Tråden for dumme spørsmål.

Kjempebra instruks! Testa der det der ein gong. Fungerte bra! Einaste eg føler med fordel er Apollo er at eg kan karbonere på gjæringskaret, og flaske direkte derfrå (med mindre det i realiteten ikkje fungerer så bra). For meg som bur i leilighet så er det ønskelig med minst mulig utstyr og prosesser.

Takk for godt råd! Er det enklaste då for vår del eigentleg å stikke om – fortrinnsvis oksygenfritt – til eit kar med sukkerlake. Også flaske? Dersom me karbonerer med Co2 må me vel uansett ha mottrykksfyller?

Sikkert 100 tråder om dette her en plass, men jeg har 20 liter mexicansk lager til gjæring nå, ble pitchet 2 pakker fermolager w og tenkte å bruke gjæren på 20 liter pils med en gang. Er det ok og ta ut ca 50% av gjærkaka og slå pilsen på resten?
Jeg ville tatt to desiliter av det øverste laget slurry. 200 ml * 1.5 mrd pr ml gir deg 300 mrd celler som er passelig med fersk slurry til normalstyrke lager 1.042-48. Er du høyere på OG kan du ta litt mer.

Når du har kokt en liten stund kan du godt ta av en halvliter vørter, kjøl ned i ei avkjølt tykkbunna gryte. Da har du SG før kok, og vørter til å starte gjæren med som den kan våkne på til du pitcher i det du tapper til gjæring.

Det er vertfall min praksis som har fungert bra.
Det er vanskelig å høste bare det øverste laget, i alle fall fra et såpass lite brygg som 20 liter. Dessuten skal du helst unngå den øverste delen av kaka. Men har du konisk gjæringstank, kan du vel styre det, sånn at du kaster både grumset i bånn og det øverste laget, og bare beholder den fine gjæren i midten.

Grunnen til å unngå det øverste laget, er at det består av den minst flokkulerende gjæren. Så om du høster gjennom flere generasjoner, får du etterr hvert en gjær som ikke felles ut like godt som originalen, og du må regne med lengre gjæringstid. Men om du bare høster én gang, spiller det sikkert liten rolle.

Så henger en del på om du tar med bunnfall til gjæring. Gjør du det, vil jo tallet på levende celler i en ml bli ganske kraftig redusert - men om du bare tar høyde for det, går det bra - i alle fall én gang.

Tviler ikke på at det funker bra, det du gjør:).

Grunnen til å unngå det øverste laget, er at det består av den minst flokkulerende gjæren. Så om du høster gjennom flere generasjoner, får du etterr hvert en gjær som ikke felles ut like godt som originalen, og du må regne med lengre gjæringstid. Men om du bare høster én gang, spiller det sikkert liten rolle.
Jeg har i mitt enkle sinn tenkt at det underste laget er stort sett trub og dødt, og at man vil ha den friskeste gjæren som sluttførte jobben. Når jeg bruker en suppeøse med rund bunn så lar jeg det underste grå laget som er fra noen millimeter til en halv centimeter ligge igjen, og tar med resten.

Jeg har i mitt enkle sinn tenkt at det underste laget er stort sett trub og dødt, og at man vil ha den friskeste gjæren som sluttførte jobben. Når jeg bruker en suppeøse med rund bunn så lar jeg det underste grå laget som er fra noen millimeter til en halv centimeter ligge igjen, og tar med resten.
Den er nok frisk, men du er primært interessert i den gjæren som gjør hovedjobben. Den er godt i stand til å rydde opp, også. De særingene som nekter å gå hjem så lenge det er det minste håp om å finne litt mer å hygge seg med, vil du ikke invitere neste gang, vel;)?

Den er nok frisk, men du er primært interessert i den gjæren som gjør hovedjobben. Den er godt i stand til å rydde opp, også. De særingene som nekter å gå hjem så lenge det er det minste håp om å finne litt mer å hygge seg med, vil du ikke invitere neste gang, vel;)?
Hvordan fungerer den analogien i gjærstarterteori?

