Beer brew 30 versjon 3.0

Er helt fersk på ølbrygging, men en plass må en jo starte. Har lest en del om BB30 og tenkte å gå til innkjøp av en.
Har i forbindelse med det noen spørsmål:

1. Først og fremst; er dette ett godt valg?
2. Ser på pakketilbudet på Beer Brew 30 3.generasjon fra olbrygging.no, hva bør jeg bestille samtidlig?
3. Er den oppskriften/fremgangsmåten som kommer med tilstrekkelig?
4. Ser at v3 har trinnøs effektregulering, noen erfaringer med dette?

Gjerne pøs på med annen info som jeg bør være klar over.

Sogge skrev:
2. Ser på pakketilbudet på Beer Brew 30 3.generasjon fra olbrygging.no, hva bør jeg bestille samtidlig?
3. Er den oppskriften/fremgangsmåten som kommer med tilstrekkelig?
4. Ser at v3 har trinnøs effektregulering, noen erfaringer med dette?

1) Ja og nei. Utenom nevnte sak om håndtaket virker BB30V3 å være gjennomtenkt, og vil være dekkende for de aller fleste former for hjemmebrygging. Termometeret i bunn av kjelen er noe unøyaktig, men det er å forvente, og temp bør måles oppi mesken uansett. I og med at kjelen har kran med 1/4 toms slangetut, som også kan demonteres for 1/2 toms NTP gjenger, har en muligheter til videre modifikasjoner på utstyret. Oppsettet har en grense på hvor sterkt øl en kan lage grunnet utformingen, men det er ikke verre enn at en reduserer volumet sitt dersom en vil ha sterkere øl. Samtidig, som den HMS-fanatikeren jeg er, kan jeg ikke anbefale deg å kjøpe BB30 før håndtak-problematikken er løst.
2) Du har egentlig alt du trenger for å starte i det settet. Ville eventuelt funnet meg et billig refraktometer på ebay (til en brøkdel av prisen du får de for her i Norge), samt flasker med patentlås (Ikea sine fungerer helt greit).
3) Oppskriften som følger med er enkel, kort og forståelig i forhold til bruken av utstyret. Det er dog slik at den enkelte ølsort vil kreve diverse modifikasjoner på tilnærmingen, og det anbefales å kjøpe en eller annen bok om ølbrygging i tillegg dersom man ønsker å forstå mer av prosessen.
4) Min relativt korte erfaring med effektreguleringen tilsier at det var ganske mye prøving og feiling før en oppnådde optimal mesketemp. Men, ser ikke bort fra at dette hadde mer med brukeren enn effektregulatoren å gjøre. Oppkok av vann tilsier ingen vanskeligheter med rolling boil.

Per Inge skrev:
Jo, jeg ser at dette kan være et problem. En løsning kan være å borre et lite hull i endene og så sette inn en splint i denne.

Det er en god ide. Men (med sjangse for å virke sarkastisk) Per Inge, hvem mener du skal gjøre dette?

a) Kjøper av produktet, som neppe kan forventes å ha det nødvendige utstyret for å bore i en metallstang med buet overflate (antar en trenger bordmontert drill med skrutvinge og metallbor)
b) Selger av produktet, som er tillagt en del plikter i forhold til produkter som medfører risko (jamfør produktkontrolloven, anbefaler deg å legge merke til § 3 første ledd og § 6a)

Jørgen G skrev:
Per Inge skrev:
Jo, jeg ser at dette kan være et problem. En løsning kan være å borre et lite hull i endene og så sette inn en splint i denne.

