Tråden for dumme spørsmål.

Har fatet og flasket en mørk sterk belgisk (10%) i dag. Vasket gjæren (WLP530 Abbey Ale) Min metode er å helle 5-7 liter rent vann (fra springen) rett oppi gjæringskaret, riste litt rundt og så vente ca en time, for deretter å tappe, fra toppen, ut ønsket mengde i en egnet beholder. Ofte tapper jeg ut nok til neste, og ofte større, eller sterkere, batch. I dag tappet jeg kun litt, på tre halvlitersflasker, og satt på kork.

Og nå (trommevirvel) kommer spørsmålet. Den brukte gjæren er stresset, og jeg tenker å dyrke den opp igjen i en starter. Blir den da «avstresset», slik at den vil oppføre seg som om den var ny? Eller er det bare å dumpe?
Du lager "kopier" av gjæren som har vært brukt. Du vil få avvik fra gjæren som var første generasjon, siden første generasjon ikke har vært gjennom 10%. Hva disse avvikene er, er det ingen som vet. Så lenge du pitcher frisk gjær.. Kanskje det blir bedre, eller kjipere? Finn ut. Viktigste først og fremst er at gjæren du picther er sunn.

Hvis du vil ha en kopi av gjæren du pitchet inn i 10%, gjenbruker du den ikke. Du vil få noen mutanter som deler seg på røreren.
 
Hva disse avvikene er, er det ingen som vet. Så lenge du pitcher frisk gjær.. Kanskje det blir bedre, eller kjipere? Finn ut.
Nå er det vel sånn at høy alkoholstyrke gir økt opphopning av petits mutants, og at de lager kjipere øl, så det er en grunn til at vi ikke gjenbruker gjær fra sånt øl. Det er ikke som du får tilfeldige mutasjoner som kan gi hvilke utslag som helst.
 
Vet vi hva som er høyt? Jeg prøver å holde meg under 6% på gjær som skal gjenbrukes.
Det bør kanskje legges til at dette ikke nødvendigvis gjelder for topphøsting. Da kan du høste før alkoholinnholdet har blitt for høyt. Så der trur jeg du kan heve grensa litt. Men høyt sukkerinnhold er også en alvorlig stressfaktor, så jeg ville ikke gått noe særlig over 1.070 ved topphøsting, heller.

Bør vel si at dette er synsing på grunnlag av hva jeg har lest, jeg kan ikke peke på konkret bunnsolid forskning:).
 
Har fatet og flasket en mørk sterk belgisk (10%) i dag. Vasket gjæren (WLP530 Abbey Ale) Min metode er å helle 5-7 liter rent vann (fra springen) rett oppi gjæringskaret, riste litt rundt og så vente ca en time, for deretter å tappe, fra toppen, ut ønsket mengde i en egnet beholder. Ofte tapper jeg ut nok til neste, og ofte større, eller sterkere, batch. I dag tappet jeg kun litt, på tre halvlitersflasker, og satt på kork.

Og nå (trommevirvel) kommer spørsmålet. Den brukte gjæren er stresset, og jeg tenker å dyrke den opp igjen i en starter. Blir den da «avstresset», slik at den vil oppføre seg som om den var ny? Eller er det bare å dumpe?
@MonoBryggeriet spurte noen av de kjente produsentene om gjenbruk av gjær. Imperial Yeast leverte det tydeligste svaret: https://forum.norbrygg.no/threads/starter-eller-gjenbruk-hva-er-best.42084/post-516672
 
Det bør kanskje legges til at dette ikke nødvendigvis gjelder for topphøsting.
En liten digresjon her da. Jeg testa å høste fra blowoff slangen på ølet som står og gjærer nå. Fylte 70 liter i 75 liters tanken, og stakk blowoff slangen et par centimeter ned under lokket. Funka som bare juling det, 4 desiliter med bunnfelt gjær står i kjøleskapet og venter på neste batch. Jeg vil regne med at dette vil gå helt supert med sterkere øl også, og da unngår man jo naturligvis å eksponere gjæren for høy alkohol.
 
En liten digresjon her da. Jeg testa å høste fra blowoff slangen på ølet som står og gjærer nå. Fylte 70 liter i 75 liters tanken, og stakk blowoff slangen et par centimeter ned under lokket. Funka som bare juling det, 4 desiliter med bunnfelt gjær står i kjøleskapet og venter på neste batch. Jeg vil regne med at dette vil gå helt supert med sterkere øl også, og da unngår man jo naturligvis å eksponere gjæren for høy alkohol.
Jeg har gjort det der noen ganger - har stående et par ladninger i kjøleskapet nå:) - og det funker veldig bra.
 
