Endelig HERMS ferdig

Siden lokket på termosen jeg brukte, ikke har en plan overflate hadde jeg ikke brukt for gjenger. Lokket hadde en slags drikketut som jeg fjernet. Den sitter som et skudd med Teq7.
 
Kan du poste bilde av lokket? Jeg avskrev slike småtermoser nettopp pga den drikketuten. Men du har tydeligvis fårr det til å fungere fint.
 
Ikke dumt. Da bytter jeg vel ut toalettbørsten fra ikea som var planen å bruke til en slik en iom at de er ferdig isolerte.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Og så har jeg et siste spørsmål. Hva er målene inni termosen? Høyde og bredde. Klarer jeg å klemme inn en fem meter x 8mm kobbercoil inn der?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Diameter er 10cm ble det opplyst om lenger opp i tråden.. Den er på ca 2 liter, så du kan prøve å regne det ut selv mens du venter på svar :)

Ca 25cm indre høyde regnet jeg meg fram til nå.. Så får noen andre rette på meg dersom det er feil :)
Utvendig høyde er 10,5" ifølge ebay.
 
Meget snasen "herms-dåse" dette her!
En ting jeg lurer på, hvordan er det med damp/kok og påfølgende trykk? Jeg mener, helt i begynnelsen, når meskevannet er kaldt og PIDen kjører på med varme inntil meskevann nærmer seg temp for innmesking, er det fare for at vannet i termosen begynner å koke? Eller har du forvarmet vannet før du kjører igang herms for å unngå dette? Ser for meg at det kan være uheldig med kok i en slik "lukket" løsning?
Inntil videre har jeg selv et noe forenklet herms-opplegg, hvor varmeveksleren rett og slett ligger i HLT-tanken. Ved start på bryggedag er HLT og MLT fylt med kaldtvann, så lar jeg hele sløyfa gå til MLS har oppnådd ønsket temperatur. Dette egner seg dog litt dårlig for stegmesking, så det frister litt med en "termosløsning".  :yes:
 
Helt korrekt som Løver sier. Ca 23cm innvendig høyde. Ved å bruke gode gamle 2 x pi x r er min coil ca 2,8 meter. Røret er 12 mm utvendig.
Sven Erik: Termosen er IKKE tett. Se nederste bilde. Der hvor drikketuten sto, er det åpning ut i friluft.
Nei, det begynnet aldri å koke. Var faktisk litt overrsaket selv. Med god gjennomstrømming kommer aldri vannet i termosen over 80 grader. Har mye raskere sirkulasjon nå, enn jeg hadde før. Dette for å få bedre utveksling av varme.
Behøver heller ikke supplere med mer vann i temosen i løpet av en bryggedag. Fordampningen er minimal.
 
Ketil skrev:
Sven Erik: Termosen er IKKE tett. Se nederste bilde. Der hvor drikketuten sto, er det åpning ut i friluft.
Nei, det begynnet aldri å koke. Var faktisk litt overrsaket selv. Med god gjennomstrømming kommer aldri vannet i termosen over 80 grader. Har mye raskere sirkulasjon nå, enn jeg hadde før. Dette for å få bedre utveksling av varme.
Behøver heller ikke supplere med mer vann i temosen i løpet av en bryggedag. Fordampningen er minimal.

Sweet! Hva slags pumpe bruker du?
 
Iwaki MD20.
Nesten full fulle i perioder. Mulig det er unødvendig, men er i innkjøringsfasen av dette opplegget. Så jeg vet ikke helt hva som fungerer best, eller hva som er smartest????
Bryggedagen har hvertfall blitt en drøy time kortere pga den raske tempendringen dette systemet gir ved stegmesk.
 
Ketil skrev:
Og for en fantastisk opplevelse. Har hatt PID i mange år, men egentlig aldri vært helt fornøyd. Først BB30, og deretter ei Kervel 2000W kokeplate med kjele på toppen. Tydeligvis håpløse forhold for en PID.
Etter en autotune brygget jeg for første gang i dag. PIDen jobber som gal for å holde riktig temp. Her snakker vi klikk klakk og millisekunder. Rett og slett en opplevelse å stå å se på.
Jeg skriver ikke dette for å skryte av mitt eget opplegg, men for å gi et godt tips til alle dere andre bryggevenner som kanskje har et tilsvarende opplegg.
Protto har (som vanlig) gitt mange gode råd og tips. Tusen takk og heia Vansgnes, (hvertfall litt) . I mårra ære Godset som gjelder!

Hva er det du har brukt til å dekke til polene på varmeelementet i dette bildet? Jeg brygger herms as we speak og har ikke funnet ut hva jeg kan bruke for å dekke til polene.
 
Ketil skrev:
Fant en liten tupperwareboks i kjøkkenskapet. Passet glimrende. Kona har ikke savnet den.

Pokker og (for meg) har ikke klart å finne noe egnet. Finnes det noe foam(spray) med isolerende egenskaper jeg kan bruke og bare spraye på hele kaka og montere på en strekkavlaster? Egentlig et allment spørsmål, ikke direkte deg deg.
 
Hans Einar skrev:
Jeg har brukt tec7 på kontaktpunkta på SSR...

--

Er det trygt å bruke dette på alle kontaktpunkter? Skal ha to elementer inn i HLT også. Jeg ser at Tek7 tåler 95 grader. Er dette nok?
 
95 grader er nok litt konservativt for å være på den sikre siden. Min lille tupperwarekopp sitter i ei klyse med Teq7. Sitter fortsatt som et skudd etter 5 brygg.
Mener Teq7 har blitt nevnt i flere tråder, og alltid veldig positivt.
 
Tilbake
Topp