Tråden for dumme spørsmål.

Kjøpte ferskgjær av en av de store bryggebutikkene, ved bestillingsdato hadde pakken gått ut på dato for 1uke siden. Den har stått i kjøleskap siden, satt den på en starter i går 3uker etter utgått dato.

1. Er det greit av forhandlere og selge utgått gjær?
2. Vil det mest sannsynlig gå bra med startern min?
Har ingen erfaring med fersk gjær men tar sjansen på å svare likevel.

1. Ja, men det bør opplyses om og gis avslag. Samtidig skjønner de fleste av oss at det er vanskelig å holde oversikt over hele varelageret. Vi som kunder har derfor også et ansvar for å sjekke dette. Min erfaring er at alle bryggebutikker er på tilbudssiden i slike saker.

2. Så lenge den har vært oppbevart kjølig vil det mest sannsynlig vil det gå helt fint.
 
Jeg skal fylle fat med øl. Det er snakk om engelsk golden ale og pils. Ølet blir ikke kjølekræsja eller klarna med gelatin, men bare tappa rett over fra gjæringskaret. Fatene er nye.

Spørsmål fra en som aldri har satt sine ben i et fat tidligere: Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?

Noe annet jeg bør tenke på?
 
På mine fat har jeg ikke kappet stigrøret, men passer på at jeg ikke får med mye grums over i fatet.

Hender noen ganger at første glasset har litt grums, men etter det krystallklart øl :)

Bruker ikke gelatin men brewers clarex og protafloc.
 
Jeg skal fylle fat med øl. Det er snakk om engelsk golden ale og pils. Ølet blir ikke kjølekræsja eller klarna med gelatin, men bare tappa rett over fra gjæringskaret. Fatene er nye.

Spørsmål fra en som aldri har satt sine ben i et fat tidligere: Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?

Noe annet jeg bør tenke på?
Jeg fylte 3 splitter nye fat i går. Vasket dem med maskinoppvaskmiddel, skylte grundig og overførte Starsan fra fat til fat. Da er det lett å tømme dem for luft samtidig. Så er det bare å fylle dem i en lukket loop der CO2 fra fatene erstatter headspace i gjæringskaret. Speise eller sukkerlake fylles på i etterkant.

Ser ingen grunn til å kappe stigerøret.

e35121e1ee3b61179b9479e4dffdcac1.jpg
 
Jeg skal fylle fat med øl. Det er snakk om engelsk golden ale og pils. Ølet blir ikke kjølekræsja eller klarna med gelatin, men bare tappa rett over fra gjæringskaret. Fatene er nye.

Spørsmål fra en som aldri har satt sine ben i et fat tidligere: Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?

Noe annet jeg bør tenke på?
Jeg har ikke kappet noen av mine. Kaster første slumpene jeg tapper.

Nja, hva ellers...?
Godt renhold. Smører pakningene. Dytter alltid ut fullt starsan-fat med co2 og overfører oksygenfritt. Bruker vekt for å se omtrent når fatet er fullt nok.
 
Bør stigerøret kappes, eventuelt hvor mye? Eller er det like greit å bare satse på at bunnfallet følger med det første ølet, som kan drikkes eller kastes etter behag?
Kapper du stigerøret får du ikke tømt fatet for starsan blanding uten å snu det på hodet og tømme ut sikkerhetsventilen.

Jeg lar fatet stå kaldt til ølet er modna, så setter jeg på 3 bar og en halvtoms tappeslange på øl ut, tapper av en halvliter cirka. Det drar med seg det meste i bunn rundt stigerøret.
 
På mine fat har jeg ikke kappet stigrøret, men passer på at jeg ikke får med mye grums over i fatet.

Hender noen ganger at første glasset har litt grums, men etter det krystallklart øl :)

Bruker ikke gelatin men brewers clarex og protafloc.
Like greit å bare kaste det første glasset
Jeg fylte 3 splitter nye fat i går. Vasket dem med maskinoppvaskmiddel, skylte grundig og overførte Starsan fra fat til fat. Da er det lett å tømme dem for luft samtidig. Så er det bare å fylle dem i en lukket loop der CO2 fra fatene erstatter headspace i gjæringskaret. Speise eller sukkerlake fylles på i etterkant.

Ser ingen grunn til å kappe stigerøret.

Vis vedlegget 53855
Jeg har ikke kappet noen av mine. Kaster første slumpene jeg tapper.

