Bygge apparat av gammel Vamrtvannsbereder

Etter en del brygg på 25l Beer brew ønsker jeg å sitte igjen med flere liter etter hvert brygg.
Hadde en gammel evalet-bereder 100l jeg nettopp skjærte toppen av. Ser ut som ett kobberbelegg (?) inni, vet ikke om dette er standard eller ei. Kan det brukes?

Har aldri bygd før, så jeg er veldig interessert i tips/råd ift. Varmeelement(er), regulatorer osv.
Takk!

Leif
 
Egner seg ypperlig! Både til vanntank, mesk og koketank. Sett inn elementer ihht strøm kurs, noen gjennomføringer og kuleventil. Så utvider du derfra.

Sent from my D5803 using Tapatalk
 
Takker for kjapt svar!
Regner med det må syrevaskes ja.
Leste noe om ULWD-elementer, at det var mest egnet. Er det tilfelle? Anbefalinger av fabrikat?
La opp 1stk 1~16 og 1stk 3~32 .
I miniapparatet vi har nå foregår jo mesking og kok i samme beholder. Ser mange som har ett for mesk og ett for kok. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha ett stort silkar i tanken, så mesk og kok kunne foregå sammen. Tanker rundt det?
 
Hvor mye vil du brygge i slengen ? kanskje en Ø 50 bereder med en Ø 45 inni passer, da må du lete litt etter beredere.
 
Åja, lettvint! Da rommer det ganske akkurat 100l. Tenker da 75 l effektiv brygging, skulle vel være overkommelig. Sett på camco-elementer på ebay, kan de være brukbare?
 
Sitter og ser på elementer, ulwd er ganske billige men er dyre og få fra US, lite aktuelle da.
Vurderer og bruke rørene til tørrelementene (har flat bunn i Ø 50 bereder) efekten blir da bare underkant 4w/cm2 mot 7,8 på et ulwd element fra elecric breweri, ett bonus til er at de er lette og vaske rene.
Noe og tenke på for deg som starter fra scratch ?
 
Altså, fysisk skille mellom element(er) og væske, tenker du? Tørrelement under ei bunnplate? Har det på apparatet vi bruker nå, og det er jo lettvint!
Hvilke fabrikanter ser du etter, dersom du ikke var fornøyd med camco?
 
Altså, fysisk skille mellom element(er) og væske, tenker du? Tørrelement under ei bunnplate? Har det på apparatet vi bruker nå, og det er jo lettvint!

orginalmonteringen på VVBer med tørrelement i en hylse er jeg tenkt og bruke
Hvilke fabrikanter ser du etter, dersom du ikke var fornøyd med camco?

Ingen spesielle, sert bare at de er dyre og kjøpe og like dyre i frakt hit til Norge.
 
Tilbake
Topp