Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har testet noe á la denne platekjøleren for nedkjøling av vørter? Er det vits å teste noe sånt?
Linken funka ikke, men ser ut som det er plater i kobber eller messing. Det kan gi andre problemer i tillegg til renhold. Ville styrt unna.

Rustfri dyppkjøler fungerer fint for meg. Noen sverger til motstrømskjøler som har mye mindre kriker og kroker skitt kan hjemme seg i. Men, du kan ikke se hvor rene eller ikke de er inni, og det krasjer med min OCD.
 
Linken funka ikke, men ser ut som det er plater i kobber eller messing. Det kan gi andre problemer i tillegg til renhold. Ville styrt unna.

Rustfri dyppkjøler fungerer fint for meg. Noen sverger til motstrømskjøler som har mye mindre kriker og kroker skitt kan hjemme seg i. Men, du kan ikke se hvor rene eller ikke de er inni, og det krasjer med min OCD.
Kobber er omdiskutert. LODO-folket har bannlyst all kontakt mellom vørter/øl og kobber fordi kobber kan bidra til oksidering. Jeg har brukt en spiralkjøler av kobber i noen år, og kan ikke si jeg har merka noe negativt - men den har ikke tatt knekken på H2S-produksjonen i pilsen min heller, hvilket skal være den positive funksjonen til kobber. (I det siste brygget kokte jeg med en bit kobberrør i kjelen, så får vi se:).)

Messing skal man ligge unna - i alle fall om man ikke vet med sikkerhet at det ikke inneholder bly. (Det er en legering kabber og sink og om det ikke er noe mer, skulle det vel ikke være noe stort problem. Men det kan altså inneholde andre metaller, også, bl.a. bly.)
 
Noen som har testet noe á la denne platekjøleren for nedkjøling av vørter? Er det vits å teste noe sånt?

Vis vedlegget 73972
Jeg har brukt en Blichmann Therminator i ca 10 år med godt resultat on uten problemer. Den er enormt effektiv og kjøler vørteren fra 100 til 20 grader om sommeren og 100 til 10 grader sen høst/vinter. Det er viktig å skylle kjøleren umiddelbart etter at kjølingen er ferdig. La varmt vann renne igjennom kjøler først i motsatt retning i ca 1 minutt og deretter i samme retning som den vørteren strømmet i ca 1 minutt. Fyll deretter kjøleren med PBW i ca 30 minutter og skyll deretter med varmt vann. Neste gang den skal brukes fyll den med Starsan ca 30 minutter før bruk. La Starsan virke noen minutter og tøm ut.
Denne prosessen virker for meg og er en del av min vanlige vaskerutine etter brygging.
 
Sist redigert:
Kobber er omdiskutert. LODO-folket har bannlyst all kontakt mellom vørter/øl og kobber fordi kobber kan bidra til oksidering. Jeg har brukt en spiralkjøler av kobber i noen år, og kan ikke si jeg har merka noe negativt - men den har ikke tatt knekken på H2S-produksjonen i pilsen min heller, hvilket skal være den positive funksjonen til kobber. (I det siste brygget kokte jeg med en bit kobberrør i kjelen, så får vi se:).)

Messing skal man ligge unna - i alle fall om man ikke vet med sikkerhet at det ikke inneholder bly. (Det er en legering kabber og sink og om det ikke er noe mer, skulle det vel ikke være noe stort problem. Men det kan altså inneholde andre metaller, også, bl.a. bly.)
Clawhammer omtaler kobber i en ny video hvor de tilsatte kobber i gjæringskaret før tapping. Tror ikke kobber fungerer på varm side. Kobber omtales på 10:17

 
Oppdatering på problemet med SodaStream-regulatoren: Jeg fant igjen en annen SodaStream-flaske av "riktig" type, men det fungerte heller ikke. Så da mistenker jeg rett og slett kan være at pakningene er slitne, så jeg har bestilt noen nye for å se om det hjelper. Kanskje med ny type flaske, til og med.
Det var pakningen som var problemet. Nå er det tett, uavhengig av hvordan "tuten" på CO2-flaska ser ut. :)

Screenshot_20250821_123252_Gallery.jpg
 
Det var pakningen som var problemet. Nå er det tett, uavhengig av hvordan "tuten" på CO2-flaska ser ut. :)

Vis vedlegget 73974
Jeg er ikke overrasket, jeg har fire regulatorer for Sodastream og alle er forskjellige typer. Har aldri tenkt over hvilken type flaske jeg har kjøpt, alt har fungert. Jeg ser ikje helt hvordan tappen på flaskene skal ha betydning for lekkasje, men kanskje jeg bare har hatt flaks med mine regulatorer.
 
