Endelig HERMS ferdig

Noen anbefalinger på lengden av coilen. Om jeg bruker 8mm kobberrør, hvor langt vil dere da anbefale at coilen er?
 
leander skrev:
Noen anbefalinger på lengden av coilen. Om jeg bruker 8mm kobberrør, hvor langt vil dere da anbefale at coilen er?

Det er vel litt avhengig av hastigheten du klarer å pumpe med.
 
Bjarte H skrev:
leander skrev:
Noen anbefalinger på lengden av coilen. Om jeg bruker 8mm kobberrør, hvor langt vil dere da anbefale at coilen er?

Så mye du har plass til

Good call. Vørteren blir jo aldri varmere enn tempen på det som er rundt den. Svaret mitt tidligere hadde kanskje vært mer korrekt hvis spørsmålet hadde vært hvor kort rør man kan ha.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Sånn som jeg ser det så gjør kolben to ting; vedlikeholder varmen som meskekaret mister og for å endre tempen ved stegmesk. Det første trenger vel lite effekt/kort rør mens det andre trenger vel så mye kan få til. Vil tro at flow er viktigere enn rørlengde her.
 
Miguel skrev:
Da ble jeg jaggu ferdig med min og. Tenkte å hive på noe isolasjon etterhvert.

"Bøtta" er en dobørsteholder fra Ikea til 129, 8mm kobbercoil fra BT, 3kW camco, og småbiter fra ebay til en slikk og ingenting.

Heisann!

Helt ny i gamet, men bygger samme herms som du. Har du link til koplingene du gar brukt på gjennomføringer/rør ? Synes det er litt vanskelig å finne riktig type. Jeg har også brukt 8mm fra BT. MVH. Magnar Midthjell


Sent from my iPad using Tapatalk
 
4-5m 8mm røyr held i massevis til ein 40l batch. Men jo lenger røyr, jo lågare temperaturforskjell på vatnet i beholdaren og vørteren. Eventuelt, jo lengre røyr, jo høgare flowrate kan du ha utan at vatnet når kokepunktet.

Når ein bruka 8mm røyr på 4-5m vil motstanden bli såpass høg at det må tenkast på ved valg av pumpe. Får betydeleg reduksjon av flowen som pumpa har oppgitt som "fritt levert"(maks)-verdi. Pass på så det ikkje blir knekk på røyret under bøying, då vil det kunne tette seg av maltrestar rimeleg fort.

Klemmringkoblingar (ferrule) til 8mm er ikkje så lett å skaffe men finns på ebay. Eventuelt kan ein bruke blindpluggar i messing som ein borar hol i og loddar på.
 
magnarm@gmail.com skrev:
Miguel skrev:
Da ble jeg jaggu ferdig med min og. Tenkte å hive på noe isolasjon etterhvert.

"Bøtta" er en dobørsteholder fra Ikea til 129, 8mm kobbercoil fra BT, 3kW camco, og småbiter fra ebay til en slikk og ingenting.

Heisann!

Helt ny i gamet, men bygger samme herms som du. Har du link til koplingene du gar brukt på gjennomføringer/rør ? Synes det er litt vanskelig å finne riktig type. Jeg har også brukt 8mm fra BT. MVH. Magnar Midthjell

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg har faktisk ikke prøvd den skikkelig enda, så jeg vet ikke hvis den holder helt mål. Men den dobørsteholderen er vel ikke det dyreste kjøpet hvis den ikke duger.

Uansett:
http://www.ebay.com/itm/280993440064?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 http://www.ebay.com/itm/270870970841?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Og sensoren til PID'en er en threaded pt-100

Og så trenger du nippler til den dimensjonen som passer til slangene dine. Søk etter "1/2" male thread stainless barb".
 
Tusen hjertelig! Skal delta i brygging hos Ketil i morgen! Ser virkelig frem til å sjå en proff i arbeid!


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Endelig ferdig med min HERMS også. Slik ble det... takk til Protto for inspirasjon. Nå gleder jeg meg til neste brygg  :)
 

Vedlegg

  • P1050166.JPG
    P1050166.JPG
    224,3 KB · Sett: 826
  • P1050167.JPG
    P1050167.JPG
    243,3 KB · Sett: 824
  • P1050165.JPG
    P1050165.JPG
    299,4 KB · Sett: 806
Jeg er ny i gamet - og må spørre om hva brukes HERMSen til ?

Er det for å holde mesketemperatur - istedenfor å bruke kokeplate ?
- er det enklere å holde temperaturen slik?

Hvor måler dere temperaturen?
og er det varmekolben eller gjennomstrømming pumpa som stoppes / startes ved temperatur endring?

Henrik
 
ohenrikh skrev:
Jeg er ny i gamet - og må spørre om hva brukes HERMSen til ?