Det er en god idé. Men (med sjangse for å virke sarkastisk) Per Inge, hvem mener du skal gjøre dette?

a) Kjøper av produktet, som neppe kan forventes å ha det nødvendige utstyret for å bore i en metallstang med buet overflate (antar en trenger bordmontert drill med skrutvinge og metallbor)
b) Selger av produktet, som er tillagt en del plikter i forhold til produkter som medfører risko (jamfør produktkontrolloven, anbefaler deg å legge merke til § 3 første ledd og § 6a)

Joda, jeg har merket meg at du har vært pågående om at det er vi som skal gjøre dette. Men som du ser i tråden om BB30 så gjør mange en del forandringer på utstyret. Dette er en av de forandringene jeg mener de fleste kan klare selv.

Sogge skrev:
Er helt fersk på ølbrygging, men en plass må en jo starte. Har lest en del om BB30 og tenkte å gå til innkjøp av en.
Har i forbindelse med det noen spørsmål:

Jeg tror jammen meg at selgeren selv, Per Inge, nylig har svart deg på dette spørsmålet  :skitbra:

Bare se her:
Jørgen G skrev:
Kan informere om at vi under første brygg med BB30 versjon 3 kom i den situasjonen at håndtaket til silkaret sviktet med umiddelbar virkning når silkaret skulle løftes til skylleposisjon. Silkaret veltet, med resultat at en person fikk varm vørter og malt over seg ( du må stå ganske nær for å få på plass festeringen silkaret skal settes på), samt at kjøkkenet fikk en vakker redekorering. Heldigvis ingen permanente skader på hverken person eller kjøkken, men ganske scary (og med et definitivt skadepotensiale).

Utstyret som Per Inge selger har design- og eller produksjonsfeil som gjør at det ikke fungerer etter hensikten, i noen tilfeller ikke til vørterproduksjon i det heletatt, og i tillegg er utstyret farlig å bruke! Toppen av kransekaka er at selgeren etter oppfording fra kjøper ikke ikke vil endre utstyret slik at fare for personskader blir mindre, og prøver å skyve problemet over på brukeren og nærmest kaller det brukerfeil å løfte et over 10 kg tungt maltrør over hoftehøyde med to hender i stedet for en hånd! Tydeligvis var ikke toppen av kransekaka nådd, for Per Inge prøver til og med å legge utbedringsansvaret over på forbrukeren, selv etter henvisning til lovverk, og viser til hvor vanlig det er å modifisere utstyret han selger (som jeg tolker som en innrømmelse av at utstyret han selger ikke fungerer tilstrekkelig godt uten modifisering).

Per Inge skrev:
Joda, jeg har merket meg at du har vært pågående om at det er vi som skal gjøre dette. Men som du ser i tråden om BB30 så gjør mange en del forandringer på utstyret. Dette er en av de forandringene jeg mener de fleste kan klare selv.

Så. Er det dette utstyret du vil bruke, og kose deg og slappe av med å bruke? Og vil du egentlig støtte denne selgeren?

Og til andre som lurer på om de skal kjøpe BB30. I det minste vurder en solid kjele med en god kran (1650kr), en skikkelig kokeplate (feks. induksjonsplate på 3500W) (2200kr), en god kjøler (1000kr) og en meskepose (100kr). Kvalitetsutstyr i alle ledd som egner seg utmerket til BIAB og som lett kan bygges ut til et tradisjonelt bryggeri seinere hvis ønskelig. Til en liten tusenlapp mer enn BB30, og selvfølgelig kreves ingen modding. :brygging:

Per Inge skrev:

Edit: alt er fryd og glede, nytt håndtak til bb30 er under konstruksjon, og jeg ser ikke grunn til at innholdet i posten skal være tilgjengelig lenger.