God kveld
Om ikke lenge skal årets juleøl, en munchener dunkel på 4,7%, fates før jeg drar den med til "kjellerboden" hvor den skal få stå i 2 måneder. Boden holder omtrent 10 grader.

Spørsmålet er hvordan jeg går frem mtp co2 og karbonering. Setter jeg eventuelt et lite trykk og lar den hvile på det frem til jeg karbonerer i keezeren i november, eller gir jeg litt mer co2-pupp for å gi den den skal ha med det samme?
 
God kveld
Om ikke lenge skal årets juleøl, en munchener dunkel på 4,7%, fates før jeg drar den med til "kjellerboden" hvor den skal få stå i 2 måneder. Boden holder omtrent 10 grader.

Spørsmålet er hvordan jeg går frem mtp co2 og karbonering. Setter jeg eventuelt et lite trykk og lar den hvile på det frem til jeg karbonerer i keezeren i november, eller gir jeg litt mer co2-pupp for å gi den den skal ha med det samme?
Jeg ville karbonert den ferdig før jeg satte den bort.
 
Clawhammer omtaler kobber i en ny video hvor de tilsatte kobber i gjæringskaret før tapping. Tror ikke kobber fungerer på varm side. Kobber omtales på 10:17

Har fått sett den nå. Mye skrik (=reklame) og lite ull. De "tilsatte" vel forresten ikke kobber, de hadde bare det H2S-stinkende ølet i kontakt med noe som så ut som en kobberskrubb, og som de tok ut igjen. (Har du ernært deg av å rette norske stiler, blir du sånn. Soory;).) I og for seg interessant nok, alstå, og noe å overveie. Men jeg er usikker på virkninga på holdbarheta.

Har du noen kilde på at det ikke har noen effekt med kobber på den varme sida? Det er liksom vedtatt og opplest at det har virkning - men jeg har aldri sett noen gode kilder på det.
 
Enig i at denne er av anekdotisk karakter, men de lager brygge- og brenneutstyr, så jeg går ut fra at de har litt kompetanse på metaller. Han sier også at ‘skrubben’ var til brenning.
Mht fakta finner jeg lite, men rent intuitivt dannes ikke sulfat på varm side. Der dannes precursor. Da blir spørsmålet om kobber fjerner precurser på varm side, eller sulfat på kald side.
Jeg har et lite kobberrør jeg planlegger å droppe ned i gjæringskaret (lav co2 flow for å redusere O2) dersom jeg opplever sulfat neste gang.
IMG_5092.jpeg
 
Enig i at denne er av anekdotisk karakter, men de lager brygge- og brenneutstyr, så jeg går ut fra at de har litt kompetanse på metaller. Han sier også at ‘skrubben’ var til brenning.
Mht fakta finner jeg lite, men rent intuitivt dannes ikke sulfat på varm side. Der dannes precursor. Da blir spørsmålet om kobber fjerner precurser på varm side, eller sulfat på kald side.
Jeg har et lite kobberrør jeg planlegger å droppe ned i gjæringskaret (lav co2 flow for å redusere O2) dersom jeg opplever sulfat neste gang.
Vis vedlegget 74006
Jeg skal grave litt mer i det der. Men sida vi snakker om anekdotisk bevis: For tre dager sida satte jeg en pils jeg kokte med en liten bit kobberrør i. Nå er stormgjæringa over - skummet er borte - og det er ikke antydning til H2S, og det skulle det vært:)! Nå er ikke ølet ferdig ennå, så det kan vel fremdeles skje noe, men jeg trur ikke jeg har opplevd at en pils har kommet seg gjennom stormgjæringa uten at det har vært veldig tydelig H2S.

Jeg gjentok eksperimentet i dag, og om denne oppfører seg like pent, begynner jeg å tru at jeg er inne på noe.

Men så gjenstår det å se hvordan disse tåler lagring, da. Pilsene mine blir ikke veldig gamle, men jeg drikker de siste av de beste fra i vinter nå. Et halvt år gamle, og de er helt på toppen nå. Jeg får passe på å ikke bøtte i meg alt av disse jeg brygger nå med en gang, men sette til side noen for langtidstesting. Klarer de et halvt år, er jeg greit fornøyd.
 
Ikke dumt, kun spørsmål. Se bilder. Er Caramel Munich II og Caramunich II samma typen malt ?
 

