Fermzilla. Bruk, tips og triks

Vaska akkurat all-rounderen etter å ha gjæret en pils, og slangen til flyteballen luktet helt vilt mye humle. Naturlig nok ikke det hardest himlede brygget...

Flere som har samme erfaring?
 
Vaska akkurat all-rounderen etter å ha gjæret en pils, og slangen til flyteballen luktet helt vilt mye humle. Naturlig nok ikke det hardest himlede brygget...

Flere som har samme erfaring?
Ja, jeg måttet skifte ut slangen et par ganger også, for den luktet forferdelig.
 
Ja, jeg måttet skifte ut slangen et par ganger også, for den luktet forferdelig.
Misfarget ble den også.
går ut ifra at størrelsen er standard slik at det skal være greit å få tak i ny?
Andre typer slange som vil klare seg bedre? (f.eks silikon e.l)
 
Sjekk at sikkerhetsventilen virker hver gang et nytt brygg settes til gjæring :eek:

 
Jeg ser på Screenshot'en at de referer til Spunding ventil som et must. Men har denne ikke overtrykksventil? Det har min fermentasaurus i alle fall.
 
Poenget var vel at man alltid skal sjekke sikkerhetsventilen, for her har sikkerhetsventilen gått delvis tett og ikke klart å skuffe unna nok trykk i forhold til oppbygd trykk.
 
NÅ har jeg sikkerhetsventil på over 10 fat samt 3 gjæringsdunker, jeg trykktester på ingen måte disse før de havner øl oppi, for å si det slik.
 
NÅ har jeg sikkerhetsventil på over 10 fat samt 3 gjæringsdunker, jeg trykktester på ingen måte disse før de havner øl oppi, for å si det slik.
Sjekke betyr vel ikke nødvendigvis trykkteste. Hovedpoenget er å være sikker på at de er rene og ev. teste at de kan bevege seg ved å nappe i ringen. Om krausen kommer opp til lokket er det kanskje best å ta ut sikkerhetsventil og sette i en ekstra blowoff-slange.
 
Har kjøpt meg en All Rounder 60L som jeg tenker å gjære på fremover.
Har ikke fått på plass alt jeg trenger for å kjøre dette over på fat, og skal derfor flaske.

Har noen erfaring med noen mottrykksfyllere som fungerer godt til dette?
Karbonerer dere ferdig på fermzillaen eller tilsetter dere sukker i flasken?
 
Har kjøpt meg en All Rounder 60L som jeg tenker å gjære på fremover.
Har ikke fått på plass alt jeg trenger for å kjøre dette over på fat, og skal derfor flaske.

Har noen erfaring med noen mottrykksfyllere som fungerer godt til dette?
Karbonerer dere ferdig på fermzillaen eller tilsetter dere sukker i flasken?
Karboner på fermzilla, kjøl ned så lavt som mulig og bruk tapcooler til å flaske. Fungerer kjempebra
 
Evr. Closed loop transfer fra fermzilla til keg, via 2 stk slanger. "Out-->Out" samt "in-->in".

Da carbonation caps'ene tar både øl og gass koblinger så lager jeg alltid "universielle" slanger med øl kobling på ene enden og gass kobling i andre enden. Funker fint.

Trikset er å bruke "hevert prinsippet" dvs plasser Keg lavere enn Fermzilla og utjevn trykket, deretter holder det å dra litt i ventilen på keg for å få heverten til å starte.
 
Da carbonation caps'ene tar både øl og gass koblinger så lager jeg alltid "universielle" slanger med øl kobling på ene enden og gass kobling i andre enden.
Jeg går mer og mer over til bare gass-koblinger, de svarte er så irriterende tighte at det er slitsomt å bruke dem :mad:
 
Flere enn meg som synes det altså. Vegrer meg litt å bruke 2 grå ettersom det er greit med forskjellig farger på de to.
Tja, har det egentlig noen betydning?
Fermzillaen er jo gjennomsiktig og det er ikke (skulle ikke være :rolleyes:) noe problem å koble riktig.
 
Tilbake
Topp