Jørgen G skrev:
Per Inge skrev:

Ja Per Inge, du kan vel kalle det pågående, når det gjelder min interesse i å få en forhandler/importør av et produkt som feiler på en farlig måte til å ta sitt ansvar og ordne problemet for alle kjøperne. Du har selvføgelig tilbudt meg å reklamere på produktet, men det vil ikke medføre noen endringer i risikobildet for alle andre som har kjøpt BB30v3. På basis av det du kommuniserer ut virker det heller ikke som du har planer om å gjøre noen endringer på den containerlasten med produkter du sannsynligvis har liggende også. Som tråden allerede viser, er ikke jeg eneste person som har opplevd problemet, og det faktum at du kunne identifisere tohåndsgrep som årsak til svikten får meg til å tro at du også hadde hørt om problemstillingen før jeg tok kontakt. Ergo antar jeg at det er flere som allerede har opplevd problemet, og at flere vil oppleve problemet i fremtiden.

Grunnet dette jeg av den oppfatning at det vil være egoistisk av meg å godta tilbudet om reklamasjon, all den tid en kan forvente at andre vil få samme problemet, med potensielt store konsekvenser for brukernes helse (jeg snakker av erfaring i forhold til brannskader, det er på ingen, ingen måte festlig). Istedenfor har jeg valgt å sende en bekymringsmelding til Direktorat for Samfunnssikkerhet og Beredskap, grunnet at jeg opplever at produktet innebærer unødvendig risiko, og da du ikke som forhandlers representant ikke fremstår å ta problemet alvorlig (eller bry deg i det hele tatt). Dersom det er noen andre som føler for det samme er linken https://innmelding.dsb.no/rapportering/?produktbekymringsmelding#Innledning

Jeg har selvfølgelig ingen anelse om hvorvidt dette er noe som kommer til å gå videre etter bekymringsmeldingen, da byrokratiets tannhjul går både langsomt og til tider ulogisk, men jeg håper de gjør det, slik at du får deg en ekstra "oppmuntring" til å gjøre det jeg oppfatter at du plikter etter produktkontrolloven, nemlig å ta grep for å redusere unødvendig risiko. Det mest nærliggende "grepet" vil være å erstatte håndtaket med ett som kan sikres med mutter/splint. Og jeg tror ikke du kommer til å klare å argumentere for at det å tilvirke dette selv er en operasjon en vanlig forbruker vil være i stand til, uavhengig hvor mye modifikasjoner folk gjør på tingene sine.
Alle forslag til forbedringer som vi får inn er noe vi prøver å finne løsning på. Dette forumet har i så måte vært en stor bidragsyter i denne sammenhengen. Saken om dette håndtaket opplevde jeg som litt underlig, siden nettopp dette er noe vi har forbedret siden forrige versjon. Nå er det kraftigere og slipper ikke så lett som det gjorde før. Og hvis en løfter dette med to hender og er obs på at en ikke må presse dette utover, så går det helt fint. Og med en hånd også helt fint.
Men jeg forstår at dette ikke oppleves som så greitt som det vi mente det var. Vi jobber derfor nå med forskjellige løsninger på dette som jeg skal komme tilbake til når vi lander på en løsningsmodell.

Bjarte H skrev:
Utstyret som Per Inge selger har design- og eller produksjonsfeil som gjør at det ikke fungerer etter hensikten, i noen tilfeller ikke til vørterproduksjon i det heletatt, og i tillegg er utstyret farlig å bruke! Toppen av kransekaka er at selgeren etter oppfording fra kjøper ikke ikke vil endre utstyret slik at fare for personskader blir mindre, og prøver å skyve problemet over på brukeren og nærmest kaller det brukerfeil å løfte et over 10 kg tungt maltrør over hoftehøyde med to hender i stedet for en hånd! Tydeligvis var ikke toppen av kransekaka nådd, for Per Inge prøver til og med å legge utbedringsansvaret over på forbrukeren, selv etter henvisning til lovverk, og viser til hvor vanlig det er å modifisere utstyret han selger (som jeg tolker som en innrømmelse av at utstyret han selger ikke fungerer tilstrekkelig godt uten modifisering).

