Belgisk klosterøl (triple trippel)

Det blir nok banan. Smaksprofilen er jo satt. Ting gir seg med tid men det gjør hele ølet, ikke bare banansmaken.
 
Det blir nok banan. Smaksprofilen er jo satt. Ting gir seg med tid men det gjør hele ølet, ikke bare banansmaken.
Jaja, jeg får finne noen mattyper dette egner seg til (kyllingkarri kanskje...?) og drikke det sånn. Smaker ikke gærnt ellers.
Neste gang jeg brygger tror jeg jeg prøver å tilsette sukkeret litt gradvis for å strekke gjæraktiviteten litt mer ut, 1kg rett i vørteren gjør gjæren helt sprø av matlyst! Første gang gjæringskaret mitt har flommet over også - vørter over alt i gjæreingsskapet.

Etter erfaring med dårlig utgjæring ved for lav temperatur er jeg redd for kald vørter.
 
Start kaldt. Du kan starte slike greier nede ved 12C om du vil. Har du ikke kontroll på tempen er det ofte bedre å safe med litt lavere temperatur. Ellers kan det fort bli slik som du opplever nå. Det er når du har kontroll at du kan lage det ølet du vil ha.
 
Start kaldt. Du kan starte slike greier nede ved 12C om du vil. Har du ikke kontroll på tempen er det ofte bedre å safe med litt lavere temperatur. Ellers kan det fort bli slik som du opplever nå. Det er når du har kontroll at du kan lage det ølet du vil ha.
Jeg har et uisolert skap i kjelleren med en liten biltema 200W ovn og temperaturkontroller, så har kontroll på tempen. Har forøvrig tapet temperaturproben fast i karet med en del elektrikertape - er dette det optimale for å måle temperaturen i gjæringskaret?

Har generelt ikke problemer med usmak i øl, nå sist en pils som smaker helt perfekt.
 
Tape på utsiden av karet, deretter isolerer du proben med isopor, styrofoam eller annet, slik at du faktisk måler vørtertemperaturen (tilnærmet i hvert fall), og ikke omgivelsene.
 
Delvis kontroll iallefall? :)

Bare lær det å kjenne så vet du sånn ca hva du får av temp i vørteren og.
 
Tape på utsiden av karet, deretter isolerer du proben med isopor, styrofoam eller annet, slik at du faktisk måler vørtertemperaturen (tilnærmet i hvert fall), og ikke omgivelsene.
Takker for svar!
Har en belgisk wit stående nå på 19c jeg brygget onsdag, så får håpe det går greit uten isolasjon nå. Veldig mye svovellukt, men det tror jeg er vanlig for gjærstammen.
Skal modde proben min som du foreslår til neste brygg. Hadde vært veldig greit med et gjæringskar med innebygget temperaturkontroll, men det regner jeg med at er veldig dyrt?
 
Takker for svar!
Har en belgisk wit stående nå på 19c jeg brygget onsdag, så får håpe det går greit uten isolasjon nå. Veldig mye svovellukt, men det tror jeg er vanlig for gjærstammen.
Skal modde proben min som du foreslår til neste brygg. Hadde vært veldig greit med et gjæringskar med innebygget temperaturkontroll, men det regner jeg med at er veldig dyrt?
Du trenger ikke det. Gjør som glennrlie foreslo så får du omtrent samme avlesninger som om proben skulle vært inni karet. En forskjell er iallefall en liten lag-tid på avlesningen men det duger I massevis.
 
Du trenger ikke det. Gjør som glennrlie foreslo så får du omtrent samme avlesninger som om proben skulle vært inni karet. En forskjell er iallefall en liten lag-tid på avlesningen men det duger I massevis.

Ja, vi bruker Rockwool, vil tro myk isolasjon (Glava, Rockwool e.l) er bedre en hard, så får man pakket hele proben inn

Edit: Og Rockwool og Glava har bedre U-verdi om vi skal begynne å bli teknisk [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Belgisk skal da vel ha litt banansmak, skal det ikke?

BJCP: "Esters are often reminiscent of citrus fruits such as oranges, but may sometimes have a slight banana character."
Norbrygg: "Middels til kraftig nivå av fruktestere, som kan ha karakter av banan, ananas, sitrus, tyggegummi med mer."
 
BJCP: "Esters are often reminiscent of citrus fruits such as oranges, but may sometimes have a slight banana character."
Norbrygg: "Middels til kraftig nivå av fruktestere, som kan ha karakter av banan, ananas, sitrus, tyggegummi med mer."
Jepp, definitivt mer enn et lite hint her. Det er overveldende og langt fra balansert :(
 
Noen som har erfaringer med Belgisk trippel fra ølbrygging? Sier på siden at det er laget med inspirasjon fra Nøgne Ø sin Tiger trippel. Kunne godt prøvd meg på noe i den gaten om noen har gode erfaringer:)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg har brygget det èn gang. Det ble noe helt forferdelig skvip som så vidt kan kalles øl. Hva som gikk galt vet jeg ikke, men det var nesten udrikkelig, selv etter 6 mnd lagring.
 
Jeg har brygget det èn gang. Det ble noe helt forferdelig skvip som så vidt kan kalles øl. Hva som gikk galt vet jeg ikke, men det var nesten udrikkelig, selv etter 6 mnd lagring.
Helt enig. Det verste jeg har brygget noengang. Har stått i over ett år, og smaker fremdeles tynt alkohol skvip. De siste flaskene går nok til dodraugen.
 
Da tviler jeg på at det blir noe forsøk på denne... noen som har oppskrifter på en trippel som faktisk er i samme gate som Nøgne sin?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Her var det mange gode råd!
Har ikke brygget en triple selv, så kan ikke øse ut erfaringer selv, men skyter fra hofta og kommer med (u)kvalifiserte betraktninger:
Det er nok et vanskelig øl å få til, men slettes ikke umulig. Dette er et gjærdrevet øl, så all fokus må gå på rett bruk/behandling av gjæren. Rett type (ulike ferskgjær å velge mellom, ville styrt unna tørrgjær her), rett mengde og riktig temperatur(er) (+ godtmed oksygen).
Dersom du behersker dette, så kommer du meget langt.

(Fikk lyst til å brygge dette selv. Sitter med et glass hjemmebrygget dubbel, som ble riktig så god)
 
Da tviler jeg på at det blir noe forsøk på denne... noen som har oppskrifter på en trippel som faktisk er i samme gate som Nøgne sin?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Tviler på at de dårlige erfaringen skyldes selve settet. Det er sikker helt kurrant. Mer trolig er det feil/uheldig bruk av gjær. Uten at jeg skal tråkke noen på tærne...
 
Tilbake
Topp