Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har satt ca 20 liter med cider på gjæring. Når de en gang skal tappes på flaske må de jo lagres en plass. Har ikke plass til å lagre alt i kjøleskapet. Går det fint og lagre i en utebod som vil holde mellom 10-20 grader ? Eller må de helst være lagret kjølig hele tiden? Blir selvfølgelig servert kjølig.
Så kjølig som mulig (over frysepunktet) er best. Er ikke så lav temperatur som kjøleskapstemperatur mulig, er nest-beste alternativ så kjølig du klarer.
 
Hvordan var det igjen, fenoler kan de lagres bort eller blir de forsterka? Har et testbrygg fra noe dregs fra ei konnjøl flaske. Noe syntesisk og brent i aromaen som jeg ikke er helt kompis med. Ølet ellers er greit, pent skum, kjenner de andre smakene som skal være her. Utgjæringen er normal.
 
Æsj og faen. Nå har flyteballen klart å løsne fra slangen
Hva gjør man da egentlig?
 

Vedlegg

  • IMG_4914.jpeg
    IMG_4914.jpeg
    260,4 KB · Sett: 34
Jo jeg endte med å fiske den opp. Hadde det vært for en uke siden hadde ikke vært så stort problem, men hadde tenkt å tappe denne helga.
Så litt bekymret for oksygen, men jeg fikk det tilslutt over på flasker og fat etter litt om og men og det smakte god. Så får vi bare håpe det fortsett å smake bra også

IPA, OG: 1.068 ink. 5% maltodextrine
Azacca, Citra og tørrhumla med Columbus og litt askorbinsyre for 3 dager siden
Glad nå jeg tok den forsikringen

DSC09852.jpg
 
Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
 
Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
Hvis oppskrifta er offisielt fra bryggeriet, og brygget blir godt nok til å ligne på originalen så er det for meg en klone. Ellers blir det et forsøk på en. ;)
 
Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
Vanskelig å definere, men…
Dersom det er et sett laget av/ med Lervig, er det ‘et original-sett’ fra Lervig. Dersom noen har smakt en god øl som de forsøker å etterligne uten å ha oppskriften, er det for meg et forsøk på en klone
 
Tilbake
Topp