Fermzilla. Bruk, tips og triks

Hva gjør folk for å rengjøre disse etter bruk?
Pleier å skylle og vaske vekk alt synlig med en svamp, så legge alle delene i bryggrens noen minutter og vaske over på nytt med svamp, så setter jeg den sammen og tar noen liter bryggrens på som jeg rister rundt ca hvert minutt i en ti minutts tid før skylling.

Problemet er at humlelukten sitter nokså kraftig i selv etter dette så, hva gjør dere?
 
Hva gjør folk for å rengjøre disse etter bruk?
Pleier å skylle og vaske vekk alt synlig med en svamp, så legge alle delene i bryggrens noen minutter og vaske over på nytt med svamp, så setter jeg den sammen og tar noen liter bryggrens på som jeg rister rundt ca hvert minutt i en ti minutts tid før skylling.

Problemet er at humlelukten sitter nokså kraftig i selv etter dette så, hva gjør dere?

Bruker mindre humle.

Prøv klorin om du vil fjerne godlukten.
 
Apropos den kjekke oksygeneringssteinen i bunnen her:

Jeg vurderer å koble på min stein på samme måte, da det ville vært mye enklere enn den prosedyren jeg har i dag for å rengjøre og stikke en stav nedi vørteren. Men, så ble jeg plutselig bekymret for om keg lube på pakningene blir et problem når man kobler til ren oksygen på ball-lock? Jfr. problemstillingen med selvantennelse av fett og olje i nærvær av høykonsentrert O2. Noen som har erfaringer å dele?

noen med status på denne? Så det var linket til et dokument ang dette seinere i tråden, men jeg forstod det ikke 100% og vil ikke at ting skal gå «åt skogen».
Har brukt keglube på de fleste pakninger. Planlegger å tilføre o2 gjennom brusestein i bunn etter overføring av vørter. Det vil da ikke være noe trykk inne i Fermzilla.

jeg har også en ørliten lekkasje et sted. Kun gass som lekker (sakte), ingen veske. Mistenker ball lock koblingene på toppen enda disse er dratt til godt (evt selve lokket). Noen som har gode erfaringer med gjengetape på disse?

På forhånd takk for svar!
 
Sist redigert:
Allrounderen er så mye lettere å sette sammen og koble fra hverandre, rengjøre, etc. Så personlig vil jeg anbefale den.
Enig, allrounderen er så mye enklere at det er den jeg helst bruker.
Har ikke hatt problem med tørrhumling fra beholderen, men det er så sjelden at jeg tørrhumler at jeg klarer meg fint uten.
Skal du ha en til senere så kan du jo vurdere å kjøpe en 'fullversjon'.
NEIPA er vel den øltypen som lettest vil la seg oksidere, så der kan det nok være en fordel med FermZilla, og brygger du stort sett ting som tørrhumles så ville jeg også valgt FermZilla.

Hvis du ikke tørrhumler, eller det er ok at oksygen slipper til under tørrhumling så en er en AllRounder det beste valget.
De har lavere stativ, det er mindre deler å vaske og ingen ytterligere demontering ved vask.

Fordeler med FermZilla = tørrhumling, og er kanskje lettere å bære rundt med standard utstyret (håndtak er vel tilleggsutstyr?). Samt dumping av gjær, kanskje den også lar deg tappe litt mer klart øl enn du ville klart i AllRounder. (F.eks hvis du lar gjæret samles opp to ganger)

Jeg lever selv fint med vaskingen av FermZilla for øvrig, så bytter nok ikke den ut her. Men hvis jeg kan sette to AllRoundere i høyden i kjøleskapet, så kan jeg vurdere de også. (Men hvor ofte vil jeg brygge to ganger rett etter hverandre med gjær som trenger samme temperatur?)

Jeg har et tips også, siden det er det tråden dreier seg om.

Klipp opp slangen til flyteballen før du monterer :)


Det ble en allrounder. Gleder meg til å prøve den! :D
 
Det enkleste der er å bruke ball-lock med horisontal utgang. Da passer alt så lenge du får den inn i kjøleskapet. Kanskje noen luringer finner opp en kobling med pet-gjenger en gang :)

Man kan også bruke en kort slange i stedet for rør/vinkel/rør.
Hadde kanskje vært en ide å ha slange, og så regulatoren skrudd fast i veggen. Eller på utsiden hvis man skal være virkelig fancy.

