Det var strengt tatt Bosnak sin Honningmalt jeg hadde i tankene. Ikke for å lage DMS, men for å lage den gode honningsmaken jeg liker i Ringnes og Heiniken. Om den kommer fra DMS eller ikke, er jo absolutt usikkert, og det spiller ingen rolle for meg, hvis jeg greier å simulere det samme på annet vis.Du tenker på melanoidinmalt, går jeg ut fra? "Honey malt" er vel et varemerke for melanoidinmaltet til det kanadiske malteriet Gambrinus?Trur det blir brukt en del av hjemmebryggere som prøver å få til tsjekkisk pils. Kanskje litt i andre typer, også.
Melaoidinmalt framstilles på en litt spesiell måte, og antakelig varierer det mer fra malteri til malteri enn vanlige malttyper. Du får en ekstra dose maillardprodukter med dette maltet, men du får noe annet, også. De som skal ha greie på det, sier at det ikke egentlig kan erstatte effekten av dekoksjon. (Og så har vi diskusjonen om den, da - som absolutt ikke hører hjemme her.) Og det har garantert ikke noe med effekten av DMS å gjøre.
Jeg har brukt det en del tidligere, men lite i pils. Synes det er et litt skummelt malt, for den spesielle effekten kan bli veldig merkbar.
A Dive Into Honey Malt - Brew Your Own
If you have ever wondered what separated honey malt from other specialty malts, here is a great dive into the specificiations of this malt.byo.com
Den er veldig mørk så store mengder kan det ikke bli snakk om, under 5% hvis farge kravet til Norbrygg skal innfris.