Joda, jeg har merket meg at du mener jeg er en kjeltring som prøver å lure de fleste...
Jeg opplever deg her som ufin. De aller fleste som kjøper dette utstyret er meget fornøyde og lager masse godt øl.
Du kjøpte første versjon av dette. Senere er det kommet betydelige forbedringer i versjon 2 og nå 3. De aller fleste av de forbedringene som er foreslått her på forumet er iverksatt. Allikevel sier du "Utstyret som Per Inge selger har design- og eller produksjonsfeil som gjør at det ikke fungerer etter hensikten, i noen tilfeller ikke til vørterproduksjon i det heletatt"
Dette synes jeg i så fall du må underbygge. Og la oss prøve å holde dette i en saklig tone....

"og viser til hvor vanlig det er å modifisere utstyret han selger (som jeg tolker som en innrømmelse av at utstyret han selger ikke fungerer tilstrekkelig godt uten modifisering)."
De aller fleste bruker BB30 akkurat slik den er. Men noen ønsker å modifisere det. Veldig mange av dem som modifiserer forteller om dette her på forumet. Og ja utstyret er i en utvikling. Akkurat som alle andre ting. Nyeste versjon av Golf er bedre enn forrige versjon av Golf...

Per Inge skrev:
Og hvis en løfter dette med to hender og er obs på at en ikke må presse dette utover, så går det helt fint. Og med en hånd også helt fint.

Er det to forskjellige silkar ute og går? (eller så har jeg misforstått, for jeg har ikke sett noen problemer med å løfte ut karet fullt av malt med begge hender. )
På mitt silkar er tappene på håndtaket utover. Dvs at håndtaket går inni karet og tappene stikker da ut på hver side.
Etter min mening så blir jo disse da presset utover når man bruker to hender og holder det enda mer på plass uten at noe kan skli ut.

Ok. Per Inge. At du synes jeg er ufin er notert, jeg skal prøve å oppføre meg bedre.

Du sier at jeg har kjøpt 1. versjon av dette apparatet, det har jeg ikke. Men jeg har erfaringer med det.

La meg gå gjennom noen av feilene som underbygger sitatet mitt. Kom gjerne med rettelser og kommentarer, jeg har for eksempel ikke full oversikt over generasjonene.

Utstyret som Per Inge selger har design- og eller produksjonsfeil som gjør at det ikke fungerer etter hensikten, i noen tilfeller ikke til vørterproduksjon i det heletatt

Fastbrenning av vørter. Velkjent problem som er addressert godt på forumet og en feil som jeg mener gjør at bryggeriet ikke fungerer etter hensikten, og ikke til vørterproduksjon i det heletatt. Synes du ikke at dette er en feil som burde ha blitt luket ut under testingen der gjorde før lanseringen? Og at apparatet ikke fungerer etter hensikten med denne feilen? En hel haug hjemmebryggere endte opp med å bestille effektregulering på ebay og satse på at elektrikerferdighetene strakk til - godt at det ikke ble noen skrekkhistorier av det. At problemet er bedret eller borte i nyere versjoner er bra og på sin plass.

Plastramme samler væske. Stemmer det ikke at plastrammen øverst på tidligere versjoner samlet væske når man helte ut innholdet? Og at å prøve å skylle under rammen medførte en fare for å vanne elektronikken? Og at dersom plastrammen skulle fjernes måtte noen skruer fjernes og makt måtte brukes for å få den løs? Dette er vel også en grei feil å luke unna i produktutviklig og testing, eller hva synes du? Designfeil, men ikke så grov at apparatet ikke kan brygges på, vil jeg mene.

Temperatur-/effektregulering. Litt vanskelig å lage vørter med de egenskapene som man ønsker når hysteresen og unøyaktigeten på reguleringen utgjør mange grader. Jeg vil vel si at meskekarets evne til å holde på temperaturen eller eventulet å regulere temperaturen er en av meskekarets absolutt viktigste egenskaper, men der er vi kanskje uenige?