Vedlegg

  • IMG_0250.jpeg
    IMG_0250.jpeg
    411,3 KB · Sett: 3
  • IMG_0249.jpeg
    IMG_0249.jpeg
    421 KB · Sett: 3
Ikke dumt, kun spørsmål. Se bilder. Er Caramel Munich II og Caramunich II samma typen malt ?
Regner nesten med at dette er svaret
"There is no functional difference between "caramel Munich ii" and "caramunich ii"; they are simply different spellings of the same malt.Caramunich II is a specific type of drum-roasted caramel malt that imparts a rich caramel flavor, biscuit notes, and a dark amber to copper color to beer.The "II" indicates a medium-dark caramelization, with caramel notes becoming more intense and developing almond and bread crust notes compared to Caramunich I"
 
Regner nesten med at dette er svaret
"There is no functional difference between "caramel Munich ii" and "caramunich ii"; they are simply different spellings of the same malt.Caramunich II is a specific type of drum-roasted caramel malt that imparts a rich caramel flavor, biscuit notes, and a dark amber to copper color to beer.The "II" indicates a medium-dark caramelization, with caramel notes becoming more intense and developing almond and bread crust notes compared to Caramunich I"
AI?

De to er ikke det samme maltet, fordi de ikke kommer fra det samme malteriet. Caramunich er fra Weyermann, og det andre er fra BestMalz. Men det er antakelig samme typen malt, og de har samme fargegrad. Hvor forskjellige de er, skal jeg ikke ha noen mening om - men antakelig spiller det ikke så stor rolle hvilket du velger.

"munich" i navnet på disse er forvirrende. Det burde jo bety at produksjonen på en eller annen måte hadde noe med münchnermalt (munich) å gjøre. En naturlig tanke er at disse maltene, i likhet med müncnermalt, var produsert i en "kiln", og derfor var et ekte karamellmalt, og ikke et krystallmalt. (Om forskjellen, les denne.) Men Weyermann påstår at det er produsert i en "drumroaster". (Fra ei FAC-side jeg ikke finner igjen: " "Caramel malts are produced from green malt (directly after germination) in special designed roasting drums." Sitatet er henta herfra.)

Jeg har sammenligna Caramunich II med Fawcetts Crystal 120. (Jeg har begge:).) De har samme fargegrad i følge produsentene, men de ser ulike ut. Weyermanns malt er ganske blekt, med helt uniform farge, mens Fawcetts er litt mer solbrent, og ikke helt like jevnt i fargen. Uniform farge skulle indikere at det er snakk om et malt produsert i en drumroaster, og at det altså er et krystallmalt, men Caramunich har ikke uniformt karamelliserte kjerner, slik ekte krystallmalt skal ha. Kjernefargen varierer, slik en skulle forvente fra et slikt malt produsert i en kiln, men det meste er hvitt og melete. Uniformt karamelliserte, mørke kjerner har derimot Crystal 120, som åpenbart er et ekte krystallmalt, produsert i en drumroaster.

De to smaker heller ikke likt. Crystal 120 har en noe mer intens smak enn Caramunich II, og smaker mer som karamell (knekk, brent mandel). Jeg ville absolutt ikke brukt disse to om hverandre. Jeg vil ha begge, og jeg bruker Caramunich i tyske øl, og Crystal 120 i engelske.

Caramunich har kjennetegn på både krystallmalt (uniform farge) og på karamellmalt (noen kjerner ser karamellisert ut, andre ikke). Det er en smule forvirrende, men forklaringa på navnet kan ligge her. Kan det bety at det er brukt en drumroaster, men at man har styrt temperaturen slik at det skal ligne mest mulig på det som foregår i en kiln? De sier jo også at det er brukt en spesielt designa drum roaster; det er kanskje der forklaringa ligger? Resultatet blir et malt det noen av korna er mer som münchnermalt, mens andre er tydelig karamelliserte.


Nåja, dette var ikke direkte relevant for spørsmålet ditt. Men det forteller at Caramunich må være produsert på en litt spesiell måte, og at når BestMalz bruker mer eller mindre samme navn, så har de antakelig brukt en i alle fall nokså lik prosess. (Jeg går ut fra at produktene må være ganske like, men jeg har aldri hatt Cara Munich, så jeg kan ikke si mer enn det.)
 
Sist redigert:
Har fått noen hele kaffebønner, men kom på jeg ikke har kaffekvernen nå
Hva er beste alternativ, stavmikser eller maltkverna..?
 
Har fått noen hele kaffebønner, men kom på jeg ikke har kaffekvernen nå
Hva er beste alternativ, stavmikser eller maltkverna..?
Du trenger jevn partikkelstørrelse basert på hvilken bryggemetode du har. Beste er å oppsøke noen med kaffekvern, hvis du kjenner noen.

Alternativt hele bønner i gjæringskaret. Du får en annen smak da, enn ved brygget kaffe. Minner mer om kaldbrygget.

Du lagrer bønnene best i fryseren hvis ikke av alternativene er tilgjengelig for øyeblikket.
 
Har en Kegland mini regulator på vei i posten. Men glemte å bestille 16g gasspatroner...

Ser de har på Biltema og Clas Ohlson, vil disse passe og fungere? Mener å ha lest at de kan gi litt usmak?
 
Tilbake
Topp