Fermzilla. Bruk, tips og triks

Mulig det har vært tatt opp før, noen som har funnet en bedre silikonslange enn den som følger med?
Allerede etter første brygg, ble slangen min misfarget og illeluktende der den hadde vært i kontakt med vørter og da etter
grundig vask, skyll og kok! Mener den målte 9mm utv. og 6mm inv.
 
Jeg tror ikke det er enkelt å finne samme type slange, den er veldig fleksibel og lett, og er perfekt til sitt bruk.
Jeg tror en silikonslange blir for tung?
Det selges slange med flyteball til $7.50 på aliexpress, men det blir jo dyrt hvis man skal skifte for hver batch.


Jeg har funnet ut at det ikke er noe problem å bruke dem flere ganger, de lukter ikke godt, men det setter ikke noe smak på ølet.
 
Jeg tror ikke det er enkelt å finne samme type slange, den er veldig fleksibel og lett, og er perfekt til sitt bruk.
Jeg tror en silikonslange blir for tung?
Det selges slange med flyteball til $7.50 på aliexpress, men det blir jo dyrt hvis man skal skifte for hver batch.


Jeg har funnet ut at det ikke er noe problem å bruke dem flere ganger, de lukter ikke godt, men det setter ikke noe smak på ølet.
Ny slange får du kjøpt rimeligere enn det hos Bryggselv. Hva mener du med en silikonslange blir for tung, det er jo en silikonslange? Regner med du mente tykkere silikonslanger med 1/4" ID og 1/2" OD.

Mulig det har vært tatt opp før, noen som har funnet en bedre silikonslange enn den som følger med?
Allerede etter første brygg, ble slangen min misfarget og illeluktende der den hadde vært i kontakt med vørter og da etter
grundig vask, skyll og kok! Mener den målte 9mm utv. og 6mm inv.
La den lufte seg mellom bruk så gir lukten seg litt i hvert fall. For å unnga misfarging må det nok være en helt diffusjonstett slange, men de er nok gjerne for stive, og om de var tynnere ville de muligens lett få en knekk.
 
Jeg har kjøpt nesten lik slange hos Bryggselv. Kjøp et par meter, for de blir fort misfarget og illeluktende. Om de lukter kompost selv etter grundig vask og desinfeksjon, er det på tide å bytte. :)
 
Jeg har kjøpt nesten lik slange hos Bryggselv. Kjøp et par meter, for de blir fort misfarget og illeluktende. Om de lukter kompost selv etter grundig vask og desinfeksjon, er det på tide å bytte. :)
På tide å bytte etter engangs bruk er jo drøyt, den får duge noen brygg til. Satser på Amarillos erfaring med at lukta ikke setter smak stemmer.
 
Hva mener du med en silikonslange blir for tung, det er jo en silikonslange?
Ja, ser at det står silicon tube på aliexpress, så da er det vel det.
Jeg synes den som følger med ligner mer på en type plast, men...

Jeg har kjøpt nesten lik slange hos Bryggselv. Kjøp et par meter, for de blir fort misfarget og illeluktende. Om de lukter kompost selv etter grundig vask og desinfeksjon, er det på tide å bytte. :)
Og den fungerer greit?
 
Ja, ser at det står silicon tube på aliexpress, så da er det vel det.
Jeg synes den som følger med ligner mer på en type plast, men...


Og den fungerer greit?
Ja. Om jeg husker rett, så var den litt bare litt tightere, eller var den en anelse tykkere - jeg husker ikke - men ellers temmelig lik.
 
Har en IPA som har stått en uke og gjæret vanlig med blow off i et glass med starsan, vil gjære under trykk de neste 7 dagene for å få fremgang i karboneringen. Men det er jo ikke "set and forget" ved å sette på 1bar og trykke på spundling-ventilen. Neste dag er jo trykket på 0, fordi vørteren har konsumert Co2. Så hva gjør dere? Sette på 1bar på Co2 flaska med konstant tilkobling og glemme spundling-ventilen?
 