Temperatur-/overopphetingssikring. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest på norbrygg at bryggere har hatt problemer med at den slår ut for tidlig, men det ganske mange. Så vidt jeg forstår har du et lager av disse liggende som du sender ut til bryggere som opplever dette problemet. Og at dere har forbedret eller løst problemet i nyere versjoner med å øke temperaturene for sikringene.

Pumpene dør. Det er også en ting som har dukket opp noen ganger. Jeg vet ikke helt frekvensen på problemet, det vet kanskje du?

Løftehanken til silkaret detter ut og utgjør en fare for bryggerens helse og materiell i nærheten. Jeg undres over at dere har hatt dette problemet i flere generasjoner nå uten å komme frem til en godt fungerende løsning, jeg vet at jeg leste om dette problemet tidlig i 2012. Og jeg hadde likt å se en advarsel på hjemmesiden deres / nettbutikken hvor det står litt om problemet, hvordan å unngå det, og at  nytt håndtak/innfestning er under utvikling og at kunder som har kjøpt apparatetne vil bli kontaktet eller kan kontakte dere for å motta det nye håndtaket når det er på plass. Kostnadsfritt. Selvfølgelig.

Og ikke minst hvor slepphendt du tok dette sikkerhetsproblemet helt til forbrukeren meldte forholdet inn til Direktorat for Samfunnssikkerhet og Beredskap.

Om jeg mener at du er en kjeltring? Nei, ikke med dagens generasjon BB. Men jeg synes at manglene med apparatene du selger har vært så store, og at produktutviklingen og kvalitetskontrollen har vært så dårlig, at jeg ikke har lagt skjul på det når bryggere, og spesielt nybegynnere, har ønsket uttalelser om dette utstyret.

Ellers så setter jeg pris på at du prøver lage utstyr til hjemmebryggere som er enkelt å bruke og til lav pris, det bidrar til at terskelen for å begynne blir lavere. Jeg har også hørt gode ting om kundeservicen, sett bort fra sikkerhetsproblemet som du nå sier at du skal ta tak i, og det synes jeg er veldig viktig.

Jeg ser heller ikke problemet her. Synes vel også det er merkelig at moderatorene på forumet ikke griper inn her og stopper diskusjonen. Jeg opplever det problematisk at ett produkt blir hengt ut på nettet og selger trues med direktoratet for samfunn og beredskap.

ictys skrev:
Jeg ser heller ikke problemet her. Synes vel også det er merkelig at moderatorene på forumet ikke griper inn her og stopper diskusjonen. Jeg opplever det problematisk at ett produkt blir hengt ut på nettet og selger trues med direktoratet for samfunn og beredskap.

Å diskutere produkter må være lov. Og at produsenter og selgere kan delta er jo kjempegunstig. Her ønsket Per Inge en utdypning for et litt krasst utsagn, og det fikk han. Og som du kan se er mange av feilene rettet opp i seinere generasjoner, og som Per Inge skriver har norbrygg sitt forum vært til stor hjelp i dette arbeidet i tillegg til andre forbedringer.

Og når en forbruker tar kontakt angående et sikkerhetsproblem bør det bli tatt på alvor. Og når det ikke skjer, så ser jeg ingen problemer med å publisere problemet og å ta det videre til de som driver med nettopp sikkerheten i produkter som vi kjøper. Men nå ser det jo ut som det blir ordning på det også.

ictys skrev:

Vel, du har lov til å ha din mening om hvorvidt det er problematisk eller ikke. Jeg for min del tenker vel at landets største forum for hjemmebryggere er den mest naturlige plassen å opplyse om det som av meg oppfattes som en designfeil med en tilstedeværende sannsynlighet for svikt og et potensielt stort konsekvensbilde. Muligheten for at det vi opplevde skjer med noen andre er for meg mer enn god nok begrunnelse til å ha postet det jeg har postet.

