Jeg lager alltid starter uansett, og mener den beste metoden er å sørge for at du har en mer enn stor nok starter og ta av litt fra den og lagre i kjøleskapet. Slik unngår du humle- og proteinrester og evt. stresset gjær.Takk for svar. Det er jo gøy med en slik hobby, men føler jeg ikke må dra det for langt heller. Topphøsting forblir nok på hylla enn så lenge, og må prøve med bunnfellinga først. Tar du vare på alt, eller lar du noe unnslippe først? Tenkte på humla. Det er kanskje ikke så fordelaktig at den blir med i neste brygg?
Det med antall glass er ikke så viktig, handler vel like mye om estetikk, plass i kjøleskapet, og kampen om glassene her hjemmeMen skjønner at jeg ikke trenger kjøpe noen fler.
Jeg tømmer av mesteparten av det oksiderte ølet i starteren, virvler opp den bunnfelte gjæren og tapper av en slump (ta litt mer enn du tror du trenger) i en flaske. Den trenger ikke å være så stor. Så etterfyller du med noe av starter-ølet. Skrur på lokket/korken litt løst først, for å unngå ev. ettergjæring. For eksempel dagen etterpå skrur jeg lokket helt igjen.
Sist jeg brygget, var gjæren et halvt år gammel. Du ser da at noe av gjæren har blitt brun - det er død gjær. Men det var nok frisk gjær til at jeg kunne dyrke det opp igjen. Først litt svak vørter (med gjærnæring), så kjører jeg vanlig størrelse og styrke.
Bildet er tatt i dag av gjæren jeg tok av da jeg brygget for tre uker siden.

Sist redigert: