Fermzilla. Bruk, tips og triks

Prøv å dytte konen litt hardt ned i tanken, så kommer den nok lenger inn, og gjengene tar. Du skal virkelig ville det for å ødelegge de gjengene, og husk å skru "feil" vei.
 
Får se hva jeg finner på YouTube av metoder. Veldig fornøyd med tørrhumlingen og tilsetting av o2 med brusestein og alt. Må bare få den i fingrene tenker jeg.
Men til pils og ting som ikke skal tørrhumles ser jeg absolutt allrounderens fordeler. Har en snubnose selv, og den er jo en lek å jobbe med.
 
Har forsøkt meg på en pale ale med kveik som nå skal få lov til å gjære under trykk. Lurer litt på hvor høyt jeg skal la dette gå? Trives kveik egentlig under trykk?

Jeg har satt den til 1,5 bar og det suser nå kontinuerlig fra ventilen (brygget i går kveld). Burde jeg slippe ned trykket, kjøre med det jeg har nå, eller justere det opp til f.eks 2 bar?

Edit: Skjønner det er anbefalt å ligge rundt 10 psi, så jeg har justert ned trykket. Plutselig ble det skikkelig fart i gjæringskaret.
 
Sist redigert:
@Fuchsbraü
Man bruker trykk og/eller temperatur for å fremheve eller dempe gjærens egenskaper og smak.
Kveik gjæres ofte på meget høy temperatur for å få frem de beste egenskapene.
Gjæring under trykk vil motvirke høy temperatur
Hva ønsker du å oppnå?
 
Ah, selvfølgelig! Frekt:cool:
Men, om en skulle karbonert med vørter eller glukose for typeriktighet og langtidslagring.
Jeg overfører all vørter fra Fermzilla med mottrykksfyller når det skal på flaske, selv om det ikke er gjæret under trykk og skal karboneres med speise eller sukker. Lar det bli litt trykk mot slutten av gjæring. Da er det litt kullsyre i vørteren som kan ristes ut slik at det blir cap on foam og så godt som O2 fritt. Kan da også flushe flaskene med CO2 før fylling.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg overfører all vørter fra Fermzilla med mottrykksfyller når det skal på flaske, selv om det ikke er gjæret under trykk og skal karboneres med speise eller sukker. Lar det bli litt trykk mot slutten av gjæring. Da er det litt kullsyre i vørteren som kan ristes ut slik at det blir cap on foam og så godt som O2 fritt. Kan da også flushe flaskene med CO2 før fylling.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Nydelig! Og hvordan kobler du Tapcooleren på?
 
Nydelig! Og hvordan kobler du Tapcooleren på?
Bruker ikke Tapcooler, men vanlig mottrykksfyller fra BS. Prinsippet er vel det samme. Det forutsetter at det er koblet to ballock koblinger på topp av Fermzilla. Kobler gass på den ene samt til mottrykksfyller. Øl ut på den andre, men slange med flyteball må selvsagt kobles på ved start av gjæring.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Da jeg pakka opp allrounder'n i dag, tenkte jeg at OK, nå har jeg én med trykksett. Mendet hadde vært kjekt med flere av en helt enkel - og billigere - type med flat bunn. Jeg kommer neppe til å gjære mye under trykk.

Mens jeg rota rundt på nettstedet til Kegland, blei jeg så klar over at det jeg hadde sett for meg at det som det hadde vært kjekt om fantes, faktisk fantes. Og på toppen av det hele: Den er å få her: FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS - og koster ikke så mye mer enn europrisbøttene mine.

Så nå har jeg bestilt 4 stykker:).

Ser at dette var nytt i januar, men det var nytt for meg nå. Det eneste de der mangler, er kran - men det kan det ikke være noe problem å plugge inn?
 
Hvorfor ikke bruke Allrounderen som tåler trykk? Du kan kanskje sette minimalt trykk på flat bottom, men det er jo så mye lettere med cold crash og oksygenfri overføring med Allrounder med ubåtsystem.
 
Tilbake
Topp