Forøvrig har ingen truet selger med DSB, selger er opplyst om at det allerede er sendt bekymringsmelding. En trussel ville inneholdt en eller annen versjon av "nå fikser du ellers...". Det foreligger ikke, hverken i epostkorrespondansen jeg hadde med forhandler før jeg postet mitt første innlegg i denne tråden eller i innleggene mine.

Uansett: Forhandler signaliserer at en vurderer ulike alternativer for å utbedre situasjonen for kjøpere av BB30V3, og det er egentlig alt jeg er på jakt etter. Gitt at en ny løsning blir produsert kan vi alle glede oss over funksjonaliteten ved BB30V30 og lage masse godt øl på en sikker måte. Det er det viktige.

Jeg føler for å dele mine synspunkter i denne saken.
Jeg er innehaver av en 1.gen. Denne er oppgradert som mange andre med liggeunderlag, pumpe, PID og effektregulator.

1. sak, dette med silkarets håndtak. Jeg mener at dette er litt forbrukerens ansvar også. Selvfølgelig skulle det være unødvendig, men det er det da ikke. Jeg tok nebbtang og bøyde innfestningen litt oppåver, slik at det låser seg selv. Dette gjorde jeg før jeg prøvde apparatet, for jeg inspiserte og såg at dette ikke ville være bra. I tillegg har jeg en silikonslange tredd over håndtaket, for bedre grip og komfor.

2. Per Inge skulle kanskje ha informert om at "Visse modifikasjoner trengs". Men i praksis så trengs de jo ikke. Jeg har brygget øl på denne rett ut ifra kassen. Det går. Men etter modifisering så er (iallefall 1. gen) et mye bedre apparat å brygge på.

3. Prisen. I mitt hode, når jeg har sett på andre bryggerier (La oss nå ta speidel20 med en gang) så skiller det fort og galt 8000kr. Da sier det seg selv (i mitt hode igjen) at dette ikke er plug and play i samme gata. Kanskje ikke alle ser det samme, men jeg tok en gjennomgang med en gang og gjorde meg litt kjent med oppbyggingen og de små ting som man bør ha i bakhodet.

Med de 8000, som jeg hadde spart her, kjøpte jeg 6 fat, co2, regulator og hele hopprennet der. Samt PID, PT100, litt rør og slanger. Og har enda ikke passert 12000.

Jeg er kanonfornøyd iallefall. Men så skal det nevnes at jeg er både "nevenyttig" og har litt el.kunskaper. Og forstår utfordringen til de som ikke har det, helt klart.

ictys skrev:

Jeg er enig. Jeg har en Generasjon 2, og er fornøyd med den. Har kun byttet kranen. Den har selvfølgelig noen utfordringer, men jeg har kjøpt et produkt som jeg var klar over var produsert i Kina, og i den "lave" enden av prisområdet når det gjelder bryggeutstyr. Jeg har et pumpesystem i tillegg som gjør bryggingen noe enklere.

Denne "forumtrollingen" mellom enkelte medlemmer og produsenten synes jeg er unødig. Det er helt ok å påpeke at man bør utvise forsiktighet knyttet til en av apparatets funksjoner som et av medlemmene opplever, men den øvrige diskusjonen bør tas mellom selger og kjøper slik man ellers ofte gjør når man kjøper noe....

Jeg har vært innom butikken til Per Inge flere ganger og handlet på nett, og har ikke fått annet enn god service.

Bohcias skrev:
Per Inge skrev:
Og hvis en løfter dette med to hender og er obs på at en ikke må presse dette utover, så går det helt fint. Og med en hånd også helt fint.
Er det to forskjellige silkar ute og går? (eller så har jeg misforstått, for jeg har ikke sett noen problemer med å løfte ut karet fullt av malt med begge hender. )
På mitt silkar er tappene på håndtaket utover. Dvs at håndtaket går inni karet og tappene stikker da ut på hver side.
Etter min mening så blir jo disse da presset utover når man bruker to hender og holder det enda mer på plass uten at noe kan skli ut.