Er det for å holde mesketemperatur - istedenfor å bruke kokeplate ?
- er det enklere å holde temperaturen slik?

Hvor måler dere temperaturen?
og er det varmekolben eller gjennomstrømming pumpa som stoppes / startes ved temperatur endring?

Henrik

Brukes for å holde temperatur og for å stegmeske, i bunn og grunn. Og så får man klarere vørter på kjøpet siden man resirkulerer. Man setter på en PID, som automatisk holder tempen for deg. Dette er jo mulig å gjøre med ei vanlig kokeplate og.

Måler med en probe rett etter utløpet, tror det er normen. Det er varmekolben som øker tempen på vannet som har coilen i seg ved endring av temperaturen
 
ohenrikh skrev:
Jeg er ny i gamet - og må spørre om hva brukes HERMSen til ?

Er det for å holde mesketemperatur - istedenfor å bruke kokeplate ?
- er det enklere å holde temperaturen slik?

Hvor måler dere temperaturen?
og er det varmekolben eller gjennomstrømming pumpa som stoppes / startes ved temperatur endring?

Henrik

HERMS brukes for å opprettholde eller endre mesketemperatur. Fordelen fremfor en kokeplate er at det er umulig å svi vørteren i HERMS, iom. at vørteren varmes opp ved å strømme gjennom en kveil som ligger omsvøpt i vann. Med litt elektronikk er det svært enkelt å holde temperaturen i HERMS. I mitt bryggeri klarer jeg det innenfor +/- 0,1C, uten at en så god nøyaktighet egentlig er nødvendig.

Temperaturen måles stort sett der vørteren kommer ut av varmeveksleren. Ved å måle på dette stedet vil man kunne oppnå rask og god regulering av temperaturen og så er man sikker på at temperaturen ikke har vært høyere enn det den skal være. Ingen fare for at vørteren har vært 80 C og enzymer blitt denaturert, med andre ord. Om varmetapet ikke er veldig stort, og resirkuleringsflowen er tilstrekkelig vil temperaturforskjellen i vørteren på vei inn i varmeveksleren og på vei ut være svært liten ved stabile forhold.

I HERMS går pumpen konstant og varmeelementet skrus av og på for å oppnå riktig temperartur. Til dette må man bruke en temperaturregulator, hvor en PID - regulator med et Solid State Relay (SSR) er godt egnet. En slik reguator kan (ofte) lære seg instilligene som passer best til ditt bryggeri, og på den måten alltid treffe, eller opprettholde, nøyaktig temperatur uten å overskyte eller ha konstant avvik.
 
Det må jeg få laget meg :)

Har en STC-1000 oppkoblet mot kontakter - som jeg bruker på gjæringen.
Vil det være dumt å koble ned denne og bruke den til temperaturstyring for en slik HERMS?
Tenker på det du sier om læring.

Bruker man da en sensor som passer i ett T-rør - på utløpet til HERMSen?
Noen forslag til betegnelse på en slik ?
 
ohenrikh skrev:
Det må jeg få laget meg :)

Har en STC-1000 oppkoblet mot kontakter - som jeg bruker på gjæringen.
Vil det være dumt å koble ned denne og bruke den til temperaturstyring for en slik HERMS?
Tenker på det du sier om læring.

Bruker man da en sensor som passer i ett T-rør - på utløpet til HERMSen?
Noen forslag til betegnelse på en slik ?

PID + SSR-rele er veien å gå.

Du får kjøpt ferdige pakker på ebay med Sestos PID og et rele. Da trenger du å skaffe kabling.

Flere her som bruker PT-100 sensoren. Den får man med 1/2" gjenger som går rett i et sånt rør. 5cm-utgaven er passe lang.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Da har jeg laga en kveil (ikke spesielt pen) som jeg akkurat får stappa ned i en vannkoker, men jeg trenger jo noen klemringskoblinger. Hvor finner jeg de som passer? Jeg vet om dailyappliance2010, fikk en pakke derfra i dag med en 10mm klemringskobling jeg skulle bruke til noe annet, men koblingen var for trang for det andre røret som er på 10mm.

Jeg kjøpte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...ff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/ på biltema: ART.52.452
 
leander skrev:
Da har jeg laga en kveil (ikke spesielt pen) som jeg akkurat får stappa ned i en vannkoker, men jeg trenger jo noen klemringskoblinger. Hvor finner jeg de som passer? Jeg vet om dailyappliance2010, fikk en pakke derfra i dag med en 10mm klemringskobling jeg skulle bruke til noe annet, men koblingen var for trang for det andre røret som er på 10mm.

Jeg kjøpte http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/B...ff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/ på Biltema: ART.52.452

10mm koblingen var for trang for et 10mm rør? Er røret bulket i tuppen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp