Regner nesten med at dette er svaret
"There is no functional difference between "caramel Munich ii" and "caramunich ii"; they are simply different spellings of the same malt.Caramunich II is a specific type of drum-roasted caramel malt that imparts a rich caramel flavor, biscuit notes, and a dark amber to copper color to beer.The "II" indicates a medium-dark caramelization, with caramel notes becoming more intense and developing almond and bread crust notes compared to Caramunich I"
AI?
De to er ikke det samme maltet, fordi de ikke kommer fra det samme malteriet. Caramunich er fra Weyermann, og det andre er fra BestMalz. Men det er antakelig samme typen malt, og de har samme fargegrad. Hvor forskjellige de er, skal jeg ikke ha noen mening om - men antakelig spiller det ikke så stor rolle hvilket du velger.
"munich" i navnet på disse er forvirrende. Det burde jo bety at produksjonen på en eller annen måte hadde noe med münchnermalt (munich) å gjøre. En naturlig tanke er at disse maltene, i likhet med müncnermalt, var produsert i en "kiln", og derfor var et ekte karamellmalt, og ikke et krystallmalt. (Om forskjellen, les
denne.) Men Weyermann påstår at det er produsert i en "drumroaster". (Fra ei FAC-side jeg ikke finner igjen: " "Caramel malts are produced from green malt (directly after germination) in special designed roasting drums." Sitatet er henta
herfra.)
Jeg har sammenligna Caramunich II med Fawcetts Crystal 120. (Jeg har begge

.) De har samme fargegrad i følge produsentene, men de ser ulike ut. Weyermanns malt er ganske blekt, med helt uniform farge, mens Fawcetts er litt mer solbrent, og ikke helt like jevnt i fargen. Uniform farge skulle indikere at det er snakk om et malt produsert i en drumroaster, og at det altså er et krystallmalt, men Caramunich har ikke uniformt karamelliserte kjerner, slik ekte krystallmalt skal ha. Kjernefargen varierer, slik en skulle forvente fra et slikt malt produsert i en kiln, men det meste er hvitt og melete. Uniformt karamelliserte, mørke kjerner har derimot Crystal 120, som åpenbart er et ekte krystallmalt, produsert i en drumroaster.
De to smaker heller ikke likt. Crystal 120 har en noe mer intens smak enn Caramunich II, og smaker mer som karamell (knekk, brent mandel). Jeg ville absolutt ikke brukt disse to om hverandre. Jeg vil ha begge, og jeg bruker Caramunich i tyske øl, og Crystal 120 i engelske.
Caramunich har kjennetegn på både krystallmalt (uniform farge) og på karamellmalt (noen kjerner ser karamellisert ut, andre ikke). Det er en smule forvirrende, men forklaringa på navnet kan ligge her. Kan det bety at det er brukt en drumroaster, men at man har styrt temperaturen slik at det skal ligne mest mulig på det som foregår i en kiln? De sier jo også at det er brukt en spesielt designa drum roaster; det er kanskje der forklaringa ligger? Resultatet blir et malt det noen av korna er mer som münchnermalt, mens andre er tydelig karamelliserte.
Nåja, dette var ikke direkte relevant for spørsmålet ditt. Men det forteller at Caramunich må være produsert på en litt spesiell måte, og at når BestMalz bruker mer eller mindre samme navn, så har de antakelig brukt en i alle fall nokså lik prosess. (Jeg går ut fra at produktene må være ganske like, men jeg har aldri hatt Cara Munich, så jeg kan ikke si mer enn det.)