Tråden for dumme spørsmål.

Tempratursensoren på bryggemaskinen min er defekt, og jeg måler med eksternt termostat. Merker at tempen under mesking varierer veldig fra bunn til topp. Hvilken måling burde man forholde seg til? Har gjerne 60 grader på toppen, og 64 på bunn.
 
Noen som er flink med kjøleskap og har tips til ting å prøve før min kegerator går på dynga? Kompressoren går ikke lenger og temperaturen er rom temperatur.

Bilde av baksiden
 

Vedlegg

  • PXL_20240616_124908974.jpg
    PXL_20240616_124908974.jpg
    1,2 MB · Sett: 12
Skal prøve meg på en NEIPA igjen, denne gangen med vannjustering etter å funnet ut at vannet her har et Sulfat-Clorid forhold på 4:1.
Alle de tidligere NEIPAene jeg har brygget har endt opp sinnsykt bitre, så jeg håper at noe av forklaringen ligger i vannet. Ved å tilsette
3 gram bordsalt kan jeg endre forholdet til 1:2, som se ut til å være en god retningslinje.

Bruker kalkulatoren til Brewers friend, men jeg blir ikke helt klok på om tilsetningen kommer i meskevannet, eller i skyllevannet i tillegg (batch-sparge), og om man da må beregne manuelt. Det står at justeringene gjelder hele vannvolumet, men kalkulatoren tar kun hensyn til det som er angitt som meskevolum. Jeg er ikke bekymret for PH i første omgang, ønsker kun å ha kontrol på SO4/Cl forholdet.

Noen som har tips her?
 
Skal prøve meg på en NEIPA igjen, denne gangen med vannjustering etter å funnet ut at vannet her har et Sulfat-Clorid forhold på 4:1.
Alle de tidligere NEIPAene jeg har brygget har endt opp sinnsykt bitre, så jeg håper at noe av forklaringen ligger i vannet. Ved å tilsette
3 gram bordsalt kan jeg endre forholdet til 1:2, som se ut til å være en god retningslinje.

Bruker kalkulatoren til Brewers friend, men jeg blir ikke helt klok på om tilsetningen kommer i meskevannet, eller i skyllevannet i tillegg (batch-sparge), og om man da må beregne manuelt. Det står at justeringene gjelder hele vannvolumet, men kalkulatoren tar kun hensyn til det som er angitt som meskevolum. Jeg er ikke bekymret for PH i første omgang, ønsker kun å ha kontrol på SO4/Cl forholdet.

Noen som har tips her?
Ikke bruk bordsalt (NaCl), men kalsiumklorid (CaCl).

Hvis det er veldig lite sulfat og klorid i vannet ditt, er ikke forholdet mellom disse saltene så interessant, og kan neppe forklare at ølene dine er blitt for bitre. Og hvis bare tre gram er nok til å endre forholdet til 2:1, kan det vel ikke være mye av det? (Kan du legge ut vannanalysen?) Jeg ville heller sett på hva i humletilsetningene dine som kan forklare bitterheta. Hvordan har du beregna dem? Jeg tviler på at Brewersfriend er særlig pålitelig når det gjelder øl med mye humle i wp og dryhop. Kan du legge ut et eksempel?

Når små mengder av saltene i vannet er uinteressante, er det fordi maltet tilfører såpass mye av dem at små mengder i vannet ikke vil ha noen betydning. Så gitt at du har lite salter i vannet, ville jeg slengt oppi et par teskjeer (10 gr) kalsiumklorid, og kanskje bare ei halv teskje kalsiumsulfat til 25 liter NEIPA. Tilsett alt i mesken (det er det vanlige), eller fordel det på mesk og skyllevann, alt etter hvordan det vil påvirke pH. (Jeg har litt hardere vann enn normalt i Norge, og må bruke en del syre i tillegg til saltene for å få pH'en langt nok ned i mesken, så jeg tilsetter alle saltene i mesken, og bruker i tillegg en del syre i skyllevannet.)

Vær obs på at den rikelige mengden tørrhumle i en NEIPA drar pH'en opp, og kan gi en litt flat karakter. Mange tilsetter derfor litt ekstra syre i denne typen øl.
 
