Endelig HERMS ferdig

SølveB skrev:
Miguel skrev:
Hans Einar skrev:
Jeg har brukt tec7 på kontaktpunkta på SSR...

--

Er det trygt å bruke dette på alle kontaktpunkter? Skal ha to elementer inn i HLT også. Jeg ser at Tek7 tåler 95 grader. Er dette nok?

Hvor høy temperatur tåler TEC7?
TEC7 tåler +95°C (+155°C max. 30 min.)

Burde vel tåle 100+ ei stund :)

Men så er vel spørsmålet om hvor varmt et 3kW element blir og hvor mye av denne varmen som stråler tilbake til kontaktpunktene. Men hvis folk har brukt det uten trøbbel så er det vel safe.
 
Et varmeelement blir i kokende vørter 100 grader.
Uansett størrelse på elementet er det fysisk umulig å komme over 100 grader (med mindre man trykkoker...)
Så enkelt. Ved tørrkoking kommer det nok over, men i veldig kort tid. For da går sikkringen, og elementet vandrer til de evige jaktmarker :)
 
Så det du sier er egentlig at 100 grader er maks? Det er jo ikke mye mtp at de brukes til å varme opp store mengder vann.
 
Litt sånn off topic, men likevel litt i samme gate.

Det går fint ann og koke vann i 1,5L brusflaske over bål.
Grunnen er at vannet blir maks 100 grader å holder brusflaska på 100 grader.

Samme blir det her. Vannet holder elementet på 100 grader. Har testet det en gang med å sette termometeret rett på 2kw vannkokerelement i hex. Holdt mellom 98 og 102 grader.
 
Bingo!
Det er bare å lage seg en kurv av papir og fylle med vann. Legg hele stasen oppi et bål og se vannet koke.
:gammern: Papiret tar ikke fyr før vannet er fordampet
 
Da ble jeg jaggu ferdig med min og. Tenkte å hive på noe isolasjon etterhvert.

"Bøtta" er en dobørsteholder fra Ikea til 129, 8mm kobbercoil fra BT, 3kW camco, og småbiter fra ebay til en slikk og ingenting.
 

Vedlegg

  • 16461-1.jpg
    16461-1.jpg
    114,5 KB · Sett: 1.340
  • 16462-1.jpg
    16462-1.jpg
    111,8 KB · Sett: 1.335
Den der må jeg nok kopiere.. Har du link til elementet du har brukt?
Kom gjerne med en tilbakemelding etter bruk også..
 
Løver skrev:
Den der må jeg nok kopiere.. Har du link til elementet du har brukt?
Kom gjerne med en tilbakemelding etter bruk også..

Her er elementet:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=141153220441
 
Den var fin den. men har du tenkt på at elementet kansje ikkje blir heilt dekka med vatn øverst? Det kan godt hende det går bra då det er eit lite stykke innerst på elementet som ikkje blir varmt.
Om du fyller bekoldaren breddfull går det nok men då vil det renne over når vatnet blir varmt.
 
protto skrev:
Den var fin den. men har du tenkt på at elementet kanskje ikkje blir heilt dekka med vatn øverst? Det kan godt hende det går bra då det er eit lite stykke innerst på elementet som ikkje blir varmt.
Om du fyller bekoldaren breddfull går det nok men då vil det renne over når vatnet blir varmt.

Det har jeg faktisk ikke tenkt nevneverdig på. Hvordan har folk løst dette?
 
Satt elementet i bunn. Men når du først har montert det slik er det jo bere å prøve. Pass på å koble den til ein kurd med jordfeilbrytar for vis elementet blir tørrkøyrt blir det mest sannsynlig jordfeil i det.
 
Jeg har et ganske likt element i min HLT. Dog ikke samme fabrikat. De første ca 3,5cm blir ikke varmt. Kan hende det er tilfelle med Camco også.
Her er det nok bare å teste og se hvordan det går.
 
Var innom Ikea og kikket på dobørsteutvalget, men ble ikke helt overbevist. Ingen så spesielt tette ut uten den innerboksen i plast.

Lurer på å bruke 110mm avløpsrør fra Biltema. Kappe til en bit som er noe lengre enn varmeelementet, en skjøt i den ene enden (den uten muffe) og en propp i hver ende. Element og rør uttak gjennom proppen. Skulle bli både solid og vanntett. Tåler 95 grader står det.
 
ketiljo skrev:
Var innom Ikea og kikket på dobørsteutvalget, men ble ikke helt overbevist. Ingen så spesielt tette ut uten den innerboksen i plast.

Lurer på å bruke 110mm avløpsrør fra Biltema. Kappe til en bit som er noe lengre enn varmeelementet, en skjøt i den ene enden (den uten muffe) og en propp i hver ende. Element og rør uttak gjennom proppen. Skulle bli både solid og vanntett. Tåler 95 grader står det.

Plasten forble i hos meg. Den plasten skal tåle endel grader, så burde fungere fint. Men, jeg har enda ikke testet, så man får se.
 
Miguel og Ketil, hvor store mengder vørter er det praktisk å varme med de rørdimensjonene i coilene? I forhold til throughput og tiden det tar, tenkte jeg...


Andreas
 
AndreasB skrev:
Miguel og Ketil, hvor store mengder vørter er det praktisk å varme med de rørdimensjonene i coilene? I forhold til throughput og tiden det tar, tenkte jeg...


Andreas

Jeg har enda ikke prøvd min. De står og venter på at jeg skal bygge ferdig det nye bryggeriet mitt.

Men det har vel noe å si hva slags pumpe som skal dytte vørteren igjennom og.

Med en svart 12v kinapumpe så målte jeg 1.5 liter vann gjennomstrømning i minuttet iallefall. Men kom på at slike pumper ikke er så kompatible med autosparge så til neste uke finner jeg ut om det blir mer gjennomstrømning med en marchpumpe.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp