Tråden for dumme spørsmål.

Jeg kapper heller ikke stigerør, men bruker filter, har aldri hatt problem med tette fat eller koblinger på hverken IPA eller NEIPA, eller noe annet.

Dumt spørsmål i retur:
Har en pose med Northern Brewer som fulgte med en bestilling ved en feil, har noen en god oppskrift jeg kan bruke den på? Tenker pils/helles eller deromkring.
Driver ikke med vannjustering, men har kontroll på gjæringstemp.
Tenker tørrgjær, feks 34/70.
Som @Holmentoppen sier.

Vil du ha ei konkret oppskrift, er noe sånt greit til 25 liter pils med litt mer farge enn de aller bleikeste, uten å tippe over mot "premium":

82% pilsnermalt, 10% lyst münchenermalt, 5% Victory/Bisquit og 3% (4?) syremalt

50 gram NB 8% @ 30
50 gram NB 8% @ 5 min

Skulle gi omkring 40 IBU - for dem som liker en pils der humla får lov å bite fra seg litt:). (Edit: Til 40 liter trengs det mer. Som det står, vil det gi 26 IBU. Flytter du 50 gram fra 30 til 60 min får du 32 IBU.)
 
Sist redigert:
S-04 - forbanna greier? 3 av 6 brygg de siste 2 åra har fått 0 karbonering. Gjæret en dry stout på 20 grader i 2 uker, før flasking. Nå etter 2 uker, ingen karbonering, ei heller bunnfall i flaska. Virker som at denne legger seg på bunnen av gjæringskaret etter relativt kort tid, og det blir da lite restgjær på flaskene. Lignende de 2 forrige bryggene med samme utfall. Flaskes det på mellom dag 8-10, går det fint
 
S-04 - forbanna greier? 3 av 6 brygg de siste 2 åra har fått 0 karbonering. Gjæret en dry stout på 20 grader i 2 uker, før flasking. Nå etter 2 uker, ingen karbonering, ei heller bunnfall i flaska. Virker som at denne legger seg på bunnen av gjæringskaret etter relativt kort tid, og det blir da lite restgjær på flaskene. Lignende de 2 forrige bryggene med samme utfall. Flaskes det på mellom dag 8-10, går det fint
"Sedimentation time: Fast", sier Fermentis, så analysen din er sikkert riktig. Men om du ellers er fornøyd med ølet denne gjæren lager, er det kanskje en ide å gjemme et par gram som du tilsetter før/når du flasker; evt. å bruke en egen karboneringsgjær?

Du kan jo også prøve å hvirvle opp litt av gjæren hvis du stikker om til blandingskar før du flasker. Men jeg veit ikke hvor effektivt det vil være.
 
@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
 
Sist redigert:
@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Gikk i sluken, de som ikke karbonerte. Den ene var en belgisk IPA, men der kjørte jeg opp temperaturen ved en feil til 35 grader (hadde stått i 2 uker uten futt før dette). Ble futt etter en uke, men oksiderte. Den andre var en porter, som gikk i vasken.

Denne jeg har nå, skal jeg gjøre et forsøk med å vende de + sette de på 25 grader en uke til, om ikke - sluken.

Selve gjæra er kanongod til porter/stout. Blir å tilsette karboneringsgjær neste gang
 
@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Karboneringsgjæren er en champagne-stamme, og spiser ikke komplekst sukker. Den vil i tillegg ødelegge den opprinnelige gjæren. Dette gjelder i hvert fall CBC-1 fra Lallemand.
 
@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Jeg har brukt S-04 flere ganger, og kan ikke huske problemer med karbonering.

Anyway - bruk av karboneringsgjær påvirker ikke FG, og karboneringsgjær er flink til å bruke oxygen du blander i ølet under flaskinga.

Har du mulighet til å få tak i CBC-1, eller F2, er det bare å prøve :).
 
Jeg har en pose med kalsiumklorid, som har fått fuktighet i seg, og er blitt som en murstein. Ta en hammer og knuse i småbiter og så legge i en tett boks? Eller bare å kaste?
 
Lit usikker på denne her Vlad. Du kan teste Fermentis sin "Refermentation - tool" i deres App. Da øker ABV noe prosent poeng ved bruk av F2 og sukker, self. Nics
ABV øker, fordi F2 spiser karboneringssukker, og produserer alkohol og kullsyre.

Poenget mitt var at SG til selve ølet forblir det samme. Karboneringsgjær klarer ikke å spise komplekst sukker, og derfor er det ingen risiko for at karboneringsgjær spiser noe annet enn karboneringsukkeret:).
 
Kan denne da rehydreres i sukkerlaken?
Tror ikke det er en bra løsning. Sukkerlaken har jo veldig høy OG - noe som betyr mye stress for gjæren.

CBC-1 skal rehydreres i 2% sukkeroppløsning. Usikker på F2 (har aldri brukt den).

Min metode er å rehydrere gjæren, og dosere med sprøyte. Å strø noen korn i hver flaske, som @erikraude sier, funker sikker fint det også.
 
Kokt og avkjølt vann kan brukes. Det er ikke store skvetten som skal til.
Bruker du ny bøtte når du flasker kan du tømme den rehydreter gjæren i når noe av ølet
er kommet i den bøtta. Og evt røre litt forsiktig til slutt hvis du er usikker på om at det er blandet
godt nok.
-Det forutsetter at du ikke frykter oksidasjonstrollet da :)
Selv er jeg ikke så redd det i et sterkt mørkt øl.
 
@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Bruker du Lallemands CBC-1 vil det ikke påvirke. Siden den ikke eter maltotriose, har den lavere utgjæringsgrad enn de aller fleste andre vanlige gjærtyper. (Unntaket er vel Windsor.) Det samme gjelder nok for Fermentis' F-2, også. ("This yeast assimilates very little amount of maltotriose but assimilates basic sugars (glucose, fructose, saccharose, maltose)".)
 
Jeg syntes egentlig det var litt synd du ikke gjennomførte idéen din
Testet denne i dag. 5 kg malt og 25 l vann. Mesket 1 time 68C med 15 liter, tilsatte så 10 liter til for 72C i 30. Resultatet ble noen små % lavere utbytte enn da jeg mesket alt vannet med en gang. Greit å prøve, kommer ikke til å gjenta denne metoden. Palmer og @Finn Berger er i nærheten av fasit her…
 
Når man skal flaske eller fylle fat fra gjæringskar, er det en fordel å ta av gjærlås, eller ikke? Eventuelt hvorfor?
Fyll fatet ditt med starsan blanding og trykk det over i et annet med CO2. Da har du et tomt fat, fyllt med CO2. Slipp ut trykket, koble gass på fat til gjærlås pakningen på karet, så erstattes headspace med CO2 når du tapper. Luftfri tapping.
 
Tilbake
Topp