Definisjon av egen øl

John P

Norbrygg-medlem
Har kalt dette øllet for en "bleikbrun øl" for det er pale malt (pale=bleik) og endel crystal malt (brun farge).
Er ikke så god på definisjonen med "hjemme utregnede" oppskrifter. Hvilken klasse ville denne kommet under?
Blir det en lys ale, English best (special) bitter? Altså en spesial øl eller bare en lys ale?

Ingredienser:
3,250kg Pale ale malt
500g      Crystal malt
400g      Pilsner malt
30g        East Kent Goldings humle (60min)
40g        East Kent Goldings humle (15min)
20g        Willamette humle            (5min)
1ss         Irish moss                       (15min)
Wyeat 1318 London ale 3

IBU - 34,6%
Farge - 30,4 EBC
OG - 1.041
FG - 1.003

FG ble veldig lav. Er det noe faremoment?  :attevar:
 
Kvalifiserer vel (i følge Beersmith) til en Extra Special/Strong Bitter..

Willamette er vel en US humle..
så humlesammensettingen krasjer vel litt med UK og US humle.
 
Røyrvik skrev:
Kvalifiserer vel (i følge Beersmith) til en Extra Special/Strong Bitter..

Willamette er vel en US humle..
så humlesammensettingen krasjer vel litt med UK og US humle.

Jo, stemmer det, men leste meg frem til at Willamette humlen la til litt blomstrete humle aroma, så hadde lyst til å tilsette dette.
Er det fyfy å blande Uk/US humler?  :jaha:
 
Willamette er en slektning av Fuggle, med typisk britisk smak. Med OG på 1.041 glir den der ganske greit inn i kategorien best bitter (men bruker mer humle enn de som etterstreber såkalt autentisitet). Det er selvsagt ingenting i veien for å blande humlesorter etter smak og ønske, og dessuten godt innenfor tradisjonen i England det også.

FG er uvanlig lav, ja. Om ølet smaker godt, er det ikke noe å bry seg om, men du bør kanskje sjekke termometeret ditt, i tilfelle du mesker på for lav temperatur. Og sjekk oechslevekten i samme slengen.
 
Kjetil S skrev:
Willamette er en slektning av Fuggles, med typisk britisk smak. Med OG på 1.041 glir den der ganske greit inn i kategorien best bitter (men bruker mer humle enn de som etterstreber såkalt autentisitet). Det er selvsagt ingenting i veien for å blande humlesorter etter smak og ønske, og dessuten godt innenfor tradisjonen i England det også.

FG er uvanlig lav, ja. Om ølet smaker godt, er det ikke noe å bry seg om, men du bør kanskje sjekke termometeret ditt, i tilfelle du mesker på for lav temperatur. Og sjekk oechslevekten i samme slengen.

Ja, dette var først all-grain brygget mitt, så klarte ikke å holde temperaturen så høyt nei. :'(
Hva har dette å si for øllet? Smakte ok av gjæringskarret.
Gjennomsnittet lå på 62˚C. :noway:
Lot det stå i 60min og skyllt i 1,5t.

Lært av mine feil, så det brygget jeg mesket etter dette, gikk fint. 69˚C igjennom nesten hele prossesen. Datt bare til 65,7˚C mot slutten.
 
John P skrev:
Gjennomsnittet lå på 62˚C. :noway:

Maltosen dannes mellom 62-68 grader. Dextriner dannes ca ved 70-75 grader.
Maltosen bidrar til alkohol, mens dextrinene bidrar til sødme i ølet.

Skylling på nærmere 76-78 grader.

(Håndbog i Ølbrygning, Simon Wrisberg)
 
Tilbake
Topp