Tråden for dumme spørsmål.

Ja, det virker som en god løsning. Den har sikkert et navn også? :)
Hele den opprinnelige skylleprosessen har vært litt tungvint i mine omgivelser, så jeg har gått bort fra den. Men denne måten ser mye mer gjennomførbar ut
Det blir en slags delvis partiskylling. Til mer vørter du får tappet av til høyere utbytte klarer du. Bare ikke ta en "Finn" når du skal slå den varme vørteren tilbake i kokekjelen. :) Hev og senk bord er ganske billige blitt, så for dere som tapper mellom kjeler så er det noe jeg ville ha sett på om ikke taljer er en mulighet for å hjelpe med løft, eller pumper for å flytte væsken. Dette bordet kan høydejusteres fra 70-119 cm. Usikker på vekta det tåler, men det er jo laga for å tåle et par PC-skjermer som fort blir 20 kg alene. Går an å finne ut. Tipper at det tåler en vekt på 50-60 kg.

Sist redigert:
  • Haha
Reaksjoner: Ove
Det blir en slags delvis partiskylling. Til mer vørter du får tappet av til høyere utbytte klarer du. Bare ikke ta en "Finn" når du skal slå den varme vørteren tilbake i kokekjelen. :) Hev og senk bord er ganske billige blitt, så for dere som tapper mellom kjeler så er det noe jeg ville ha sett på om ikke taljer er en mulighet for å hjelpe med løft, eller pumper for å flytte væsken. Dette bordet kan høydejusteres fra 70-119 cm. Usikker på vekta det tåler, men det er jo laga for å tåle et par PC-skjermer som fort blir 20 kg alene. Går an å finne ut. Tipper at det tåler en vekt på 50-60 kg.

Jeg koker på verandaen, på et bord mellom sittegruppe og solstoler, så noe heve/senkebord blir trangt. Talje er vurdert da skylling av biab-pose ble så knotete, men enn så lenge ble no-sparge den enkleste løsningen for meg.
Men jeg skal se på denne delvise partiskyllingen. Kanskje den kler meg helt perfekt.

Regner med jeg med tiden ender med en grainfather G30 så jeg følger med på finn dott no mens jeg venter og håper på en black friday-løsning

Og samtidig ser jeg nå at ølbrygging har hevet prisen med 1500 ...

Har følere ute på Finn, men er mest fysen på versjon 3 uten "pipen" i midten og den har jeg enda ikke sett til salgs.
8 000 for en ny og 4 000 for en 7 år gammel variant blir litt sånn tja ...

Du kan ta ut pipen i midten og tette hullet med skive+mutter. Vær obs på at du da ikke har vern mot at pumpa kjører det tomt under silen.
Jeg gjør det og det funker fint. Bytte ut rør og sil koster 2400.

Du kan ta ut pipen i midten og tette hullet med skive+mutter. Vær obs på at du da ikke har vern mot at pumpa kjører det tomt under silen.
Ja, den kostnaden var såpass stiv at en fort nærmer seg ny maskin
Jeg har jo aldri heller vært i nærheten av en bryggemaskin, så vet ikke engang hvilken funksjon den pipen har :rolleyes:

Den, sammen med et øvre filter sørger for at det renner vørter tilbake til bunnen av maskinen for å sikre at varmeelementet alltid er dekket av væske. Uten det må du selv passe på å strupe pumpa nok. Den nyeste versjonen har perforert maltrør som sikring.
Med pipen er det litt vanskeligere å røre i mesken, men det går greit når man har lært seg teknikken.
Jeg bruker ikke pipen og topplata fordi jeg slår av pumpa når jeg ikke er i nærheten av maskinen.

• Like
Neste "dumme" spørsmål handler om tørrhumling og cold crash.
Når humlene skal tilsettes 3 dager før fating så vil denne "kollidere" med kræsjen som gjerne går over 3-4 dager. Kjører jeg da tørrhumling før CC eller gjøres dette samtidig?

Tenkte akkurat på det i går kveld. Når jeg får spredern min ser jeg fram til litt enklere mesking

Jeg koker på verandaen, på et bord mellom sittegruppe og solstoler, så noe heve/senkebord blir trangt. Talje er vurdert da skylling av biab-pose ble så knotete, men enn så lenge ble no-sparge den enkleste løsningen for meg.
Men jeg skal se på denne delvise partiskyllingen. Kanskje den kler meg helt perfekt.

Regner med jeg med tiden ender med en grainfather G30 så jeg følger med på finn dott no mens jeg venter og håper på en black friday-løsning

Og samtidig ser jeg nå at ølbrygging har hevet prisen med 1500 ...
Kom til å tenke på en liten detalj ...
Jeg ser at Grainfatheren er ca 15 kg. Med full pupp nærmer vi oss 40 kg totalvekt med nykokt vørter som skal transporteres fra verandaen, gjennom leiligheten og ut på vaskerommet for kjøling.
Fikk ræven bak uansett hvor jeg snudde meg :oops:

Jeg ser at Grainfatheren er ca 15 kg. Med full pupp nærmer vi oss 40 kg totalvekt med nykokt vørter som skal transporteres fra verandaen, gjennom leiligheten og ut på vaskerommet for kjøling.
Trekke hageslange fra vaskerommet ut på verandaen og kjøle der?
(Been there, done that...) :cool:

Du kan ikke flytte en full grainfather ved 100grader. Skolder du deg ikke som en nyslaktet gris ryker pumpehus og kontrollboks - de to eneste punktene som det er mulig å få tak i når bryggeren er varm nok.
Må du kjøle på vaskerommet er det to muligheter; enten dampkondensator eller avtrekksvifte som trekker ut de 2-3 litrene med vann i form av vanndamp.

• Like
Trekke hageslange fra vaskerommet ut på verandaen og kjøle der?
(Been there, done that...) :cool:
Det er vurdert, men ikke sagt høyt. Hun kan høre meg ;)
Kjøkkenet er nærmere, og sånn sett et bedre alternativ, men heller ikke veldig attraktivt
Det beste sånn sett er å flytte bryggestedet fra verandaen til utenfor gatedøren, men det er en vindtunnel for alt som kommer sørfra. Kan funke om sommeren. Den dagen.
Du kan ikke flytte en full grainfather ved 100grader. Skolder du deg ikke som en nyslaktet gris ryker pumpehus og kontrollboks - de to eneste punktene som det er mulig å få tak i når bryggeren er varm nok.
Må du kjøle på vaskerommet er det to muligheter; enten dampkondensator eller avtrekksvifte som trekker ut de 2-3 literne med vann i form av vanndamp.
Nei, det ser ikke ut som en løsning i det hele tatt. Det er uansett tungt nok med Digiboil med 25 liter i, og den har gode håndtak. Så det eneste alternativet som gjenstår nå, slik jeg ser det, er et mash upgrade kit med silkar. Siden jeg ikke er så veldig venn med biab-posen

Jeg vurderer å prøve meg på en cold crash av en kraftig stout som nå skal være ferdig gjæret. Tok en FG test for ca 3 døgn siden og den hadde da kommet ned på 1.050 som også oppskriften oppgir som mål. Den var imidlertid noe grumsete og oppskriften anbefaler cold crash.

Dog har jeg kun "vanlig" flat-bottom gjæringskar i plast og tenkte i utgangspunktet ikke å gå til innkjøp av mye ekstra utstyr nå. Det er ca 18 liter i et 30 liters gjæringskar. Er dette å anbefale og bør jeg evt. gjøre noen grep for å unngå at det suges inn vann fra vannlåsen eller oksygen under nedkjølingen?

Tilbake
Topp