Fermzilla. Bruk, tips og triks

Hei!

Ser at bryggerlosjen og Ølbrygging har pakkesett på disse. Er det noen forskjeller på disse to? Ser ut til å være litt forsjellig pressure kit i alle fall. Frakt var ganske dyrt hos Bryggerlosjen, så totalpris ender rundt det samme.



Hvilken ville dere valgt?
 
Hei!

Ser at bryggerlosjen og Ølbrygging har pakkesett på disse. Er det noen forskjeller på disse to? Ser ut til å være litt forsjellig pressure kit i alle fall. Frakt var ganske dyrt hos Bryggerlosjen, så totalpris ender rundt det samme.



Hvilken ville dere valgt?

Det er akkurat det samme i pakkene, bortsett fra et sett har ball locks i plast, det andre i rustfritt.
Hva som er best er en smakssak, jeg liker de i plast best, men bruker begge typer.
 
Ikke stol blindt på bildene, når jeg kjøpte direkte i butikk hos bryggerlosjon for et par mnd siden var det de røde ball lock som fulgte med og ikke de i metall som på bildet. Fungert helt som det skal med de i plast.
 
Hei igjen. Akkurat fått Fermzillaen i hus og har trykktestet og grislet en del. Fant fort ut at gjæringsskapet mitt ikke er høyt nok for allrounderen m/ stativ, så måtte først mekke eget stativ. Det gjør at den akkurat får plass, men da er det ikke rom til gjærlåsen, får lage til en blow off med silikonslange og vannglass. Dere som har gjort det samme; hvilken ytre diameter bruker dere på silikonslangene?
Blir nok til å bytte ut gjæringsskapet med tid og stund, men inntil videre får det duge.

Jeg brygger stort sett 24-25l i slengen, fyller på 19 og 12l fat og resten på flaske. Jeg tenkte da at beste måten å gjøre dette mtp oksygen var å først fylle fat m/ lukket overføring. Gjenværende som skal på flaske får jeg overføre til sekundærkar for blanding med sukkerlake. Har dere noen gode tips for hvordan jeg best kan gjøre dette? Min plan var å finne en måte å purge sekundærkaret med Co2 før jeg obler øl ut fermzilla på innkran sekundærkar og overfører på den måten før jeg tapper på flasker med vanlig tappestav. Hvordan purger folk egentlig flaskene sine? Bare koble av hurtigkoblingen på Co2slange ut og legge denne rett i flaskene for en liten dæsj Co2 eller er jeg helt på viddene?
 
Hei igjen. Akkurat fått Fermzillaen i hus og har trykktestet og grislet en del. Fant fort ut at gjæringsskapet mitt ikke er høyt nok for allrounderen m/ stativ, så måtte først mekke eget stativ. Det gjør at den akkurat får plass, men da er det ikke rom til gjærlåsen, får lage til en blow off med silikonslange og vannglass. Dere som har gjort det samme; hvilken ytre diameter bruker dere på silikonslangene?
Blir nok til å bytte ut gjæringsskapet med tid og stund, men inntil videre får det duge.

Jeg brygger stort sett 24-25l i slengen, fyller på 19 og 12l fat og resten på flaske. Jeg tenkte da at beste måten å gjøre dette mtp oksygen var å først fylle fat m/ lukket overføring. Gjenværende som skal på flaske får jeg overføre til sekundærkar for blanding med sukkerlake. Har dere noen gode tips for hvordan jeg best kan gjøre dette? Min plan var å finne en måte å purge sekundærkaret med Co2 før jeg obler øl ut fermzilla på innkran sekundærkar og overfører på den måten før jeg tapper på flasker med vanlig tappestav. Hvordan purger folk egentlig flaskene sine? Bare koble av hurtigkoblingen på Co2slange ut og legge denne rett i flaskene for en liten dæsj Co2 eller er jeg helt på viddene?
Har du prøvd å sette fermzillaen litt på skrå, sånn at ball lock eller spunding ikke stikker rett opp? Med det originale stativet.

Også ville jeg bare motrykksfylt rett fra fermzilla og til flasker med sukkerlake fra sprøyte eller karboneringsdrops/sukkerbiter.
 
Har du prøvd å sette fermzillaen litt på skrå, sånn at ball lock eller spunding ikke stikker rett opp? Med det originale stativet.

Også ville jeg bare motrykksfylt rett fra fermzilla og til flasker med sukkerlake fra sprøyte eller karboneringsdrops/sukkerbiter.
Har ikke mottrykksfyller, så det går ikke.