Finn,

Her er vannanalysen:

1719048639230.png

For alle NEIPAer frem til nå har jeg brukt denne maltsammensetningen, og kun humlingen har endret seg:

FERMENTABLES:
4.2 kg - Pale Ale (71.6%)
0.7 kg - Flaked Oats (11.9%)
0.7 kg - Wheat Malt (11.9%)
0.12 kg - BEST Melanoidin (2%)
0.15 kg - Carapils (2.6%)

NEIPA#1
HOPS:
20 g - simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: First Wort, IBU: 34.75
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days

Resultat: Nydelig aroma, men bitter som faen

NEIPA#2
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days
25 g - Hallertau cascade, Type: Pellet, AA: 7.9, Use: Boil for 60 min, IBU: 24.37

Resultat: Fortsatt for bitter

NEIPA#3
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.77
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Boil for 5 min, IBU: 8.2
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days

Resultat: Fortsatt for bitter

Som du ser har jeg forsøkt dra ned IBUen fra kok til et minimum, samt redusere varigheten av tørrhumle.
Du er nok inne på noe med estimert IBU-bidrag fra WP and tørrhumle. Kanskje er mineralsammensetningen
neglisjerbar.

Det som jeg gjør nytt denne gangen er:
- 15min WP
- ingen tørrhumle

20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 35.87
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 6.6, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 4.71
50 g - Citra, Type: Pellet, AA: 12.2, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 8.72
 
Finn,

Her er vannanalysen:

Vis vedlegget 68305

For alle NEIPAer frem til nå har jeg brukt denne maltsammensetningen, og kun humlingen har endret seg:

FERMENTABLES:
4.2 kg - Pale Ale (71.6%)
0.7 kg - Flaked Oats (11.9%)
0.7 kg - Wheat Malt (11.9%)
0.12 kg - BEST Melanoidin (2%)
0.15 kg - Carapils (2.6%)

NEIPA#1
HOPS:
20 g - simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: First Wort, IBU: 34.75
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days

Resultat: Nydelig aroma, men bitter som faen

NEIPA#2
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days
25 g - Hallertau cascade, Type: Pellet, AA: 7.9, Use: Boil for 60 min, IBU: 24.37

Resultat: Fortsatt for bitter

NEIPA#3
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.77
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Boil for 5 min, IBU: 8.2
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days

Resultat: Fortsatt for bitter

Som du ser har jeg forsøkt dra ned IBUen fra kok til et minimum, samt redusere varigheten av tørrhumle.
Du er nok inne på noe med estimert IBU-bidrag fra WP and tørrhumle. Kanskje er mineralsammensetningen
neglisjerbar.

Det som jeg gjør nytt denne gangen er:
- 15min WP
- ingen tørrhumle

20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 35.87
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 6.6, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 4.71
50 g - Citra, Type: Pellet, AA: 12.2, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 8.72
Interessant. Men jeg skjønner ikke helt hvordan 3 gr kalsiumklorid skulle kunne endre balansen mellom sulfat og klorid til 2:1. Du har jo faktisk en merkbar mengde sulfat der, og ville trengt i alle fall oppimot 10 gr kalsiumklorid for å endre balansen til 2:1. Den sulfatmengden er nok stor nok til å være med på å forklare den opplevde bitterheta i ølet. Du skal i hvert fall ikke tilsette noe mer sulfat når du brygger Neipa. Jeg hadde slengt i to-tre teskjeer kalsiumklorid.

Saltsammensetninga av mineraler i vannet ditt tyder på at det er en god del gips - CaSO4 - i berggrunnen der vannet kommer fra. Sånt vann finner du ikke i Norge, men det er sikkert ikke uvanlig i Sveits:).

Kombinasjonen av sulfatet og humla i oppskriftene dine trur jeg gir ei rimelig forklaring på opplevelsen av bitterhet. Bitterhumle (FW eller 60 min) i Neipa er helt håpløst etter mi erfaring, og den humla du har i seint under kokinga vil jo fortsette å avgi bitterhet i WP, så den gir mye mer bitterhet enn om du hadde droppa wp. Og 30 min wp blir nok temmelig merkbart sjøl om du er nede på 80 grader. Så å redusere til 15 min vil nok hjelpe noe.

Bare wp uten tørrhumling trur jeg blir bleikt. Jeg har prøvd, og synes jeg opplever at wp gir mindre effekt enn en skulle tru. Derimot har jeg god erfaring med dip hopping. Du kunne jo ganske enkelt bare gjøre om wp-tilsetninga til dip hop-dose - om du ville prøve det. Tråd med mye stoff her: https://forum.norbrygg.no/threads/dip-hopping.43916/
 
Skal prøve meg på en Lite øl og har kjøpt amigase. Tenker å ha det i gjæringskaret. Ut fra websiden til Ølbrygging skal det være ca 1,5 - 2,5 gram pr 100 liter ( https://www.olbrygging.no/annet/100575/amigase-mega-l-15-ml ). Men så ser jeg plutselig noe helt annet på flasken. Noen som vet hva som er riktig? Hadde tenkt å tilsette 18 dråper...Vis vedlegget 68317
Holder med 1 dråpe pr 2 liter, jeg bruker 11 dråper til 22 liter ved pitch og da gjærer det ut til 1.001.
 
