Erfaringer med Beer Brew 30

Jeg har også latt mesken være i fred siste 15-20 minutt. I tillegg har jeg begynt å fylle på med skyllevann FØR jeg hever maltrøret. Da virker det som om mesken har blitt mer komprimert og når jeg da hever maltrøret så renner det saktere igjennom. Har stort sett hatt utbytte på 70 + % .

Vi har montert en talje til å kunne heise maltrøret trinnløst og bruker nå 30-60min på skyllingen og ligger også på 70% + :) PH justering av vannet blir vel neste steg :p
 
Jeg har også latt mesken være i fred siste 15-20 minutt. I tillegg har jeg begynt å fylle på med skyllevann FØR jeg hever maltrøret. Da virker det som om mesken har blitt mer komprimert og når jeg da hever maltrøret så renner det saktere igjennom. Har stort sett hatt utbytte på 70 + % .

Vil ikke dette være likt som om du har mer vann til mesk i utgangspunktet? Hvis du ikke har hevet røret vil det vel ikke "skylle" mesken?
 
Vil ikke dette være likt som om du har mer vann til mesk i utgangspunktet? Hvis du ikke har hevet røret vil det vel ikke "skylle" mesken?

Vann er lettere enn vørter så vannet ligger øverst i maltrøret. Ved å heise røret sakte opp under skylling vil vannet jobbe seg nedover maltet samtidig som en fortsatt skyller fra toppen på vanlig måte. Har heller ingen håndfaste data men det er hvertfall sikkert at vi har fått bedre utbytte enn ved å løfte røret helt opp med en gang :)
 
Hva er de to følerene/sensorene som er plassert midt inni varmeplaten på undersiden? Er det disse som er varmesikringene? Sliter med at den hele tiden går over til "keep warm" under kokingen, så vurderer å gjøre noe med dem.
 
Hva er de to følerene/sensorene som er plassert midt inni varmeplaten på undersiden? Er det disse som er varmesikringene? Sliter med at den hele tiden går over til "keep warm" under kokingen, så vurderer å gjøre noe med dem.
Du kan sende en mail til per Inge at olbrygging så sender han deg en ny termostat i posten rimelig kvikt. Jeg fikk det i brev etter 2-3 dager tror jeg.
Med effekten skrudd ned til rundt 70% under kok har jeg riktignok greid å holde den på rød lampe stort sett hele kokeperioden, og tror jeg har tilstrekkelig avdamping også. Utbytte av humle vil jeg tro er mye det samme ved 99°C som ved 100.
 
Jeg mesket over natten på mitt forrige brygg. Startet på 67 grader, og etter 6 timer hadde temperaturen gått ned til 63 grader. Jeg endte opp med en OG på 1.057, og forventet OG var 1.053. Flere som har hatt lignende opplevelser med mesking over natten med BB30? :)
 
Er det noen som har laget lokk til meskerøret til BB30, ala speidel? Vurderer å gjøre det samme for å forhindre at mesken renner over ved et øyeblikks uoppmerksomhet.
 
Er det noen som har laget lokk til meskerøret til BB30, ala speidel? Vurderer å gjøre det samme for å forhindre at mesken renner over ved et øyeblikks uoppmerksomhet.
Du kan jo bare bruke en meskepose oppi maltrøret. Brett meskeposen over utsiden av hele BB'en og sett på "Skylle-ringen" vips så kan du sirkulere så mye du vil uten å tenke på å få korn utenfor maltrøret. Dersom du kjører høy flow på resirk vil du automatisk også få blandet ut vannet som ligger på utsiden av maltrøret siden det vil renne over.
 
@Staro Hvordan utbytte får du da?
Jeg fikk bare gjort det på to brygg før min BB30 tok kvelden. På de to bryggene fikk jeg et utbytte på ca 70%. Det er det jeg lå på uten meskeposen, så jeg merket ingen forskjell med/uten posen bortsett fra de tidligere nevnte fordelene.
 
Er det noen som har laget lokk til meskerøret til BB30, ala speidel? Vurderer å gjøre det samme for å forhindre at mesken renner over ved et øyeblikks uoppmerksomhet.

Denne ideen liker jeg godt. @Per Inge burde kanskje få laget et fint retrofit lokk med slangefeste.

Om en lager det selv må en tenke på at det må kunne lett løftes av, og at en bør kunne se igjennom nok til å vurdere at det er sirkulasjon. Headspace på ca 5 cm?
 
Hovedproblemet med å få et lokk til meskerøret er vel at selve røret har en kant på innsiden. Det blir dermed vanskelig å trykke nedi et lokk som tetter helt ut til kanten.
 
Hvis du kjører en gjengestang fra bunn og opp, så kan du få presset lokket nok nedpå. Hvis du i tillegg kutter en silikonslange og bruker som pakning bør det bli temmelig tett. Hvis en lager lokket til å akkurat passe på meskerøret, så er det ingen problem å heise opp meskekaret etter håndtaket. Tanken var å få til et manifold i dette lokket, men en slangenippel på. Så kan den også brukes til skylling.

@RETBergen : Har tenkt på det selv. Finnes det noe næringsmiddelgodkjent plexiglass som kan brukes?
 
Hvis du kjører en gjengestang fra bunn og opp, så kan du få presset lokket nok nedpå. Hvis du i tillegg kutter en silikonslange og bruker som pakning bør det bli temmelig tett. Hvis en lager lokket til å akkurat passe på meskerøret, så er det ingen problem å heise opp meskekaret etter håndtaket. Tanken var å få til et manifold i dette lokket, men en slangenippel på. Så kan den også brukes til skylling.

@RETBergen : Har tenkt på det selv. Finnes det noe næringsmiddelgodkjent plexiglass som kan brukes?

Husk at mesken vanligvis gir et bedre utbytte når den er løs. Så hvis du skrur et lokk ned slik at mesken blir fast, så er det ikke sikkert at det er ønskelig.
En annen ting: Speidel har et meskerør, med senterstang og sil i begge ender. Det har ikke BB30. Den har et meskekar - et kar med hank og sil i bunnen.
 
Husk at mesken vanligvis gir et bedre utbytte når den er løs. Så hvis du skrur et lokk ned slik at mesken blir fast, så er det ikke sikkert at det er ønskelig.
En annen ting: Speidel har et meskerør, med senterstang og sil i begge ender. Det har ikke BB30. Den har et meskekar - et kar med hank og sil i bunnen.
Tanken var at lokket skulle være på toppen av meskekaret, ikke på toppen av mesken. Da vil det være litt headspace alt etter hvor mye malt en har i. Evt kan en vel kappe til en falsk bunn som lokk. Da vil en få silfunksjon på toppen også.
 
Kommer nok til å prøve å få til et lokk. Gir tilbakemelding her når jeg har fått tid til å gjøre det ;)

edit: @Per Inge : Har dere silbunn til BB30?
 
Tilbake
Topp