Får plass til sounding valve, men jeg har ikke tenkt å brygge annet enn lager under trykk så da er en blow off mer hensiktsmessig for min del. Trenger bare korrekt diameter på en slange, så skal det gå helt greit tenker jeg.
 
Du har sikkert testet det, men nevner det bare for sikkerhets skyld. Du har prøvd å snu stativet, da blir den noe lavere. Det er det jeg gjør i mitt lille kjøleskap.
 
Du har sikkert testet det, men nevner det bare for sikkerhets skyld. Du har prøvd å snu stativet, da blir den noe lavere. Det er det jeg gjør i mitt lille kjøleskap.
Jepp, men stativet er ikke et problem. Jeg snekret et eget stativ, så den får plass, men dog uten gjærlås.
 
Bruker ikke gjærlås selv, men en ball lock med slange som blowoff. Da har jeg muligheten til å bare trykke inn litt co2 under coldcrash da alt er lagt til rette for dette da.
 
Hei igjen. Akkurat fått Fermzillaen i hus og har trykktestet og grislet en del. Fant fort ut at gjæringsskapet mitt ikke er høyt nok for allrounderen m/ stativ, så måtte først mekke eget stativ. Det gjør at den akkurat får plass, men da er det ikke rom til gjærlåsen, får lage til en blow off med silikonslange og vannglass. Dere som har gjort det samme; hvilken ytre diameter bruker dere på silikonslangene?
Blir nok til å bytte ut gjæringsskapet med tid og stund, men inntil videre får det duge.

Jeg brygger stort sett 24-25l i slengen, fyller på 19 og 12l fat og resten på flaske. Jeg tenkte da at beste måten å gjøre dette mtp oksygen var å først fylle fat m/ lukket overføring. Gjenværende som skal på flaske får jeg overføre til sekundærkar for blanding med sukkerlake. Har dere noen gode tips for hvordan jeg best kan gjøre dette? Min plan var å finne en måte å purge sekundærkaret med Co2 før jeg obler øl ut fermzilla på innkran sekundærkar og overfører på den måten før jeg tapper på flasker med vanlig tappestav. Hvordan purger folk egentlig flaskene sine? Bare koble av hurtigkoblingen på Co2slange ut og legge denne rett i flaskene for en liten dæsj Co2 eller er jeg helt på viddene?
Hvis du fyller sekundærkaret med starsan, og så kobler co2-tanken til mens du tapper ut starsan'en, er det fritt for oksygen der. Så heller du sukkerlake eller speise i sekundærkaret. Vrient å unngå at du får inn litt luft i den prosessen, men det blir ikke mye. Så kobler du bare sammen primær- og sekundærkar i et lukka kretsløp, og fyller over ølet.

Jeg har et speidelkar som jeg bare bruker som blandekar. Det har jeg stående fylt med starsan som jeg gjenbruker lenge. Speidelkaret egner seg bedre enn vanlige bøtter fordi det kan tømmes helt gjennom krana. Det får du ikke til med ei vanlig bøtte.

Jeg ville ikke bekymra meg så mye for lufta i flaskene. Fyllinga tar ikke lang tid, og hvis du er forsiktig og unngår plasking i starten, blir det ikke tatt opp noe særlig oksygen. Det lille som eventuelt blir tatt opp, tar gjæren seg antakelig greit av. Så fyller du flaska helt opp. Det blir igjen en centimeters frirom under korken, og det oksygenet som er der, vil også gjæren kunne håndtere.

Jeg skal ikke påstå at dette er like bra som å fylle med mottrykksfyller. Det veit jeg rett og slett ikke. Men jeg mistenker at det er det.

Å "purge" ("rense" pånorsk) gjennom å bare spyle CO2 ned i blandekar og flaske har lite for seg. CO2 og luft blander seg raskt, og du skal holde på lenge før det er bare CO2 der.
 
Endelig fått montert kjølespiral i allrounderen. Det var litt plunder å få det tett, og måtte kjøpe et nytt lokk etter å ha herpet det første. Trikset viste seg å være størrelsen på hullene. Hvis man følger bruksanvisningen og borer 22mm er det nesten umulig å få det tett. 20mm var vesentlig bedre. Tett på første forsøk.

Likevel er ikke dette den aller beste patenten jeg har sett. Plastgjenger og stålmutter er ikke den beste komboen når man skal prøve å tights til nok til at det blir tett. For meg virker patenten til Fermenter King sin kjølespiral bedre. I motsetning til kegland kommer ikke spiralen i veien for thermowell.

