Tråden for dumme spørsmål.

Har fått brettinfeksjon i white IPA-en, jeg vet hvorfor og skjønner ikke hvordan jeg kunne være så naiv. Uansett, så er spørsmålet hva jeg gjør.

SG er nå 1.010. var 1.012 når jeg tørrhumlet på mandag.

Det smaker greit, men dette er ikke noe jeg kommer til å drikke mye av.

Det er uaktuelt å fate grunnet brett.

Vente til SG synker.

Flaske? Det er potensielle bomber dette. Dersom jeg flasker kan jeg bruke patentflasker, for enkelt å slippe ut trykk underveis.

Det er en IPA med en del humle, noe som øker faren for oksidering.

Glemme hele greia og dumpe.
 
Har fått brettinfeksjon i white IPA-en, jeg vet hvorfor og skjønner ikke hvordan jeg kunne være så naiv. Uansett, så er spørsmålet hva jeg gjør.

SG er nå 1.010. var 1.012 når jeg tørrhumlet på mandag.

Det smaker greit, men dette er ikke noe jeg kommer til å drikke mye av.

Det er uaktuelt å fate grunnet brett.

Vente til SG synker.

Flaske? Det er potensielle bomber dette. Dersom jeg flasker kan jeg bruke patentflasker, for enkelt å slippe ut trykk underveis.

Det er en IPA med en del humle, noe som øker faren for oksidering.

Glemme hele greia og dumpe.
Jeg tror jeg ville fata
Er det ikke bare å rengjøre med kokende vann når fatet er tomt da?
Enklere å helle ut også om du plutselig ønsker det
 
Jeg hadde også fatet. Jeg har hatt brett øl på fat og ikke hatt noe problem med infeksjoner senere. Har bare vasket tappelinje som normalt med Pipeline Original (klorbasert). Fatet ble også vasket med bucketblaster og Pipeline Original, da får en også vasket skikkelig stigerør og ball lock koblingene.
 
Problemet er at brettinfeksjon kommer fra humleposer. Jeg kokte disse i flere minutter før bruk. Likevel fikk jeg infeksjon. Jeg stoler med andre ord ikke på at jeg blir kvitt dette om jeg fater.

Kommer til å flaske på halvlitere med en sukkerbit, og håpe det er nok til å unngå oksidering. Dele ut flitting til alle som er interessert, med beskjed om at ølet ikke kan lagres.
 
Problemet er at brettinfeksjon kommer fra humleposer. Jeg kokte disse i flere minutter før bruk. Likevel fikk jeg infeksjon. Jeg stoler med andre ord ikke på at jeg blir kvitt dette om jeg fater.

Kommer til å flaske på halvlitere med en sukkerbit, og håpe det er nok til å unngå oksidering. Dele ut flitting til alle som er interessert, med beskjed om at ølet ikke kan lagres.
Brett tåler overhode ikke koking så hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter feilkilden en annen plass før du lager flere brett øl…
 
Brett tåler overhode ikke koking så hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter feilkilden en annen plass før du lager flere brett øl…
Da er det antagelig en annen infeksjon, muligens i samme humleposer, de ryker uansett i søpla.

Brygget i dag, får se hvordan det blir. Annet gjæringskar.
 
Screenshot_20240809_091331_Brewfather.jpg
Brewfather vil av en eller annen grunn at jeg skal bruke ekstremt mye vann. Hva gjør jeg feil?
 
Det så rett og fint ut. Er alle oppskriftene dine feil?
Hvilken fane i BF henta du skjermdumpen fra?
 
Sist redigert:
Jeg har enda ikke startet med gjærstartere. Har alt utstyret, og begynner så smått å føle meg klar nå.
Hvor lenge kan man ta vare på høstet gjær?
Tenkte å finne frem gamle norgesglass eller egnete flasker. Brygger ca 10-12 batcher i året, på ca 22l. Hvor mange glass trenger man, og hvor mange har dere stående?
Bruker man all gjæra om igjen, eller kan man ta halvparten osv?
 
Vis vedlegget 689731723196140119.jpeg1723196140119.jpeg
Brewfather vil av en eller annen grunn at jeg skal bruke ekstremt mye vann. Hva gjør jeg feil?
Her er min tilsvarende side. Reagerer på at du har akkurat 70 liter skyllevann. Har du satt opp det selv? Burde vært et tall med komma (ikke hele litre). Etterfyllingsvann er også noe som vanligvis legges inn manuelt. Enig med @Koldbrygg. Lag den en ny profil masert på den som ligner mest og prøv den.
Hva brygger du på?

 
Sist redigert:
Jeg har enda ikke startet med gjærstartere. Har alt utstyret, og begynner så smått å føle meg klar nå.
Hvor lenge kan man ta vare på høstet gjær?
Tenkte å finne frem gamle norgesglass eller egnete flasker. Brygger ca 10-12 batcher i året, på ca 22l. Hvor mange glass trenger man, og hvor mange har dere stående?
Bruker man all gjæra om igjen, eller kan man ta halvparten osv?
Jeg har tatt vare på høstet gjær opp til noen måneder i kjøleskapet, så spørsmålet om "hvor mange glass" er egentlig hvor mange typer gjær du vil ta vare på. Jeg pleier å ta ut det meste av gjæren, men det holder egentlig med bare litt, eventuelt topphøste under stormgjæringen (noe jeg ikke har gjort ennå, men som er fordelaktig siden man slipper å få med den andre gruffa som legger seg på bunnen av gjæringskaret)
 
Jeg har tatt vare på høstet gjær opp til noen måneder i kjøleskapet, så spørsmålet om "hvor mange glass" er egentlig hvor mange typer gjær du vil ta vare på. Jeg pleier å ta ut det meste av gjæren, men det holder egentlig med bare litt, eventuelt topphøste under stormgjæringen (noe jeg ikke har gjort ennå, men som er fordelaktig siden man slipper å få med den andre gruffa som legger seg på bunnen av gjæringskaret)
Takk for svar. Det er jo gøy med en slik hobby, men føler jeg ikke må dra det for langt heller. Topphøsting forblir nok på hylla enn så lenge, og må prøve med bunnfellinga først. Tar du vare på alt, eller lar du noe unnslippe først? Tenkte på humla. Det er kanskje ikke så fordelaktig at den blir med i neste brygg?