Jo, jeg sa feil her, jeg mente jo at en ikke måtte presse håndtaket innover. Beklager...

Baardl skrev:
ictys skrev:

Jeg er enig. Jeg har en Generasjon 2, og er fornøyd med den. Har kun byttet kranen. Den har selvfølgelig noen utfordringer, men jeg har kjøpt et produkt som jeg var klar over var produsert i Kina, og i den "lave" enden av prisområdet når det gjelder bryggeutstyr. Jeg har et pumpesystem i tillegg som gjør bryggingen noe enklere.

Denne "forumtrollingen" mellom enkelte medlemmer og produsenten synes jeg er unødig. Det er helt ok å påpeke at man bør utvise forsiktighet knyttet til en av apparatets funksjoner som et av medlemmene opplever, men den øvrige diskusjonen bør tas mellom selger og kjøper slik man ellers ofte gjør når man kjøper noe....

Jeg har vært innom butikken til Per Inge flere ganger og handlet på nett, og har ikke fått annet enn god service.

Kan  nevnast at BRUKARFEIL ikkje kan klandrast selgar. (Selg ei børse til ein hjortejegar. skal då  selgar klandrast vist geværet blir brukt til og skyte nåke anna?) Eg også kan ikkje seie nåke anna en at eg har fått god service fra Per Inge(olbrygging.no). Gått gjennom"nesten" alle steg fra kjøleboksbrygging til der eg  er no med BB60 generasjon2(mesk og kok) og ein BB30 2 generasjon før det (brukt no til HLT). Har aldri opplevd svikt i hanken på silkaret under utskyllinga( 35 brygg med BB30), men då er eg heller ingen "svekkling" som ikkje klarer og løfte MINST 10kg med ei hånd.
Beklager til alle dåkke som ikkje er fornøgde med utstyret til Per inge. Men som ordtaket som eg nettopp fant på lyder 'Ingen folkerett og brygge øl, men et privilegium'  >:D Og ja hermetegn er eg glad i  ;)

Baardl skrev:
Jeg antar at du blant annet refererer til undertegnede. Dersom du hadde lest litt nøyere gjennom tidligere poster i tråden, ville du fått med deg at "den øvrige diskusjonen" ble forsøkt tatt mellom selger og kjøper til å begynne med, men selger og kjøper hadde hver sin mening om hvem som var ansvarlig, og diskusjonen ble derfor lite fruktbar. 

Bjarte H skrev:
Ok. Per Inge. At du synes jeg er ufin er notert, jeg skal prøve å oppføre meg bedre.
Det er fint. Jeg har også sett innlegg du har hatt tidligere og merket meg at du har gjort ditt ytterste for å finne alle mulige feil, selv feil som jeg og andre ikke har tenkt på som feil...

Bjarte H skrev:
Fastbrenning av vørter. Velkjent problem som er addressert godt på forumet og en feil som jeg mener gjør at bryggeriet ikke fungerer etter hensikten, og ikke til vørterproduksjon i det heletatt. Synes du ikke at dette er en feil som burde ha blitt luket ut under testingen der gjorde før lanseringen? Og at apparatet ikke fungerer etter hensikten med denne feilen?
Jo det har vært en del fastbrenning av vørter. Men i de fleste av disse tilfellene så har allikevel ølet blitt godt. Jeg synes derfor at du overdriver her (og er på grensen til ufin) når du sier: at bryggeriet ikke fungerer etter hensikten, og ikke til vørterproduksjon i det heletatt.