Screenshot_20210226-194821_Gallery.jpgScreenshot_20210226-194823_Gallery.jpg
 
Hvor har det blitt av all gjæra?
Bildet er litt rart, og trenger nok en forklaring:).

Dette karet har en avrundet overgang mellom bunnen og sidene. Krana må derfor monteres ganske høyt, like over der overgangen slutter. Når jeg tapper, må jeg mot slutten tippe karet sånn at krana hele tida blir liggende under væskenivået. Helt til slutt "ligger" det i 30(?) grader. Da siger gjæren også ned mot krana, og det er det du ser på bildet. Den store gulaktige massen til høyre for kranutløpet er gjær, og så er det bare igjen en liten dam av øl.

Hvis det høres klønete ut, så er det ikke det. Når ølet nærmer seg krannivå, tipper jeg det, og forer opp i bakkant så det står støtt. Først helt mot slutten må jeg sitte og styre det direkte.

Jeg tapper over i Speidel-kar som jeg bruker som blandingskar, og så flasker jeg fra det. Men egner karet seg dersom du skal tappe direkte fra gjæringskar til flaske?

Nja, jeg er litt usikker. Jeg regner med at folk bruker en tappestav, og fordi karet må tippes over i bortimot liggende stilling, byr det på problemer. Også Speidelkaret må tippes litt mot slutten, så også med det trenger jeg, for å få litt fleksibilitet, en liten slangebit som kobler tappestaven til krana. Men med flat bottom'en trenger du så mye fleksibilitet at du ikke får noe mothold når du trykker tappestaven mot bunnen av flaska. Jeg kan se for meg en Petter Smart-løsning, men den kan bli ganske snål:).
 
Sist redigert:
Før andre eventuelt rekker å si det: Problemet med å flaske direkte fra flat bottom'en er selvfølgelig ikke større enn det folk har som flasker fra et kar uten kran, og der de altså må benytte hevert:). Jeg var låst i mitt perspektiv; den bekvemme situasjonen der jeg bare bruker ei hånd; den jeg holder flaska i:).
 
Bildet er litt rart, og trenger nok en forklaring:).

Dette karet har en avrundet overgang mellom bunnen og sidene. Krana må derfor monteres ganske høyt, like over der overgangen slutter. Når jeg tapper, må jeg mot slutten tippe karet sånn at krana hele tida blir liggende under væskenivået. Helt til slutt "ligger" det i 30(?) grader. Da siger gjæren også ned mot krana, og det er det du ser på bildet. Den store gulaktige massen til høyre for kranutløpet er gjær, og så er det bare igjen en liten dam av øl.

Hvis det høres klønete ut, så er det ikke det. Når ølet nærmer seg krannivå, tipper jeg det, og forer opp i bakkant så det står støtt. Først helt mot slutten må jeg sitte og styre det direkte.

Jeg tapper over i Speidel-kar som jeg bruker som blandingskar, og så flasker jeg fra det. Men egner karet seg dersom du skal tappe direkte fra gjæringskar til flaske?

Nja, jeg er litt usikker. Jeg regner med at folk bruker en tappestav, og fordi karet må tippes over i bortimot liggende stilling, byr det på problemer. Også Speidelkaret må tippes litt mot slutten, så også med det trenger jeg, for å få litt fleksibilitet, en liten slangebit som kobler tappestaven til krana. Men med flat bottom'en trenger du så mye fleksibilitet at du ikke får noe mothold når du trykker tappestaven mot bunnen av flaska. Jeg kan se for meg en Petter Smart-løsning, men den kan bli ganske snål:).
Jeg sitter med hullborr og en flat bottom nå, Finn. Hvor høyt opp har du montert krana? Hvis vi tenker antall liter på måleskalaen?
 
Hvis du plasserer sentrum i hullet 2 - 2,2 cm over falsen som markerer overgangen fra bunn til rett side på karet, blir det riktig. (Det er den falsen du plasserer literskalaen som følger med, i forhold til. Vær oppmerksom på at den instruksjonen er feil. Du skal plassere skalaen sånn at falsen treffer skalaens 6,25 liters-strek for at det skal blir riktig. Det var i hvert fall hva mine egne målinger fortalte meg.)
 
Diameteren på klemringen er 4 cm, og du vil ha hele ringen på den flate sida. Den bør ikke gå over på avrundinga.

For å være sikker på at det ikke blir lekkasjer, er det lurt å bruke litt vaselin - eller annet dertil egna stoff - på pakningen på utsida. (Jeg bruker pakning på begge sider - mest for å beskytte overflata på innsida.)
 
Tilbake
Topp