Finn Berger
Moderator
Ikke bruk bordsalt (NaCl), men kalsiumklorid (CaCl).Skal prøve meg på en NEIPA igjen, denne gangen med vannjustering etter å funnet ut at vannet her har et Sulfat-Clorid forhold på 4:1.
Alle de tidligere NEIPAene jeg har brygget har endt opp sinnsykt bitre, så jeg håper at noe av forklaringen ligger i vannet. Ved å tilsette
3 gram bordsalt kan jeg endre forholdet til 1:2, som se ut til å være en god retningslinje.
Bruker kalkulatoren til Brewers friend, men jeg blir ikke helt klok på om tilsetningen kommer i meskevannet, eller i skyllevannet i tillegg (batch-sparge), og om man da må beregne manuelt. Det står at justeringene gjelder hele vannvolumet, men kalkulatoren tar kun hensyn til det som er angitt som meskevolum. Jeg er ikke bekymret for PH i første omgang, ønsker kun å ha kontrol på SO4/Cl forholdet.
Noen som har tips her?
Hvis det er veldig lite sulfat og klorid i vannet ditt, er ikke forholdet mellom disse saltene så interessant, og kan neppe forklare at ølene dine er blitt for bitre. Og hvis bare tre gram er nok til å endre forholdet til 2:1, kan det vel ikke være mye av det? (Kan du legge ut vannanalysen?) Jeg ville heller sett på hva i humletilsetningene dine som kan forklare bitterheta. Hvordan har du beregna dem? Jeg tviler på at Brewersfriend er særlig pålitelig når det gjelder øl med mye humle i wp og dryhop. Kan du legge ut et eksempel?
Når små mengder av saltene i vannet er uinteressante, er det fordi maltet tilfører såpass mye av dem at små mengder i vannet ikke vil ha noen betydning. Så gitt at du har lite salter i vannet, ville jeg slengt oppi et par teskjeer (10 gr) kalsiumklorid, og kanskje bare ei halv teskje kalsiumsulfat til 25 liter NEIPA. Tilsett alt i mesken (det er det vanlige), eller fordel det på mesk og skyllevann, alt etter hvordan det vil påvirke pH. (Jeg har litt hardere vann enn normalt i Norge, og må bruke en del syre i tillegg til saltene for å få pH'en langt nok ned i mesken, så jeg tilsetter alle saltene i mesken, og bruker i tillegg en del syre i skyllevannet.)
Vær obs på at den rikelige mengden tørrhumle i en NEIPA drar pH'en opp, og kan gi en litt flat karakter. Mange tilsetter derfor litt ekstra syre i denne typen øl.