Finn, jeg er ikke den profesjonelle typen enda, høster ikke gjær enda. For meg må jeg bli litt bedre med vannbalansen.
Jeg kjørte en Trippel fra en eller annen oppskrift og fikk en SG på 1090 ved ca 20gr. Hadde mye meskevann (opp til 45lt merket) og 15kg pilsner malt, og 360gr aromamalt. Fikk:
dunk#1 (sterkvørter) med ca 21.5lt, og lot det trekke med påfyllende 27lt skyllevann, og fikk
dunk#2 (mediumvørter) med 24lt, og ordnet ekstra 11lt skyllevann og fikk
dunk#3 med lettvørter på 16lt.
Rengjorde BB60'n og helte oppi dunkene igjen (filtrerer gjennom en meskepose, slik at jeg får filtrerer bort grov-grumset.
Etter BB60 gen3, "skulle den ta 60lt", så dette blir jo 60 lt... ;-) Fyllte dunk1 og 2 og var forsiktig med dunk3, og fyllte opp til maxmerket.
Da var det igjen ca 8-9 lt igjen i dunken.
(sist gang kokte det over ... mye oppvask og søl...).
I første omgang (nå har jeg drevet på i ca 1 år), så prøver jeg å balansere vannmengder for mest mulig effektivitet.
Nå har jeg og vi alle, lært at maxmerket er ca 54lt. Og det kan jo sikkert stemme det, sånn grovt regnet.
Etter koking med sukker-greier og humler, og nedkjøling, fikk jeg
dunk#1 18lt (regner med 2lt bånnfall-waste)
dunk#2 18lt (regner med 2lt bånnfall-waste)
Dunk#3 10lt (med endel bånnslam tilhørend3-4 lt?).
Alle med OG 1090. Oppskriften siktet vel til 1084. Han som brygget dette, fikk 1095.
Gjæres på ca 20gr i 3uker. Da er jeg vel safe til flasking.
Jeg vet ikke hvor lenge en Trippel på 10% alkohol bør godgjøres på flaske? Dette skal brukes som gravøl grunnet nedbemanning
og avdelingslukning på jobben.
Kollegaen på jobb mente ca 6gr sukker pr liter til karbonering.
Men det har jeg brent meg på før når det gjelder flaske-futt... Det skummer med èn gang. Og jeg vet jeg har vært veldig renslig med
alle flasker og rengjøring av alt utstyr. Jeg nekter på villgjærs-infeksjon ;-)
Da blandet jeg waterloo wit og hvete fra brewster og fikk en nogenlunde fin Hoegarden-kopi. Men det var altfor mye sukker.
Satset på litt ekstra futtmed 6.5gr/lt, og det er ekstremt mye futt :-/
5gr/lt bør vel holde til normalt futt?
Men nå blir jeg litt offthread her... ;_)