Tråden for dumme spørsmål.

Takk folkens. Det hjelper. Da kjenner jeg meg på rimelig trygg grunn:).
Hvis du i framtida har tørrhumla øl kan det bli trøbbel med at ballocks og kryss i øl koblinga på fatet går tett. Har et mac daddy filter fra brewshop som er en god venn i de tilfella. Stopper gjær klumper og de største humle partiklene. Der kjører jeg gjennom starsan fra et fat med det på, så tapper jeg til et brukt fat til starsan er skylt ut av slangesettet og filteret. Så tapper jeg øl til fatet som skal brukes.

Ser du har fått svarene dine Finn. Stiller meg bak. Har ikkje kappet. Kun et problem om en tørrhumler mye og ikkje kuldekræsjer godt nok først.
Litt mat følger med det første og andre glasset.

Hvis du i framtida har tørrhumla øl kan det bli trøbbel med at ballocks og kryss i øl koblinga på fatet går tett. Har et mac daddy filter fra brewshop som er en god venn i de tilfella. Stopper gjær klumper og de største humle partiklene. Der kjører jeg gjennom starsan fra et fat med det på, så tapper jeg til et brukt fat til starsan er skylt ut av slangesettet og filteret. Så tapper jeg øl til fatet som skal brukes.
Snedig sak:). Jeg skal nok skaffe en sånn. Ser at de har dette systemet på Strømmen, også - litt billigere til og med:).

Jeg greier meg nok med den lille utgaven, siden jeg aldri har mer enn 25 liter til gjæring. Men jeg ser det er flere utgaver av filteret, fra fint til grovt. Kan du si noe om effekten av de ulike gradene?

Jeg kapper heller ikke stigerør, men bruker filter, har aldri hatt problem med tette fat eller koblinger på hverken IPA eller NEIPA, eller noe annet.

Dumt spørsmål i retur:
Har en pose med Northern Brewer som fulgte med en bestilling ved en feil, har noen en god oppskrift jeg kan bruke den på? Tenker pils/helles eller deromkring.
Driver ikke med vannjustering, men har kontroll på gjæringstemp.
Tenker tørrgjær, feks 34/70.

Jeg kapper heller ikke stigerør, men bruker filter, har aldri hatt problem med tette fat eller koblinger på hverken IPA eller NEIPA, eller noe annet.

Dumt spørsmål i retur:
Har en pose med Northern Brewer som fulgte med en bestilling ved en feil, har noen en god oppskrift jeg kan bruke den på? Tenker pils/helles eller deromkring.
Dette er en allround gjær som passer meget godt i lagere, både som bitterhumle og senere tilsetninger. Er en nær slektning av f.eks. Perle.

Dette er en allround gjær som passer meget godt i lagere, både som bitterhumle og senere tilsetninger. Er en nær slektning av f.eks. Perle.
Jeg regner med du mener allround humle?

Kan jeg bruke 100% pilsnermalt til OG 1.050ish, eller bør jeg ha syremalt også når jeg ikke har annen vannbehandling?

Hvor mye humle anbefales?

Jeg regner med du mener allround humle?

Kan jeg bruke 100% pilsnermalt til OG 1.050ish, eller bør jeg ha syremalt også når jeg ikke har annen vannbehandling?

Hvor mye humle anbefales?
Ah, litt ukonsentrert der :) Syremalt er veldig lurt. 3 % er min standard mengde. Hvis vannet er typisk norsk overflatevann, gir det som regel en pH på 5,3-5,4. Mengden humle avhenger av hva du liker. Norsk butikkpils og f.eks. Helles har ganske lite. Tsjekkisk har vesentlig mer. Men som Steinar skriver: mellom 20 og 30 IBU gir et øl de fleste liker.

Dumt spørsmål i retur:
Som @Holmentoppen sier.

Vil du ha ei konkret oppskrift, er noe sånt greit til 25 liter pils med litt mer farge enn de aller bleikeste, uten å tippe over mot "premium":

82% pilsnermalt, 10% lyst münchenermalt, 5% Victory/Bisquit og 3% (4?) syremalt

50 gram NB 8% @ 30
50 gram NB 8% @ 5 min

Skulle gi omkring 40 IBU - for dem som liker en pils der humla får lov å bite fra seg litt:). (Edit: Til 40 liter trengs det mer. Som det står, vil det gi 26 IBU. Flytter du 50 gram fra 30 til 60 min får du 32 IBU.)

Sist redigert:
S-04 - forbanna greier? 3 av 6 brygg de siste 2 åra har fått 0 karbonering. Gjæret en dry stout på 20 grader i 2 uker, før flasking. Nå etter 2 uker, ingen karbonering, ei heller bunnfall i flaska. Virker som at denne legger seg på bunnen av gjæringskaret etter relativt kort tid, og det blir da lite restgjær på flaskene. Lignende de 2 forrige bryggene med samme utfall. Flaskes det på mellom dag 8-10, går det fint

S-04 - forbanna greier? 3 av 6 brygg de siste 2 åra har fått 0 karbonering. Gjæret en dry stout på 20 grader i 2 uker, før flasking. Nå etter 2 uker, ingen karbonering, ei heller bunnfall i flaska. Virker som at denne legger seg på bunnen av gjæringskaret etter relativt kort tid, og det blir da lite restgjær på flaskene. Lignende de 2 forrige bryggene med samme utfall. Flaskes det på mellom dag 8-10, går det fint
"Sedimentation time: Fast", sier Fermentis, så analysen din er sikkert riktig. Men om du ellers er fornøyd med ølet denne gjæren lager, er det kanskje en ide å gjemme et par gram som du tilsetter før/når du flasker; evt. å bruke en egen karboneringsgjær?

Du kan jo også prøve å hvirvle opp litt av gjæren hvis du stikker om til blandingskar før du flasker. Men jeg veit ikke hvor effektivt det vil være.

@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?

Sist redigert:
@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Gikk i sluken, de som ikke karbonerte. Den ene var en belgisk IPA, men der kjørte jeg opp temperaturen ved en feil til 35 grader (hadde stått i 2 uker uten futt før dette). Ble futt etter en uke, men oksiderte. Den andre var en porter, som gikk i vasken.

Denne jeg har nå, skal jeg gjøre et forsøk med å vende de + sette de på 25 grader en uke til, om ikke - sluken.

Selve gjæra er kanongod til porter/stout. Blir å tilsette karboneringsgjær neste gang

Karboneringsgjæren er en champagne-stamme, og spiser ikke komplekst sukker. Den vil i tillegg ødelegge den opprinnelige gjæren. Dette gjelder i hvert fall CBC-1 fra Lallemand.

Tilbake
Topp