Boulevard Tank 7 Klone

Champagnegjæra bruker de nok kun for karbonering. Den vil ikke bidra til å gjøre ølet noe tørrere enn saccharomyces gjør for "svake" øl, siden den kun spiser enkle sukkerarter (men har høy alkoholtoleranse). Brett kan gjøre den ganske mye tørrere ja, men bruker lang tid. Lønner seg å vente litt før man flasker med brett. Hvis du ikke gjør det bør du bruke ganske kraftige flasker.
Betyr det at man eks kunne stukket om og latt den stå 1-2 uker utover normale 14 dgr før man flasket med brett + champ. gjær?
Får håpe flip-kork er kraftig nok - vil helst slippe vin/champ.kork og enda mer utstyr.
 
Stikk om, og så tilsett brett og vent en stund før du tapper. Hvor mye du bør vente er litt avhengig av hvor fort bretten senker FG, 2 uker eller 2 måneder elns.

Tyske flip top-flasker er gunstige; de er ganske tykke, og dessuten kan du slippe ut trykk av dem undervegs om de blir overkarbonerte.
 
Utrolig spennende brygg dette.

Jeg har nå stukket om den ene dunken til en glassballong, og har tilsatt Brett B Trois. Skal få kose eg litt i den dunken før jeg tapper på flaske, får følge med på FG om et par uker og se om det skjer noe.
Den andre dunken blir en Devils 7, den er tilsatt et herlig kok med Mango, Appelsizest, Mynteblader (ble litt for lite har jeg funnet ut i ettertid), Hel sort Pepper, Akasiehonning og Habanero. Ølsaften er nå fantastisk fruktig og herlig, og man kjenner det varmer godt i munnen. Satser på å flaske denne i dag, så er det bare å glede seg til den er klar for prøvesmaking :-D
 
Aj så fett, Axel, takker!

Ser de har endel triks på meskinga, totalt 90 min. Får se om jeg ikke får lage en slags plan på det. Liten utfordring med flere steg på bb60.

Litt ukjent angivelse på humlinga, vet du hvordan den skal forstås? 6 IBU Magnum 98 C som i.. ved 98 grader? Altså under oppkok? Amarillo til 15.7 IBU ved 5 min og 10.7 IBU ved whirlpool/nedkjøling gir vel _rikelig_ med humle?


Det jeg fikk ut av mailen var noe sånt;

For 50 liter ferdig øl i BB60 med effektivitet på ca 67-69%:
13.75 kg pale ale malt
0.5 kg hvete malt
3.5 kg flaket korn

Mesking
63 grader i 50 min
68 grader i 25 min
73 grader i 15 min
Utmesk 78 grader

Humling
Lett esoterisk, men stort kvanta! ca 35 IBU totalt

Gitt 60 min kok:
10 gram Magnum under oppkok ved 98 grader?
10 gram Simcoe @ 45 min ?
200 gram Amarillo @ 55 min?
Amarillo i whirlpool, 10.7 IBU?

Kan det være de koker det i 90 minutter? 70 minutter ja, som det stod i mailen... :bank2:

400 gram Amarillo tørrhumle

Gjær Wyeast 3787 - bestillingsvare på bryggselv?

Kjøle ned vørter ti 19 grader, pitche og la stå i ca 21 grader etpar dager. øke temp til 23 til utgjært.

Jeg har noe å gruble på her ja!

-Lars

edit: :bank2:


Tenker å bruke denne neste helg:) Men flaket korn? Hva er det, kan man bruke flaket mais? Og har du prøvd noen annen gjær en 3787? Bestiller fra humleogmalt.no og de kjører ikke wyaest, men går vel an å bruke wlp 530?
 
Tror jeg kommer til å brygge denne i helga. Har uansett en starter med WLP530 gående. Det blir vel ikke helt grusomt om jeg bytter ut mesteparten av Amarilloen med Cascade? Har en halvkilo Cascade, men bare 100 gram Amarillo...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det blir annerledes men sikkert ikke grusomt, men større kontrast mot gjæren vil jeg si. Men kan hende jeg faktisk ville skaffet mer amarillo. Synes amarillo passer bedre til den allerede fruktige belgiske gjæren.
 
Det blir annerledes men sikkert ikke grusomt, men større kontrast mot gjæren vil jeg si. Men kan hende jeg faktisk ville skaffet mer amarillo. Synes amarillo passer bedre til den allerede fruktige belgiske gjæren.
Vi får se. Jeg rekker ikke å skaffe mer Amarillo til helga, så da får jeg heller brygge noe annet. Hvis jeg ikke bestemmer meg for å bare kjøre på med Cascade, da.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg har brygget en øl basert på Tank 7 og brukte Nelson som humle, noe jeg synes ble en veldig god kombinasjon. Likte den bedre enn da jeg brukte Amarillo, kan anbefales.
 
Ok. Kommer til å ta sjansen på Cascade. Ser flere på HBT har humlet sine øl med mye rart, så hvorfor ikke?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Du trenger 244 milliarder celler ihht. Mr. Malty, med utgangsdatoen for WLP540 i Oslo, så vil det si ca. 3 rør/poser. Eller ca. 14 gram tørrgjør.
Siden Boulevard er et amerikansk bryggeri, så pitcher de sikkert fler celler enn sine belgiske motparter, slik som Mr. Malty også gjør. (Ref. Ommegang vs. Duvel).