Interessant. Men jeg skjønner ikke helt hvordan 3 gr kalsiumklorid skulle kunne endre balansen mellom sulfat og klorid til 2:1. Du har jo faktisk en merkbar mengde sulfat der, og ville trengt i alle fall oppimot 10 gr kalsiumklorid for å endre balansen til 2:1. Den sulfatmengden er nok stor nok til å være med på å forklare den opplevde bitterheta i ølet. Du skal i hvert fall ikke tilsette noe mer sulfat når du brygger Neipa. Jeg hadde slengt i to-tre teskjeer kalsiumklorid.

Saltsammensetninga av mineraler i vannet ditt tyder på at det er en god del gips - CaSO4 - i berggrunnen der vannet kommer fra. Sånt vann finner du ikke i Norge, men det er sikkert ikke uvanlig i Sveits:).

Kombinasjonen av sulfatet og humla i oppskriftene dine trur jeg gir ei rimelig forklaring på opplevelsen av bitterhet. Bitterhumle (FW eller 60 min) i Neipa er helt håpløst etter mi erfaring, og den humla du har i seint under kokinga vil jo fortsette å avgi bitterhet i WP, så den gir mye mer bitterhet enn om du hadde droppa wp. Og 30 min wp blir nok temmelig merkbart sjøl om du er nede på 80 grader. Så å redusere til 15 min vil nok hjelpe noe.

Bare wp uten tørrhumling trur jeg blir bleikt. Jeg har prøvd, og synes jeg opplever at wp gir mindre effekt enn en skulle tru. Derimot har jeg god erfaring med dip hopping. Du kunne jo ganske enkelt bare gjøre om wp-tilsetninga til dip hop-dose - om du ville prøve det. Tråd med mye stoff her: https://forum.norbrygg.no/threads/dip-hopping.43916/

Dette er i Tyskland ;)

Ja, det høres lite ut med 3g, men kalkulatoren til Brewersfriend sier så, vel faktisk er det 5g for å doble forholdet.

Original:

1719207639213.png

Med 5g NaCL:
1719207714599.png

Blir uten tørrhumling denne gangen. Mange variabler på en gang, men blir spennende å se hvordan
denne blir smakende.
 
hehe - jeg mener Rainer plasserte deg i Sveits:). Men uansett; artig å se på et unorsk vann! Det skulle vel egne seg godt til brygging av nordtysk pils, det du har der. Da trenger du ikke å styre med salttilsetninger.

NaCl gir noe mer klorid enn CaCl. Jeg bruker en tabell i How to Brew av Palmer, s. 344/345, og den sier at 1 gr NaCl gir 606,6 ppm Cl i en liter, mens 1 gr CaCl2.2H2O (små hvite flak, som er det bryggeforretningene selger som kalsiumklorid) gir 482,3 ppm Cl. Jeg bruker +/- 40 liter vann til et brygg på rundt 25 liter, og regner for enkelhets skyld bare med 40 liter. 5 gr NaCl vil da gi 75,6 ppm i 40 liter. Så hadde du 13,3 ppm, og kommer dermed opp i 78,9, men for å komme opp i 100 ppm - og få et 2:1-forhold mellom klorid og sulfat - trenger du litt i underkant av halvannet gram til, altså grovt regna 6,5 gram.

Du kan bruke NaCl, men da begynner du å nærme deg øvre grense for natrium, som i følge Palmer er 100 ppm. Så jeg ville heller brukt kalsiumklorid. (NaCl bruker jeg bare i gose:).) Bruker du NaCl må du i alle fall passe på at det ikke er tilsatt noe, som jod eller anti-klumpingsmiddel.

Jeg er ikke veldig opphengt i nøyaktighet når det gjelder salter, sida maltet uansett tilfører mye, og sida det kan variere en god del hvor mye som tilføres. Så jeg har laga meg en enkel tabell for tilsetning til 40 liter, basert på at ei teskje gir 4 gr av de saltene jeg bruker. (Bordsalt er tyngre, ei teskje veier 6 gr.)