Bjarte H skrev:
Plastramme samler væske. Stemmer det ikke at plastrammen øverst på tidligere versjoner samlet væske når man helte ut innholdet? Og at å prøve å skylle under rammen medførte en fare for å vanne elektronikken? Og at dersom plastrammen skulle fjernes måtte noen skruer fjernes og makt måtte brukes for å få den løs?
En heller ut vørteren av krana. Hva gjør det at en ikke klarer å helle ut alt når en setter denne på hodet? Dette skal en jo bare gjøre når en skal vaske den... Dette er da en svært liten problemstilling etter min mening...
Bjarte H skrev:
Temperatur-/effektregulering. Litt vanskelig å lage vørter med de egenskapene som man ønsker når hysteresen og unøyaktigeten på reguleringen utgjør mange grader. Jeg vil vel si at meskekarets evne til å holde på temperaturen eller eventulet å regulere temperaturen er en av meskekarets absolutt viktigste egenskaper, men der er vi kanskje uenige?
Jo selvfølgelig må en kunne holde temperaturen i meskekaret. Og det gjør en jo også her. Jo den faller noe i løpet av en time, det kommer litt an på hvilken temperatur det er i rommet en brygger i.
Termostaten har jeg i mange innlegg her sagt at er kun rettledende. Det må brukes et eksternt termometer i mesken for å tilpasse riktig temperatur her. Det mener jeg en bør gjøre uansett type bryggeutstyr.
Bjarte H skrev:
Temperatur-/overopphetingssikring. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest på norbrygg at bryggere har hatt problemer med at den slår ut for tidlig, men det ganske mange. Så vidt jeg forstår har du et lager av disse liggende som du sender ut til bryggere som opplever dette problemet. Og at dere har forbedret eller løst problemet i nyere versjoner med å øke temperaturene for sikringene.
Jo denne sikringen har vært den "feilen" som det har vært mest av på BB30 og BB60. Først og fremst skjer dette når mange ikke vasker bunnen etter hver brygging. Da bygger det seg opp et belegg i bunnen som gjør at temperaturen i metallet under øker så mye at sikringen går. Jeg mener det er bra at det er sikringen da som går og ikke varmeelementene.
Bjarte H skrev:
Pumpene dør. Det er også en ting som har dukket opp noen ganger. Jeg vet ikke helt frekvensen på problemet, det vet kanskje du?
Jo pumpene har vært dårlige. Det har vi også gått ut og sagt flere ganger her. Derfor kan alle nå levere inn pumpene til oss og få en ny og god versjon.
Bjarte H skrev:
Løftehanken til silkaret detter ut og utgjør en fare for bryggerens helse og materiell i nærheten. Jeg undres over at dere har hatt dette problemet i flere generasjoner nå uten å komme frem til en godt fungerende løsning, jeg vet at jeg leste om dette problemet tidlig i 2012. Og jeg hadde likt å se en advarsel på hjemmesiden deres / nettbutikken hvor det står litt om problemet, hvordan å unngå det, og at  nytt håndtak/innfestning er under utvikling og at kunder som har kjøpt apparatetne vil bli kontaktet eller kan kontakte dere for å motta det nye håndtaket når det er på plass. Kostnadsfritt. Selvfølgelig.
Jo vi ser at denne kunne vært bedre. Men vi har ikke sett på dette som et stort problem. Det går jo fint å løfte denne hvis en passer litt på...
Bjarte H skrev:
Og ikke minst hvor slepphendt du tok dette sikkerhetsproblemet helt til forbrukeren meldte forholdet inn til Direktorat for Samfunnssikkerhet og Beredskap.
Tror du virkelig det var derfor vi prøver å gjøre denne bedre? Jeg synes denne uttalelsen forteller mye om din holdning til meg...
Bjarte H skrev:
Ellers så setter jeg pris på at du prøver lage utstyr til hjemmebryggere som er enkelt å bruke og til lav pris, det bidrar til at terskelen for å begynne blir lavere. Jeg har også hørt gode ting om kundeservicen, sett bort fra sikkerhetsproblemet som du nå sier at du skal ta tak i, og det synes jeg er veldig viktig.
Så fint at du også kunne si noe hyggelig...

Tilbake
Topp