I jakten på klart øl har jeg tilsatt Brewers Clarex og kaldkrasjet før overføring til fat, men ikke blitt veldig fornøyd med resultatet.
I dag tenkte jeg å tilsette gelatin i gjæringskaret som nå holder rundt 4 grader

Jeg flasket (for første gang) for snart 4 uker siden et påskebrygg som jeg tilsatte fermenteringsdrops, satte i et par uker på 23 grader, før jeg satte kjølig. Det ble, i all fall ikke så langt, noe fres i karboneringen.

Spørsmålet er da om jeg "tar livet av" så mye gjær i prosessen at det ikke blir med så mye knall over i flaskene?
Denne gangen tenker jeg å karbonere med to sukkerbiter per 0,5 liters flaske med pils styrke 4,5%
Jeg svarer meg selv, jeg, eller kanskje det mer er å repetere spørsmålet siden det forsvant ut i det grå ;)

Dagens hydrometerprøver viser de samme 1.011 som Pillen ombord viser, så det blir flasking i morgen.
Smaksprøven vitner om at det er det beste jeg har fått til så langt, så jeg er litt usikker på om jeg skal flaske hele faderullan i morgen, eller om jeg skal sikre meg halvparten på et fat. Jeg er usikker på om det er nok kraft i restgjæren så de to sukkerbitene per halvliter gjør susen.

Litt kjedelig om "the-beer-of-a-lifetime" renner ut i 40 flasker dødt sutlevatn :rolleyes:

Jeg har alltid trodd resultatet ble best om alle får være med å dra lasset. De døde i bunn er fin næring. Arbeidshestene i midten er fin til hovedjobben. Stabeista som nekter og gi seg tar oppryddingen på alvor. I tillegg blir det dårlig karbonering på flasker hvis all gjæra har lagt seg til å sove i gjæringstanken.

Men dette er jo bare en nybegynners filosofi. :cool:

er det slik at IPAer og andre humlete øl vil miste futten mye raskere på flaske enn på tank?
Det kommer an på. Ved 100% oksygenfri overføring til fat skal den ha bedre holdbarhet enn en flaske som er mer utsatt for diffusjon.

I praksis kommer det an på rutinene dine for å hindre oksygen i hele prosessen. Dersom du klarer å flaske med minimalt tilsig av o2 vil karboneringsprosessen spise opp det lille som er av oksygen i flasken. Flasken blir da trykksatt og problemer med diffusjon blir mindre. Et fat som karboneres ved c02-tilføring og ikke gjæring, vil ta med seg all oksygen fra prosessen og klarer ikke kvitte seg med o2 når det er kommet på fat.

Så dersom du klarer 100% o2-fri overføring er min erfaring at fat er bedre. Dersom du har gode rutiner på begge deler blir det hipp som happ. Det er verdt å merke seg at evt forskjeller kommer frem over tid, ettersom oksideringsprosessen er en ligning bestående av tid, temp og mengde o2. Når vi lager oksidert øl for å trene oss opp på usmaker på jobb, lar vi en boks pils stå åpent i 30min, forsegler den på nytt og lar stå på 50c i 24timer. Da er den merkbart oksidert. Dersom vi hadde gjort samme øvelsen, men senket tempen til 10c ville det tatt mye lengre tid før vi kunne smakt oksideringen.

Så gjør det du har mest kontroll på, og oppbevar ferdig produkt kaldest mulig. Ved tvil, drikk det opp/gi det bort fortest mulig, da minimerer man virkelig problemet med oksidering :)

Det kommer an på. Ved 100% oksygenfri overføring til fat skal den ha bedre holdbarhet enn en flaske som er mer utsatt for diffusjon.

I praksis kommer det an på rutinene dine for å hindre oksygen i hele prosessen. Dersom du klarer å flaske med minimalt tilsig av o2 vil karboneringsprosessen spise opp det lille som er av oksygen i flasken. Flasken blir da trykksatt og problemer med diffusjon blir mindre. Et fat som karboneres ved c02-tilføring og ikke gjæring, vil ta med seg all oksygen fra prosessen og klarer ikke kvitte seg med o2 når det er kommet på fat.

Så dersom du klarer 100% o2-fri overføring er min erfaring at fat er bedre. Dersom du har gode rutiner på begge deler blir det hipp som happ. Det er verdt å merke seg at evt forskjeller kommer frem over tid, ettersom oksideringsprosessen er en ligning bestående av tid, temp og mengde o2. Når vi lager oksidert øl for å trene oss opp på usmaker på jobb, lar vi en boks pils stå åpent i 30min, forsegler den på nytt og lar stå på 50c i 24timer. Da er den merkbart oksidert. Dersom vi hadde gjort samme øvelsen, men senket tempen til 10c ville det tatt mye lengre tid før vi kunne smakt oksideringen.

Så gjør det du har mest kontroll på, og oppbevar ferdig produkt kaldest mulig. Ved tvil, drikk det opp/gi det bort fortest mulig, da minimerer man virkelig problemet med oksidering :)
Så man burde få korka på flaska så snart man har flaska den? Vanligvis flasker jeg alt og så korker jeg.

Jeg har alltid trodd resultatet ble best om alle får være med å dra lasset. De døde i bunn er fin næring. Arbeidshestene i midten er fin til hovedjobben. Stabeista som nekter og gi seg tar oppryddingen på alvor. I tillegg blir det dårlig karbonering på flasker hvis all gjæra har lagt seg til å sove i gjæringstanken.

Men dette er jo bare en nybegynners filosofi. :cool:
Ingen urimelig tanke, det der.

Dette er nok bare relevant når vi snakker om å prøve å holde en gjærstamme gående uten endring over mer enn et par-tre brygg. Da blir det snakk om å unngå å reprodusere avvikerne, altså både de som tar kvelden tidligere enn vi ønsker og de som holder det gående i det uendelige. Disse er gjerne også mutanter. Gjæren vår har kutta ut sexlivet og satsa på kloning, så her vi altså ikke interessert i genetisk mangfold - som jo er ønskelig i forvaltninga av mange andre typer levende vesener, inkludert oss sjøl.

(Under bestemte forhold kan gjæren lokkes til å fatte interesse for sex igjen. Hvordan aner jeg ikke - det får da være grenser:)! - men det er sånt forskere som holder på med å avle fram nye gjærtyper uten å ty til genmanipulasjon, driver med.)

Så man burde få korka på flaska så snart man har flaska den? Vanligvis flasker jeg alt og så korker jeg.
Jeg trur det er fornuftig, ja - så det er det jeg gjør:).

... Et fat som karboneres ved c02-tilføring og ikke gjæring, vil ta med seg all oksygen fra prosessen og klarer ikke kvitte seg med o2 når det er kommet på fat.

Fating er nok bedre enn flasking om du skal langtidslagre, gitt at pakningene er diffusjonssikre - men er de av silikon, så er jo ikke det så sikkert. Kronkorkene er ikke diffusjonssikre, men det problemet kan fikses om du vokser. Da skulle det bli 100% tett, vel? (Jeg brygger ikke øl der voksing ville gitt mening, så jeg har aldri gjort det.)

Hvis du fater øl du ikke har gått til ytterligheter med å få fjernet partikler i, vil det stadig ha en god del aktiv gjær, så det er ikke helt ute av stand til å håndtere oksygen. Men det ølet de store bryggeriene tapper, er nok rimelig dødt - sjøl om det ikke pasteuriseres.

Som du sier, er riktig oppbevaring veldig viktig for holdbarheta - og så er det uansett en grei strategi å ikke vente for lenge med å drikke ølet. Med noen få unntak er det ikke noe å hente ved å lagre. Det beste du kan håpe på, er at det tar noen måneder før du må innse at du har venta for lenge:). Normalt er ølet best ferskt.

Tilbake
Topp