Beer Brew 30

Aleksander_B skrev:
EinarM skrev:
Hvis man vil sirkulere så er det vel sikkert mulig å sette et vertikalt rør ned i silkaret som går ut på bunnen av silkaret og kan fungere som et "sugerør". Det bør vel kanskje være lettere enn å bytte kranen...

Og så montere dette til en enkel pumpe, og vips.

Ja, tenkte selvfølgelig at det måtte en pumpe inn der et sted. De fysiske lovene jobber ikke alltid på lag så hevert prinsippet har derfor sine klare begrensninger ;-) 

Oooh. Men Trond A har jo iverksatt min tanke om sirkulasjon. Det var akkurat slik jeg så for meg.
Men, er det vvs slanger du har brukt trond )Av den typen som blir brukt idag istedet for kobber?)

Aleksander_B skrev:
Oooh. Men Trond A har jo iverksatt min tanke om sirkulasjon. Det var akkurat slik jeg så for meg.
Men, er det vvs slanger du har brukt trond )Av den typen som blir brukt idag istedet for kobber?)

Nope, det er slangene som fulgte med Nimbusen. Lund Teknikk selger både de og pumpa separat.

http://shop.lundteknik.dk/index.php?cPath=737&cPathTop=729

Jeg er innkjøper av yrke og skeptisk til alt. Jeg må innrømme at denne innretningen likevel begynner å bli interessant;

Det jeg ser for meg er 2 punkt;
-Kranen virker for pinglete. Skal ikke arrestere noen pga. det; Speidel og har jo for eksempel hatt manglende fokus på kraner. Lar det seg gjøre å fjerne disse og sette inn en standard 1/2" SS316 kran?
- For å sirkulere vørteren ser jeg på det som nesten umulig å sirkulere ovenfra og ned, ihvertfall hvis du bruker mye malt; Det bør være mulig å få sirkulert nedenfra og opp. Er det mulig å bore pumpe-hull i bunnen av kjelen eller sitter varme-elementet inni her en plass?

Ble forresten konkluasjonen at du kan stille inn ønsket mesketemperatur på denne?

Erlendso skrev:
Lar det seg gjøre å fjerne disse og sette inn en standard 1/2" SS316 kran?
Er det mulig å bore pumpe-hull i bunnen av kjelen eller sitter varme-elementet inni her en plass?

Hvorfor bore hull når du har tappekrana der? På Nimbusen min har jeg ei hurtigkobling så jeg får bort rims oppsetter lett når jeg er ferig med meskingen.
Og at kineserne har klart å montere plastkrana på en sånn måte at det ikke går å få den av kan jeg ikke tenke meg. Og da har du et hull å sette ny kran i.
Er også skeptisk til plastkrana, men ser ikke bort fra at det er ubegrunnet.

Hvorfor er pumping ovenfra og ned dårligere enn nedenfra og opp? (Er ny i faget her)

Slik som oppsettet til Nimbusen er, ser jo det greit ut :) Det er omtrent sånn jeg ser for meg sirkulasjonen i ett hjemmemekket "varmvanns bereder" bryggeri.

For orden skyld, tror jeg nevnte det, men likevel.
Nimbusen henter vørter nede og overisler over meskekurven.

Trond.A skrev:

Står da meskekruven nedi vørteren?, eller hevet opp endel?, hvor ellers, hvordan blir det sirkulasjon om den er plantet i bunn av kjelen?

neslekkim skrev:
Trond.A skrev:

Står da meskekruven nedi vørteren?, eller hevet opp endel?, hvor ellers, hvordan blir det sirkulasjon om den er plantet i bunn av kjelen?

Meskekurven henger på kanten av gryta. Det er en 5, 6 cm klaring mellom kurven og bunnen.

Erlendso skrev:
Ble forresten konkluasjonen at du kan stille inn ønsket mesketemperatur på denne?

Ja:

Per Inge skrev:
Jo da du kan heise silkaret opp slik at det får renne av seg. Og det er termostat. Denne setter du f.eks på 65 grader under meskingen.
Sirkuleringen må du enn så lenge gjøre selv manuelt.

Er det mulig å få ett bilde av innsiden av meskekaret. Har lyst til å se hvordan bunnen er.

Hvordan mesker man i dette dersom man skal sirkulere?

Aleksander_B skrev:
Er det mulig å få ett bilde av innsiden av meskekaret. Har lyst til å se hvordan bunnen er.

Som du sikkert har sett så har jeg sendt deg noen bilder på mail. For å sirkulere så heller du av fra kranen på gryta og heller dette så over mesken i silkaret. På denne måten sirkulerer du væsken.

Et annet tips:

Ikke kall dette «et profesjonelt bryggeapparat». Det er ikke på noen måte et profesjonelt bryggeapparat, eller profesjonelt bryggeri. Det ser mye bedre ut å si noe slikt som «et solid bryggeri for seriøse hjemmebryggere».

Per Inge skrev:
Aleksander_B skrev:

Som du sikkert har sett så har jeg sendt deg noen bilder på mail. For å sirkulere så heller du av fra kranen på gryta og heller dette så over mesken i silkaret. På denne måten sirkulerer du væsken.

Som du ser, vi er flere som ønsker bilder og gjerme mål-

neslekkim skrev:
arve.thue skrev:
Kan noen poste bilder av den her i tråden? Sikkert flere en meg som ønsker å titte.

ble jo linket til denne da: http://www.olbrygging.no/ol-butikken/index.php?route=product/product&product_id=56 ligger 6 bilder der.

Aha! Så ikke at det var "Flere bilder her.."
Synes det virker positivt at silkaret er større i forhold til kjelen enn tilfelle både for terrassebryggeriet og Speidel Braumeister, noe jeg mener har vært blant svakhetene. Det gir blant annet begrensning i maltmengde, og for terrassebryggeriets del, vanskelig temperaturkontroll.

Tilbake
Topp