Hvor mye er det mulig å topphøste uten at det går utover gjæringen?

Kan man høste så mye at man slipper starter?
Jeg har lurt på det første der et par ganger, og kommet fram til at svaret er ja - men det skal en del til. Jeg har så lite frirom at det blir veldig mye som forsvinner i blow off'en. En løsning er da sjølsagt å ta vare på det noen dager til det roer seg, og hvis det ser ut som om utgjæringa går treigt, kan du friske opp en porsjon med en SNS og hive den oppi.

Det skal ikke så mye til for å få nok til å gjære et brygg, så det er ikke noe problem. Det er veldig rein gjær, det der. Om du tar så mye at det blir en dl tjukk kremet slurry når det får stått et døgn eller to, har du sikkert mer enn nok til et "normalt" brygg. Og det skulle ikke være et så stort ran at det vil gå ut over det brygget du høster fra.
 
Hva slags klarningsmiddel annbefaler dere for å få pilsen litt klarere? Trenger ikke være superklar eller glutenfri
Har faktisk aldri brukt klarningsmiddel i annet enn vin, men har gått litt tom for ideer hva jeg skal brygge, så tenkte jeg like gjerne kunne brygge en pils igjen (er jo rette tia for det nå) istede for å kjøpe pils på butikken de få gangene jeg har lyst på (antagelig blir det bedre også)

Ja, også et dumt spørsmål til; vil Styrian Golding passe i pils?
 
Hva slags klarningsmiddel annbefaler dere for å få pilsen litt klarere? Trenger ikke være superklar eller glutenfri
Har faktisk aldri brukt klarningsmiddel i annet enn vin, men har gått litt tom for ideer hva jeg skal brygge, så tenkte jeg like gjerne kunne brygge en pils igjen istede for å kjøpe pils på butikken de få gangene jeg har lyst på (antagelig blir det bedre også)
Jeg har brukt denne i flere år. https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/klarning-1/polyclar-brewbrite-klarningsmiddel Nå er både jeg og Brewshop tomme, så har brukt Whirlfloc de siste bryggene. I tillegg bruker jeg alltid brewers clarex
edit: Petit har polyclar på lager
 
Hva slags klarningsmiddel annbefaler dere for å få pilsen litt klarere? Trenger ikke være superklar eller glutenfri
Har faktisk aldri brukt klarningsmiddel i annet enn vin, men har gått litt tom for ideer hva jeg skal brygge, så tenkte jeg like gjerne kunne brygge en pils igjen (er jo rette tia for det nå) istede for å kjøpe pils på butikken de få gangene jeg har lyst på (antagelig blir det bedre også)

Ja, også et dumt spørsmål til; vil Styrian Golding passe i pils?
Gelatin, billig og effektivt, men du må ha mulighet for å kaldkræsje uten å suge inn oksygen før du tilsetter gelatinblandingen
 
Hva slags klarningsmiddel annbefaler dere for å få pilsen litt klarere? Trenger ikke være superklar eller glutenfri
Har faktisk aldri brukt klarningsmiddel i annet enn vin, men har gått litt tom for ideer hva jeg skal brygge, så tenkte jeg like gjerne kunne brygge en pils igjen (er jo rette tia for det nå) istede for å kjøpe pils på butikken de få gangene jeg har lyst på (antagelig blir det bedre også)

Ja, også et dumt spørsmål til; vil Styrian Golding passe i pils?
Jeg går ut fra at du tenker på klarning før tapping, og ikke på karragenan (f.eks. Protafloc) og Clarex? Jeg bruker bare de to der, og synes pilsen blir klar nok. Det tar riktignok litt tid, men etter noen uker er den så klar at jeg må holde den opp mot lyset ved sida av en industripils for å innse at den kunne vært enda klarere.

Den humla der er vel en slovensk utgave av Fuggles, og hvis den ligner litt på Fuggles, trur jeg kanskje jeg ville latt være. Ikke at det ikke ville blitt ganske godt - jeg er kjempefan av Fuggles - men om du vil at det skal smake mest mulig pils av pilsen din, er nok klassiske pilshumler veien å gå. Evt. amerikanske Mt. Hood, som jeg har sansen for, eller Vanguard, som jeg ikke trur vi får tak i her.
 
Tilbake
Topp