Brewer startkit fra vinogbar.no

Jeg og noen venner skal begynne å brygge, og trenger i den forbindelse utstyr. Jeg har lest en hel del på howtobrew.com, og funnet denne "startpakken" på vinogbar.no: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1207
Denne er til maltbrygging, som vi håper å starte med etterhvert, og vi tenkte at det kanskje er like greit å kjøpe et sånt sett med en gang. Er det noen som har erfaring med dette settet? Noe vi bør supplere med (utover råvarer)? Andre synspunkter?

Burde vi heller vurdere et "kjøkkenbryggeri" fra brygging.no? http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat. Eller finnes det kanskje andre, enda bedre sett der ut? Takk for all hjelp.
 
Hei.

Har ikke noe erfaring med noen av oppsettene, med unntak av kokeren i settet fra vin og bar. Denne er ikke serlig egnet for ølbrygging, da den har en termostat som kutter på 100°C. Vil heller kalle det en saftkoker. Har dessuten hatt jordfeil på elementet i en slik koker. Denne var kjøpt brukt (mest sansynlig med jordfeil).

Ville heller gått for et bedre sett, eventuellt mekket selv. Blir mye billigere, da  :skitbra:

MVH
Børge
 
Hei Martin, og velkommen på forumet!  :hadet:

Samme sett ble brukt av Norbrygg under Øl- og Matfestivalen i år. Det er egentlig et greit sett, skjønt den trenger noen mindre justeringer. Så ville jeg f eks isolert både kokekjelen og meskekaret, samt byttet ut splinten i mølla. Ellers så funker det fint. Termostaten i kokeren kan man jo også justere, slik at den ikke bryter strømmen når det nærmer seg koketemperaturen, men det har ikke vi prøvd da vi greide å drepe kokekaret ved å la den stå litt uten vann...  :duh:

Men som Beant sier, og dersom du er litt hjemmeb(r)ygger, så får du jo laget eller satt sammen et lignende sett til mindre spenn.  >:D
 
Eduard skrev:
Hei Martin, og velkommen på forumet!  :hadet:

Samme sett ble brukt av Norbrygg under Øl- og Matfestivalen i år. Det er egentlig et greit sett, skjønt den trenger noen mindre justeringer. Så ville jeg f eks isolert både kokekjelen og meskekaret, samt byttet ut splinten i mølla. Ellers så funker det fint. Termostaten i kokeren kan man jo også justere, slik at den ikke bryter strømmen når det nærmer seg koketemperaturen, men det har ikke vi prøvd da vi greide å drepe kokekaret ved å la den stå litt uten vann...  :duh:

Men som Beant sier, og dersom du er litt hjemmeb(r)ygger, så får du jo laget eller satt sammen et lignende sett til mindre spenn.  >:D

Vet ikke om en slik modifisering av termostaten kan bryte garantien.
Vi hadde kokeren helt demontert da vi lette etter jordfeil, og den eneste måten jeg så for å justere termostaten var å fysisk koble seg forbi denne. Mulig jeg overså noe, eller det er flere modeller av disse. Hvordan hadde dere tenkt å gjøre dette. Eduard? hadde vært greit å få vite hvis det er en annen metode.

I tillegg er elementet på bare 1800W, så god isolering er nok alfa og omega for å få kok.
 
Jeg har ikke selv tuklet med en slik termostat, men har lest om mange som har gjort noe med den (enten flyttet den lengre bort eller koblet seg forbi det). Det vil nok bryte garantien, da man må åpne el-rommet under gryten.

I tillegg til innebygd varmeelement kan man bruke grilltennere, det er litt sånn 'workaround' men det funker da :)
 
oeng skrev:
De har også mye utstyr i USA, frakten er ofte overaskende lav. Bare spør på forhånd etter prisen inklusiv frakt til Norge.
Der kan du finne allslags utstyr i alle priskatogorier, men hovedregelen er: fantastisk utvalg/OK priser

Eksempel på en stor leverandør av utstyr:   http://MoreBeer.com/search/102307/beerwinecoffee/coffeewinebeer/All_Grain_Brewing_Cooler_Systems
Jeg har selv det som heter B3-200B (+ ferdig installerte termometere) og er veldig fornøyd.

Øyvin
Dette settet ser jo supert ut! Brukte du MoreBeers forsendelse til Norge, eller noe sånt som JetCarrier for å få sendt settet?
 
Det er mye snadder å få kjøpt i de Forente Statene, men husk på at alt av elektrisk utstyr der borte går på 115 Volt (og ikke 230 som her). Dette påvirker også bruk av varmekolber og motorer/pumper (skjønt man muligens kan koble varmekolber i serie dersom man bruker 2 samtidig...). Også CO2-koblinger avviker fra det vi har her i Europa, ihvertfall gjengene på selve CO2-flasken og trykkregulatoren.
 
Jeg brukte MoreBeer sin forsendelse, husker hva ikke frakten kostet (et par år siden).
Da jeg bestillte termometere samtidig, tilbød de seg å bore ut og innstallere dem i "tønnene" uten tillegg i prisen.

Øyvin
 
Jeg kjøpte maltmølla som følger med settet fra vinogbar, og er lite fornøyd, selv om jeg har bytta ut splinten og satt på ekstra avstandsringer, som mange anbefaler. På tross av at jeg har jobbet en hel del med å stille inn avstanden mellom skivene i mølla, er det fremdeles vanskelig å unngå (etter min mening) for mange hele korn uten å bare få mel. Mølla er øverst på lista over utstyr som skal pensjoneres så snart jeg er i shoppingmodus igjen. Priser og forsendelse på en crankandstein fra USA ser mer enn rimelige ut.
 
Tilbake
Topp