Tor.
Norbrygg-medlem
Hadde en laug kollega med samme problem. Vi fant ikke ut hvorfor. Der gikk vi inn på en gammel oppskrift, som viste riktig. Kopierte denne.
Her er min tilsvarende side. Reagerer på at du har akkurat 70 liter skyllevann. Har du satt opp det selv? Burde vært et tall med komma (ikke hele litre). Etterfyllingsvann er også noe som vanligvis legges inn manuelt. Enig med @Koldbrygg. Lag den en ny profil masert på den som ligner mest og prøv den.Vis vedlegget 68973
Brewfather vil av en eller annen grunn at jeg skal bruke ekstremt mye vann. Hva gjør jeg feil?
Jeg har tatt vare på høstet gjær opp til noen måneder i kjøleskapet, så spørsmålet om "hvor mange glass" er egentlig hvor mange typer gjær du vil ta vare på. Jeg pleier å ta ut det meste av gjæren, men det holder egentlig med bare litt, eventuelt topphøste under stormgjæringen (noe jeg ikke har gjort ennå, men som er fordelaktig siden man slipper å få med den andre gruffa som legger seg på bunnen av gjæringskaret)Jeg har enda ikke startet med gjærstartere. Har alt utstyret, og begynner så smått å føle meg klar nå.
Hvor lenge kan man ta vare på høstet gjær?
Tenkte å finne frem gamle norgesglass eller egnete flasker. Brygger ca 10-12 batcher i året, på ca 22l. Hvor mange glass trenger man, og hvor mange har dere stående?
Bruker man all gjæra om igjen, eller kan man ta halvparten osv?
Takk for svar. Det er jo gøy med en slik hobby, men føler jeg ikke må dra det for langt heller. Topphøsting forblir nok på hylla enn så lenge, og må prøve med bunnfellinga først. Tar du vare på alt, eller lar du noe unnslippe først? Tenkte på humla. Det er kanskje ikke så fordelaktig at den blir med i neste brygg?Jeg har tatt vare på høstet gjær opp til noen måneder i kjøleskapet, så spørsmålet om "hvor mange glass" er egentlig hvor mange typer gjær du vil ta vare på. Jeg pleier å ta ut det meste av gjæren, men det holder egentlig med bare litt, eventuelt topphøste under stormgjæringen (noe jeg ikke har gjort ennå, men som er fordelaktig siden man slipper å få med den andre gruffa som legger seg på bunnen av gjæringskaret)
Jeg lager alltid starter uansett, og mener den beste metoden er å sørge for at du har en mer enn stor nok starter og ta av litt fra den og lagre i kjøleskapet. Slik unngår du humle- og proteinrester og evt. stresset gjær.Takk for svar. Det er jo gøy med en slik hobby, men føler jeg ikke må dra det for langt heller. Topphøsting forblir nok på hylla enn så lenge, og må prøve med bunnfellinga først. Tar du vare på alt, eller lar du noe unnslippe først? Tenkte på humla. Det er kanskje ikke så fordelaktig at den blir med i neste brygg?
Det med antall glass er ikke så viktig, handler vel like mye om estetikk, plass i kjøleskapet, og kampen om glassene her hjemme Men skjønner at jeg ikke trenger kjøpe noen fler.
Gjærhåndtering er et tema vi aldri kommer helt til bunns i - men du har fått gode råd over her. Flere gode råd, og mye solid info, kan du få i denne podcasten, der Chris White, grunnleggeren av Whitelabs, bl.a. snakker om gjenbruk av gjær: https://beersmith.com/blog/2021/03/20/pitching-yeast-with-dr-chris-white-beersmith-podcast-232/Jeg har enda ikke startet med gjærstartere. Har alt utstyret, og begynner så smått å føle meg klar nå.
Hvor lenge kan man ta vare på høstet gjær?
Tenkte å finne frem gamle norgesglass eller egnete flasker. Brygger ca 10-12 batcher i året, på ca 22l. Hvor mange glass trenger man, og hvor mange har dere stående?
Bruker man all gjæra om igjen, eller kan man ta halvparten osv?
Til det siste: Nja - pH påvirker jo enzymaktiviteten, og hvis du legger deg relativt høyt - f.eks. 5,6 - vil du favorisere alfsaamylasen over betaamylasen, og i alle fall teoretisk få en noe lavere gjærbarhet. Du bør vel også unngå lange mesketider. Men jeg trur ikke noe av dette er noe i nærheten så effektivt som å bruke mesketemperaturen, som er det jeg ville satsa på.Gjærprodusentene estimerer gjerne utgjæring på de ulike gjærstammene sine. Min erfaring er at jeg får langt høyere utgjæring. Nå sist på en OST mesket på 66 grader og gjæret med Verdant. Lallemand estimerer 77%, jeg endte på 86%. Ølet blir da mye sterkere enn jeg ønsker. Slik er det oftest. Resultatet er at jeg må meske på langt høyere temperaturer eller redusere basemaltet for å komme ned i en fornuftig alkoholprosent.
Er det forskjell på fersk og tørrgjær? De gangene jeg har brukt ferskgjær synes jeg å oppleve det samme der.
Finnes det andre måter enn mesketemp eller basemaltmengde å regulere utgjæring på?
En vanlig ale-gjær skal ikke klare noe særlig over 80% så lenge du ikke har gjort noe spesielt for å gjøre vørteren spesielt gjærbar. Gjør den det, er det grunn til å bli litt mistenksom.Godt mulig, det ja.
I går tenkte jeg dette var rett. I dag så jeg i en annen tråd om skumfasthet et Brulosophy show der det ble brygger en IPA med OG 1.066 og FG på 1.006 mesket på 67 grader og gjæret med Flagship gjær. Det gir vel en utgjæring på solide 90%.En vanlig ale-gjær skal ikke klare noe særlig over 80% så lenge du ikke har gjort noe spesielt for å gjøre vørteren spesielt gjærbar. Gjør den det, er det grunn til å bli litt mistenksom.
Belgiere kan være litt hissigere. Jeg har fått B48 opp i 83% i øl uten sukker, og den jeg har stående nå, ser ut til å ende der. Det regner jeg som normalt, sjøl om Imperial har 78% som øvre grense.
Hop Creep? Den skal ha maks 77% etter hva Imperial sier, og da får du ikke 90% uten at noe forklarer det.I går tenkte jeg dette var rett. I dag så jeg i en annen tråd om skumfasthet et Brulosophy show der det ble brygger en IPA med OG 1.066 og FG på 1.006 mesket på 67 grader og gjæret med Flagship gjær. Det gir vel en utgjæring på solide 90%.
Da fikk jeg tvilen over meg, som Wesenlund ville sagt.
US-05 kan i noen tilfeller få mye høyere utgjæring enn estimert. Stor andel ris eller mais i gristen f.eks. Men også uten noen helt logisk forklaring.Hop Creep? Den skal ha maks 77% etter hva Imperial sier, og da får du ikke 90% uten at noe forklarer det.