Kloakk
Norbrygg-medlem
Håhå, tro du meg, jeg har koblet av blow off'en og ristet til det ikke ligger mer humle på toppen, men den lille luringen finner veien til toppen igjen.Om humla synker eller ikke, henger antakelig sammen med hva slags gjær du bruker. Jeg bruker nesten bare gjærtyper som er klassiske topp-høstere til de ølene jeg tørrhumler, og dermed ligger humla i gjærlokket. Jeg ser ikke det som noe problem; jeg bare smårister litt på karet fra tid til annen. Dermed drysser humla ned fra gjærhimlen og gir fra seg godsmak, hvoretter den etter hvert "toppfeller" seg igjen.
Om humla legger seg på topp eller bunn spiller antakelig ikke noen rolle, men "normalt" skal den visstnok bunnfelle seg. Uansett hvor den gjemmer seg lønner det seg å riste karet litt med jevne mellomrom. Det skal ikke mye til.
Når jeg tapper - jeg har kran i flat bottom'en - er det ikke noe stort problem at gjæren henger der opp. Du skal bare være forsiktig mot slutten, når du tipper opp karet, så det ikke "drysser" for mye humle ned i utløpet.
Og jeg har jo fått med meg i alle fall litt av det de nye gutta sier, 3 dager er nok, jeg gjærer på 30 grader med Oslo og jeg vil helst slippe nyklippa gress smaken, nå er det på dag 5 og ingen tegn til at det ikke stiger tilbake til toppen .
Du har jo blitt kjent med meg over tid, og jeg vil ikke gjøre noe den ene eller den andre veien, jeg vil bare drikke godt øl. Og ikke minst, uten for mye stress, der er mottoet i det enkle bryggeri.
Og jeg har sett effekten av kald kræsj og jeg har sett effekten av oksidering, så jeg prøver å finne den enkle vei å forene de 2 i harmoni