Det med antall glass er ikke så viktig, handler vel like mye om estetikk, plass i kjøleskapet, og kampen om glassene her hjemme :) Men skjønner at jeg ikke trenger kjøpe noen fler.
 
Takk for svar. Det er jo gøy med en slik hobby, men føler jeg ikke må dra det for langt heller. Topphøsting forblir nok på hylla enn så lenge, og må prøve med bunnfellinga først. Tar du vare på alt, eller lar du noe unnslippe først? Tenkte på humla. Det er kanskje ikke så fordelaktig at den blir med i neste brygg?

Det med antall glass er ikke så viktig, handler vel like mye om estetikk, plass i kjøleskapet, og kampen om glassene her hjemme :) Men skjønner at jeg ikke trenger kjøpe noen fler.
Jeg lager alltid starter uansett, og mener den beste metoden er å sørge for at du har en mer enn stor nok starter og ta av litt fra den og lagre i kjøleskapet. Slik unngår du humle- og proteinrester og evt. stresset gjær.

Jeg tømmer av mesteparten av det oksiderte ølet i starteren, virvler opp den bunnfelte gjæren og tapper av en slump (ta litt mer enn du tror du trenger) i en flaske. Den trenger ikke å være så stor. Så etterfyller du med noe av starter-ølet. Skrur på lokket/korken litt løst først, for å unngå ev. ettergjæring. For eksempel dagen etterpå skrur jeg lokket helt igjen.

Sist jeg brygget, var gjæren et halvt år gammel. Du ser da at noe av gjæren har blitt brun - det er død gjær. Men det var nok frisk gjær til at jeg kunne dyrke det opp igjen. Først litt svak vørter (med gjærnæring), så kjører jeg vanlig størrelse og styrke.

Bildet er tatt i dag av gjæren jeg tok av da jeg brygget for tre uker siden.

Screenshot_20240809_125442_Gallery.jpg
 
Sist redigert:
Jeg har enda ikke startet med gjærstartere. Har alt utstyret, og begynner så smått å føle meg klar nå.
Hvor lenge kan man ta vare på høstet gjær?
Tenkte å finne frem gamle norgesglass eller egnete flasker. Brygger ca 10-12 batcher i året, på ca 22l. Hvor mange glass trenger man, og hvor mange har dere stående?
Bruker man all gjæra om igjen, eller kan man ta halvparten osv?
Gjærhåndtering er et tema vi aldri kommer helt til bunns i - men du har fått gode råd over her:). Flere gode råd, og mye solid info, kan du få i denne podcasten, der Chris White, grunnleggeren av Whitelabs, bl.a. snakker om gjenbruk av gjær: https://beersmith.com/blog/2021/03/20/pitching-yeast-with-dr-chris-white-beersmith-podcast-232/

Det ligger stoff her på forumet, også:

Sida spørsmål om gjær aldri er dumme spørsmål, kan du gjerne stille flere i en av disse trådene;).

Når du ikke brygger mer enn 10-12 brygg i året, ville jeg satsa på den løsninga som Jørgen bruker; altså å sette en starter hver gang, og å ta av litt av den for å lagre gjær til neste gang. Jeg trur ikke det er optimalt å gjenbruke gjær som er mer enn maks et par uker gammel, sjøl om det går, dvs. sjøl om det blir greit øl. Og er den mer enn noen få dager gammel, ville jeg gitt den en gjenoppfriskingsstarter.

Jeg bruker gamle syltetøyglass, men egentlig er det du ser på bildet Jørgen har lagt ut, det ideelle. Ei mjuk flaske lar deg klemme ut all luft, og oksygen er gjærens verste fiende. Topp opp med starterølet, det inneholder stadig litt næring, og er mye bedre enn kokt vann. Sjøl om gjæren går i tilnærma dvale i kjøleskapet, tærer den langsomt ned energilagrene sine, og til slutt dør den.

Det kan være lurt å gi den litt mat (tynn vørter) underveis om du skal oppbevare den lenge. Det er vrient å si hvor lenge "lenge" er. Ulike gjærtyper tåler visst lagring temmelig ulikt.
 
Gjærprodusentene estimerer gjerne utgjæring på de ulike gjærstammene sine. Min erfaring er at jeg får langt høyere utgjæring. Nå sist på en OST mesket på 66 grader og gjæret med Verdant. Lallemand estimerer 77%, jeg endte på 86%. Ølet blir da mye sterkere enn jeg ønsker. Slik er det oftest. Resultatet er at jeg må meske på langt høyere temperaturer eller redusere basemaltet for å komme ned i en fornuftig alkoholprosent.

Er det forskjell på fersk og tørrgjær? De gangene jeg har brukt ferskgjær synes jeg å oppleve det samme der.

Finnes det andre måter enn mesketemp eller basemaltmengde å regulere utgjæring på?
 
Tilbake
Topp