Så det er opp til deg, det er litt forkjell på smaksprofilen på de to.
 
Du trenger 244 milliarder celler ihht. Mr. Malty, med utgangsdatoen for WLP540 i Oslo, så vil det si ca. 3 rør/poser. Eller ca. 14 gram tørrgjør.
Siden Boulevard er et amerikansk bryggeri, så pitcher de sikkert fler celler enn sine belgiske motparter, slik som Mr. Malty også gjør. (Ref. Ommegang vs. Duvel).

Så det er opp til deg, det er litt forkjell på smaksprofilen på de to.

Supert, du skrev WLP540 , jeg lenka til WLP530, de har ikke nok av WLP540... er det nesten samme?
 
Beklager, mente selvfølgelig WLP530, tastene var litt nærme hverandre så tidlig på morgenen :p
Hvordan regna du ut mengden med gjærpakker du refererer kanskje til denne: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html ? Jeg bruker BB60, så vi kommer til å ha mellom 50 og 55 liter etter koking.

Ser ut som om de trenger datoen for produksjon av gjæren, er det en fast regel på hvor lang holdbarhet som gjør at man kan finne produksjonsdato basert på holdbarhetsdatoen på bryggselv?
 
Du skrev ingenting, så jeg tok utgangspunkt i 20 liter.
Jeg brukte Mr. Malty, det finnes mange andre kalkulatorer også, men tommelfingerreglen er stort sett:
1 million celler pr. plato pr. ml.
Så:
1.067 er ca. 16.5 plato.
1.000.000x16.5= 16.500.000x50.000= 825 milliarder celler.

Ved nærmere undersøkelse, så ser jeg at Mr. Malty bruker 750.000x16.5=12.375.000x50.000 = 619 milliarder celler.

Uansett, gitt at et rør inneholder roughly 100 milliarder celler.
Da trenger du ca. 6 rør om du vil ha en pitching rate på 0,75, eller 8 rør om du vil ha på 1.

Men du må tenke på alder også.
Om du bruker ett rør, så er produksjonsdato 4 mnd. før "best by".
Om man da tar utgangspunkt i at alle cellene er gåen når denne kommer (Men det er alltid noen celler igjen), så har man 120 dager på seg, noe som tilsier at du minsker gjærmengden med 0,83% av opprinnelig innhold ved produksjon hver dag.
Dvs. at om du vil ha en pitching rate på 0,75 og at gjæren har en best by 14.02.2016 (produksjonsdato 14.10.2015):

La oss for enkeltheten si at du skal brygge den 14.12.2015: 50% viability på gjæren, eller 50 milliarder celler pr. rør, så trenger du:
12 rør.

Med andre ord: Dyrt.

Håper dette ga deg noen svar :)

Edit: Men så er det dette med pitching rates, spør 10 personer og du vil få 15 svar.
 
Sist redigert:
Du skrev ingenting, så jeg tok utgangspunkt i 20 liter.
Jeg brukte Mr. Malty, det finnes mange andre kalkulatorer også, men tommelfingerreglen er stort sett:
1 million celler pr. plato pr. ml.
Så:
1.067 er ca. 16.5 plato.
1.000.000x16.5= 16.500.000x50.000= 825 milliarder celler.

Ved nærmere undersøkelse, så ser jeg at Mr. Malty bruker 750.000x16.5=12.375.000x50.000 = 619 milliarder celler.

Uansett, gitt at ett rør inneholder roughly 100 milliarder celler.
Da trenger du ca. 6 rør om du vil ha en pitching rate på 0,75, eller 8 rør om du vil ha på 1.

Men du må tenke på alder også.
Om du bruker ett rør, så er produksjonsdato 4 mnd. før "best by".
Om man da tar utgangspunkt i at alle cellene er gåen når denne kommer (Men det er alltid noen celler igjen), så har man 120 dager på seg, noe som tilsier at du minsker gjærmengden med 0,83% av opprinnelig innhold ved produksjon hver dag.
Dvs. at om du vil ha en pitching rate på 0,75 og at gjæren har en best by 14.02.2016 (produksjonsdato 14.10.2015):

La oss for enkeltheten si at du skal brygge den 14.12.2015: 50% viability på gjæren, eller 50 milliarder celler pr. rør, så trenger du:
12 rør.

Med andre ord: Dyrt.

Håper dette ga deg noen svar :)

Edit: Men så er det dette med pitching rates, spør 10 personer og du vil få 15 svar.

Flott forklaring, da skjønte jeg jo litt mer :)

Er nok ikke noe alternativ utenom å lage starter eller bruke tørrgjær, blir jo fort 850,- bare i gjær dette :)
 
Jepp! Både Lallemand sin Abbaye, Mangrove Jacks sin M27 Belgian Ale og Fermentis sin Safbrew Abbaye er alternativer jeg ville sett på.
 
Ser denne tråden er litt gammel, men veldig nyskjerrig på resultatet til dere som prøvde seg på tank 7 klone?
Tenker å prøve meg selv snart. Vil følge den opprinnelige oppskriften fra boulevard etter beste evne.
Anyone?
 
Tilbake
Topp