Har et tips til Fermzilla i samme slengen, bytt ut ringen på ventilen, den er akkurat såpass stor at den kommer i veien hvis du har noe koblet til. Usikker på om det vil hindre at den løses ut, men det uansett irriterende.
 
noen med status på denne? Så det var linket til et dokument ang dette seinere i tråden, men jeg forstod det ikke 100% og vil ikke at ting skal gå «åt skogen».
Har brukt keglube på de fleste pakninger. Planlegger å tilføre o2 gjennom brusestein i bunn etter overføring av vørter. Det vil da ikke være noe trykk inne i Fermzilla.

jeg har også en ørliten lekkasje et sted. Kun gass som lekker (sakte), ingen veske. Mistenker ball lock koblingene på toppen enda disse er dratt til godt (evt selve lokket). Noen som har gode erfaringer med gjengetape på disse?

På forhånd takk for svar!
Jeg har også slitt litt med gasslekkasje fra topplokket. I begynnelsen var det åpenbart fra ball lock tilkoblingene. For meg hjalp det å fjerne keglube fra disse, slik at de har mer friksjon mot flensen og ikke sklir inn i selve åpningen når det teites til. Må skrus passe til , ikke for mye og ikke for lite. Etterhvert fikk jeg lekkasje i selve topplokket, men etter at jeg byttet til oppgradert o-ring har lekkasjeproblemene blitt borte. Mulig at Fermzilla nå leveres med den oppgraderte o-ringen. Jeg har ikke erfaring med oksygenering fra ball lock i bunn, men fjerner du keglube skulle også usikkerheten rundt O2 bli borte.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Det enkleste der er å bruke ball-lock med horisontal utgang.

Ja, har bestilt fra Kina, da blir det enda bedre plass. Prøvde med en sånn, men den blir like høy på grunn av reguleringen på toppen.
last ned.jpeg

Kanskje noen luringer finner opp en kobling med pet-gjenger en gang

Det hadde vært fint, pet-gjenger på ene siden, 90° og mfl-gjenger på andre siden. Problemet blir at man da ikke har noen kontroll med hvilken vei utgangen blir stående.

Man kan også bruke en kort slange i stedet for rør/vinkel/rør.

Bør helst ha den stive typen rør i disse koblingene, men slange kan også fungere.

Hadde kanskje vært en ide å ha slange, og så regulatoren skrudd fast i veggen. Eller på utsiden hvis man skal være virkelig fancy.

Har tenkt på gjennomføring i skapet, men da vil jeg ha ballock på begge sider så det er tett, og dette er ikke så enkelt å finne. Har funnet noe i USA som kanskje kan fungere, men det er dyrt å sende. Hadde vært kjekt å ha spunding-valven på utsiden, og koble til CO2 fra utsiden for å karbonere. Og med to koblinger kunne man hatt øl ut når man skal mottrykksfylle på flaske/boks, og holdt ølet kaldt.
 
Sist redigert:
Kanskje noen luringer finner opp en kobling med pet-gjenger en gang :)
OK, se her:
PET2Stem8mm.PNG
Med 8mm stem, der passer bend fra Duoteit, eller for dem som vil ha færre deler - stem-bend fra John Guest eller DMFit, f.eks. denne: 8mm tube x 8mm stem | Acetal-Fittinge - Winkelverbinder | DMT EMEA GmbH - Online Shop - Fittings, Fittinge, DMfit, Push-In, Valves, Cartridges
Trenger nok en pakning for å bli tett.
STL tilgjengelig på Thingiverse i morgen, evt. pm mailadresse

Edit: Evt. T-koblingen rett på denne, manometeret på den ene siden og ventilen på den andre.
 
Sist redigert:
OK, se her:
Vis vedlegget 44949
Med 8mm stem, der passer bend fra Duoteit, eller for dem som vil ha færre deler - stem-bend fra John Guest eller DMFit, f.eks. denne: 8mm tube x 8mm stem | Acetal-Fittinge - Winkelverbinder | DMT EMEA GmbH - Online Shop - Fittings, Fittinge, DMfit, Push-In, Valves, Cartridges
Trenger nok en pakning for å bli tett.
STL tilgjengelig på Thingiverse i morgen, evt. pm mailadresse

Edit: Evt. T-koblingen rett på denne, manometeret på den ene siden og ventilen på den andre.
Må innrømme at jeg først og fremst tenkte på en tradisjonell kobling bare med Pet-gjenger istedet for Ball-Lock. Men overgang fra pet direkte er jo veien å gå [emoji16]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Håndtak følger med. Men like nyttig hadde det vært med bæresæler som fester allrounderen til stativet slik at du kan løfte begge samtidig. Det har jeg bestilt på Aliexpress. For når Allrounderen ikke kan stå uten stativ, er det ikke nødvendigvis veldig lett å flytte både den og stativet over i kistefryseren som jeg bruker...

Mulig jeg misforstår, men kan du feste stativet med et par teipbiter før du løfter?
Til gjæringskaret altså..
 
Tilbake
Topp