Nja, hva ellers...?
Godt renhold. Smører pakningene. Dytter alltid ut fullt starsan-fat med co2 og overfører oksygenfritt. Bruker vekt for å se omtrent når fatet er fullt nok.
Takk folkens. Det hjelper. Da kjenner jeg meg på rimelig trygg grunn:).

Overføring uten kontakt med luft driver jeg rutinemessig med, så prinsippet er velkjent. Men det var veldig greit med de tekniske detaljene, Kurt:). Fin side, det der!
 
Takk folkens. Det hjelper. Da kjenner jeg meg på rimelig trygg grunn:).
Hvis du i framtida har tørrhumla øl kan det bli trøbbel med at ballocks og kryss i øl koblinga på fatet går tett. Har et mac daddy filter fra brewshop som er en god venn i de tilfella. Stopper gjær klumper og de største humle partiklene. Der kjører jeg gjennom starsan fra et fat med det på, så tapper jeg til et brukt fat til starsan er skylt ut av slangesettet og filteret. Så tapper jeg øl til fatet som skal brukes.
 
Ser du har fått svarene dine Finn. Stiller meg bak. Har ikkje kappet. Kun et problem om en tørrhumler mye og ikkje kuldekræsjer godt nok først.
Litt mat følger med det første og andre glasset.
 
Hvis du i framtida har tørrhumla øl kan det bli trøbbel med at ballocks og kryss i øl koblinga på fatet går tett. Har et mac daddy filter fra brewshop som er en god venn i de tilfella. Stopper gjær klumper og de største humle partiklene. Der kjører jeg gjennom starsan fra et fat med det på, så tapper jeg til et brukt fat til starsan er skylt ut av slangesettet og filteret. Så tapper jeg øl til fatet som skal brukes.
Snedig sak:). Jeg skal nok skaffe en sånn. Ser at de har dette systemet på Strømmen, også - litt billigere til og med:).

Jeg greier meg nok med den lille utgaven, siden jeg aldri har mer enn 25 liter til gjæring. Men jeg ser det er flere utgaver av filteret, fra fint til grovt. Kan du si noe om effekten av de ulike gradene?
 
Jeg kapper heller ikke stigerør, men bruker filter, har aldri hatt problem med tette fat eller koblinger på hverken IPA eller NEIPA, eller noe annet.

Dumt spørsmål i retur:
Har en pose med Northern Brewer som fulgte med en bestilling ved en feil, har noen en god oppskrift jeg kan bruke den på? Tenker pils/helles eller deromkring.
Driver ikke med vannjustering, men har kontroll på gjæringstemp.
Tenker tørrgjær, feks 34/70.
 
Jeg kapper heller ikke stigerør, men bruker filter, har aldri hatt problem med tette fat eller koblinger på hverken IPA eller NEIPA, eller noe annet.

Dumt spørsmål i retur:
Har en pose med Northern Brewer som fulgte med en bestilling ved en feil, har noen en god oppskrift jeg kan bruke den på? Tenker pils/helles eller deromkring.
Driver ikke med vannjustering, men har kontroll på gjæringstemp.
Tenker tørrgjær, feks 34/70.
Dette er en allround gjær som passer meget godt i lagere, både som bitterhumle og senere tilsetninger. Er en nær slektning av f.eks. Perle.
 
Dette er en allround gjær som passer meget godt i lagere, både som bitterhumle og senere tilsetninger. Er en nær slektning av f.eks. Perle.
Jeg regner med du mener allround humle?

Kan jeg bruke 100% pilsnermalt til OG 1.050ish, eller bør jeg ha syremalt også når jeg ikke har annen vannbehandling?

Hvor mye humle anbefales?
 
Jeg regner med du mener allround humle?

Kan jeg bruke 100% pilsnermalt til OG 1.050ish, eller bør jeg ha syremalt også når jeg ikke har annen vannbehandling?

Hvor mye humle anbefales?
Ah, litt ukonsentrert der :) Syremalt er veldig lurt. 3 % er min standard mengde. Hvis vannet er typisk norsk overflatevann, gir det som regel en pH på 5,3-5,4. Mengden humle avhenger av hva du liker. Norsk butikkpils og f.eks. Helles har ganske lite. Tsjekkisk har vesentlig mer. Men som Steinar skriver: mellom 20 og 30 IBU gir et øl de fleste liker.
 
Tilbake
Topp