Ok. Per Inge. At du synes jeg er ufin er notert, jeg skal prøve å oppføre meg bedre.
Du sier at jeg har kjøpt 1. versjon av dette apparatet, det har jeg ikke. Men jeg har erfaringer med det.
La meg gå gjennom noen av feilene som underbygger sitatet mitt. Kom gjerne med rettelser og kommentarer, jeg har for eksempel ikke full oversikt over generasjonene.
Utstyret som Per Inge selger har design- og eller produksjonsfeil som gjør at det ikke fungerer etter hensikten, i noen tilfeller ikke til vørterproduksjon i det heletatt
Fastbrenning av vørter. Velkjent problem som er addressert godt på forumet og en feil som jeg mener gjør at bryggeriet ikke fungerer etter hensikten, og ikke til vørterproduksjon i det heletatt. Synes du ikke at dette er en feil som burde ha blitt luket ut under testingen der gjorde før lanseringen? Og at apparatet ikke fungerer etter hensikten med denne feilen? En hel haug hjemmebryggere endte opp med å bestille effektregulering på ebay og satse på at elektrikerferdighetene strakk til - godt at det ikke ble noen skrekkhistorier av det. At problemet er bedret eller borte i nyere versjoner er bra og på sin plass.
Plastramme samler væske. Stemmer det ikke at plastrammen øverst på tidligere versjoner samlet væske når man helte ut innholdet? Og at å prøve å skylle under rammen medførte en fare for å vanne elektronikken? Og at dersom plastrammen skulle fjernes måtte noen skruer fjernes og makt måtte brukes for å få den løs? Dette er vel også en grei feil å luke unna i produktutviklig og testing, eller hva synes du? Designfeil, men ikke så grov at apparatet ikke kan brygges på, vil jeg mene.
Temperatur-/effektregulering. Litt vanskelig å lage vørter med de egenskapene som man ønsker når hysteresen og unøyaktigeten på reguleringen utgjør mange grader. Jeg vil vel si at meskekarets evne til å holde på temperaturen eller eventulet å regulere temperaturen er en av meskekarets absolutt viktigste egenskaper, men der er vi kanskje uenige?
Temperatur-/overopphetingssikring. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest på norbrygg at bryggere har hatt problemer med at den slår ut for tidlig, men det ganske mange. Så vidt jeg forstår har du et lager av disse liggende som du sender ut til bryggere som opplever dette problemet. Og at dere har forbedret eller løst problemet i nyere versjoner med å øke temperaturene for sikringene.
Pumpene dør. Det er også en ting som har dukket opp noen ganger. Jeg vet ikke helt frekvensen på problemet, det vet kanskje du?
Løftehanken til silkaret detter ut og utgjør en fare for bryggerens helse og materiell i nærheten. Jeg undres over at dere har hatt dette problemet i flere generasjoner nå uten å komme frem til en godt fungerende løsning, jeg vet at jeg leste om dette problemet tidlig i 2012. Og jeg hadde likt å se en advarsel på hjemmesiden deres / nettbutikken hvor det står litt om problemet, hvordan å unngå det, og at nytt håndtak/innfestning er under utvikling og at kunder som har kjøpt apparatetne vil bli kontaktet eller kan kontakte dere for å motta det nye håndtaket når det er på plass. Kostnadsfritt. Selvfølgelig.
Og ikke minst hvor slepphendt du tok dette sikkerhetsproblemet helt til forbrukeren meldte forholdet inn til Direktorat for Samfunnssikkerhet og Beredskap.
Om jeg mener at du er en kjeltring? Nei, ikke med dagens generasjon BB. Men jeg synes at manglene med apparatene du selger har vært så store, og at produktutviklingen og kvalitetskontrollen har vært så dårlig, at jeg ikke har lagt skjul på det når bryggere, og spesielt nybegynnere, har ønsket uttalelser om dette utstyret.
Ellers så setter jeg pris på at du prøver lage utstyr til hjemmebryggere som er enkelt å bruke og til lav pris, det bidrar til at terskelen for å begynne blir lavere. Jeg har også hørt gode ting om kundeservicen, sett bort fra sikkerhetsproblemet som du nå sier at du skal ta tak i, og det synes jeg er veldig viktig.