1 ts kalsiumsulfat i 40 liter: 23 ppm kalsium 57 ppm sulfat
1 ts kalsiumklorid i 40 liter: 26 ppm kalsium 46 ppm klorid
1 ts magnesiumsulfat i 40 liter: 10 ppm magnesium 39 ppm sulfat
1 ts magnesiumklorid i 40 liter: 12 ppm magnesium 35 ppm klorid

Palmer og Aaron Justus har gjort en undersøkelse av hva maltet tilfører:
Sulfat: 50-100 ppm
Klorid: 200-300ppm
Kalsium: 25 ppm
Magnesium: 70 ppm
Natrium: 20-40 ppm

Andre undersøkelser jeg har sett, gir litt andre tall, men ikke med store avvik. Det er jo hva man må regne med.

Disse mengdene skal sjølsagt ikke tas med i regnestykker over hvor mye du skal tilsette av salter. Det er forresten litt interessant at de relativt små mengdene vi som regel tilsetter, likevel kan ha betydning. Det kan nesten synes merkelig, men all erfaring tyder på at de faktisk har virkning.
 
Sist redigert:
Stol ikke på float. Du kan ta en refraktometerprøve for å sjekke. Husk å bruke omregningsprogram. (Brewking funker), hydrometer gir best resultat om du har det. 4 dager er nok i korteste laget. Synker nok et par poeng til.
 
Vet ikke om dette hører inn under "dumme spørsmål" eller "bryggetabber", men mitt Kinn Slåtteøl startet på 1,043 (refraktometer) og flater ut på ca 1,015 (målt av Float). Gjæres med Lallemand Abbaye på 24,5ºC.
Hvor lenge kan jeg vente / hva kan jeg gjøre?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240630_130410_Chrome.jpg
    Screenshot_20240630_130410_Chrome.jpg
    58,5 KB · Sett: 3
Vet ikke om dette hører inn under "dumme spørsmål" eller "bryggetabber", men mitt Kinn Slåtteøl startet på 1,043 (refraktometer) og flater ut på ca 1,015 (målt av Float). Gjæres med Lallemand Abbaye på 24,5ºC.
Hvor lenge kan jeg vente / hva kan jeg gjøre?
Du vil gjerne ha litt mer utgjæring er det det?

- gi det mer tid, kan fint stå 2-3 uker uten skade. Kan godt hende den gjærer seg sakte men sikkert litt mer ned.

- samtidig kan du hjelpen den litt på vei med å skru opp tempen med 2 grader, og om du har anledning agitere ølet ( riste på gjærekaret litt) så du får gjær tilbake i suspensjon i ølet. Det kan gjøre at gjæren starter å jobbe litt igjen.

- du kan til nøds om du er desperat tilsette mer gjær, men slettens ikke alltid det hjelper uansett. I så fall ville jeg satt en liten gjærstarter på gjæren og ventet til den er på sitt mest aktive ( høyt skum), og så hatt den i ølet gjerne sammen med noen desiliter sukkervann.
 
Du vil gjerne ha litt mer utgjæring er det det?

- gi det mer tid, kan fint stå 2-3 uker uten skade. Kan godt hende den gjærer seg sakte men sikkert litt mer ned.

- samtidig kan du hjelpen den litt på vei med å skru opp tempen med 2 grader, og om du har anledning agitere ølet ( riste på gjærekaret litt) så du får gjær tilbake i suspensjon i ølet. Det kan gjøre at gjæren starter å jobbe litt igjen.

- du kan til nøds om du er desperat tilsette mer gjær, men slettens ikke alltid det hjelper uansett. I så fall ville jeg satt en liten gjærstarter på gjæren og ventet til den er på sitt mest aktive ( høyt skum), og så hatt den i ølet gjerne sammen med noen desiliter sukkervann.
Takk! Ja, jeg burde ende litt nærmere FG 1,006. Jeg setter opp temp. og rister litt.
Er det mulig at 150 g Dextrin Malt gjør at FG ikke går langt nok ned?
 
Hei! Tviler på at 150 gram dextrin malt skal utgjøre hele den forskjellen.
Klassiske "syndere" ved dårlig utgjæring er for høy mesketemperatur og / eller for lite eller for gammel gjær.
Eller mangel på gjærnæring eller oksygen, men på såpass lav OG skal ikke det vanligvis ha så mye å si. Men det kan selvsagt bidra til dårlig utgjæring om det i tillegg er andre forhold som ikke er optimale
 
Tilbake
Topp