Har en IPA som har stått en uke og gjæret vanlig med blow off i et glass med starsan, vil gjære under trykk de neste 7 dagene for å få fremgang i karboneringen. Men det er jo ikke "set and forget" ved å sette på 1bar og trykke på spundling-ventilen. Neste dag er jo trykket på 0, fordi vørteren har konsumert Co2. Så hva gjør dere? Sette på 1bar på Co2 flaska med konstant tilkobling og glemme spundling-ventilen?
Ja, samme praksis. Men sjekk at temperatur, trykk og tid gir deg det karboneringsnivået du er ute etter
 
Har en IPA som har stått en uke og gjæret vanlig med blow off i et glass med starsan, vil gjære under trykk de neste 7 dagene for å få fremgang i karboneringen. Men det er jo ikke "set and forget" ved å sette på 1bar og trykke på spundling-ventilen. Neste dag er jo trykket på 0, fordi vørteren har konsumert Co2. Så hva gjør dere? Sette på 1bar på Co2 flaska med konstant tilkobling og glemme spundling-ventilen?
Gjæringen er som oftest nesten helt ferdig etter 7 dager for meg, bare opprydding igjen, tror kanskje du er litt for sent ute til å få noe særlig karbonering av produsert CO2. Om du har stilt spunding ventilen med tilført CO2 er det jo nettopp set and forget, den vil slippe ut dersom det deretter produseres nok CO2 til å overstige innstilt trykk. Men om du har hastverk og gjæringen er så og si over er det vel ikke noe i veien for å sette konstant trykk med tilført CO2.
 
Gjæringen er som oftest nesten helt ferdig etter 7 dager for meg, bare opprydding igjen, tror kanskje du er litt for sent ute til å få noe særlig karbonering av produsert CO2. Om du har stilt spunding ventilen med tilført CO2 er det jo nettopp set and forget, den vil slippe ut dersom det deretter produseres nok CO2 til å overstige innstilt trykk. Men om du har hastverk og gjæringen er så og si over er det vel ikke noe i veien for å sette konstant trykk med tilført CO2.
Har ikke tenkt på karbonering ved produsert Co2, det er kanskje det spundling-ventilen er til for? Jeg tilfører, så justerer på spundling til ønsket trykk også stenger den, trykket daler da sakte men sikkert. SG viser at gjæringen er på FG nivå også her etter 7dager, men det plopper fortsatt i låsen, lar det alltid stå 14dager.
 
Jeg har et lokk med thermowell, det er ihvertfall tett, og det er vel samme festemetode på kjølespiralen vil jeg tro.
 
Ait, så jeg kjenner at jeg er lei av å tørrhumle i pose, kjørte humla rett i flat bottom'en, har jo lest at @Finn Berger gjør dette, men humla vil ikke synke hos meg.

Det kan godt hende det er et resultat av at jeg gjærer på 30 grader, men jeg vil virkelig ikke ha 100 gram humle liggende i ukesvis før jeg kan fate.

Jeg er ikke så opptatt av å å gjære under trykk, men jeg vil kunne gjøre kald kræsj for jeg brygger ofte øl med tørrhumling.

Så jeg har sett litt på all rounder'en og vurderer å kjøpe en, noen som orker å ta seg tiden til å informere meg om hva jeg trenger for å kjøre kald kræsj og lukket overføring til fat?

Vet jo at du @Amarillo har en, noen tips så jeg kan få fikset dette?
 
Ait, så jeg kjenner at jeg er lei av å tørrhumle i pose, kjørte humla rett i flat bottom'en, har jo lest at @Finn Berger gjør dette, men humla vil ikke synke hos meg.

Det kan godt hende det er et resultat av at jeg gjærer på 30 grader, men jeg vil virkelig ikke ha 100 gram humle liggende i ukesvis før jeg kan fate.

Jeg er ikke så opptatt av å å gjære under trykk, men jeg vil kunne gjøre kald kræsj for jeg brygger ofte øl med tørrhumling.

Så jeg har sett litt på all rounder'en og vurderer å kjøpe en, noen som orker å ta seg tiden til å informere meg om hva jeg trenger for å kjøre kald kræsj og lukket overføring til fat?

Vet jo at du @Amarillo har en, noen tips så jeg kan få fikset dette?
Om humla synker eller ikke, henger antakelig sammen med hva slags gjær du bruker. Jeg bruker nesten bare gjærtyper som er klassiske topp-høstere til de ølene jeg tørrhumler, og dermed ligger humla i gjærlokket. Jeg ser ikke det som noe problem; jeg bare smårister litt på karet fra tid til annen. Dermed drysser humla ned fra gjærhimlen og gir fra seg godsmak, hvoretter den etter hvert "toppfeller" seg igjen.

Om humla legger seg på topp eller bunn spiller antakelig ikke noen rolle, men "normalt" skal den visstnok bunnfelle seg. Uansett hvor den gjemmer seg lønner det seg å riste karet litt med jevne mellomrom. Det skal ikke mye til.

Når jeg tapper - jeg har kran i flat bottom'en - er det ikke noe stort problem at gjæren henger der opp. Du skal bare være forsiktig mot slutten, når du tipper opp karet, så det ikke "drysser" for mye humle ned i utløpet.
 
Tilbake
Topp