Fullers London Pride

Har søkt rundt på nett og satt sammen en oppskrift på grunnlag av den info jeg har funnet. Har gått tilbake i tid og satt den opp med "gammle" ingredienser.

Maris Otter Pale Malt 86% (6 EBC)
Flaket Mais 10% (2,6 EBC)
Sjokolade malt 3,2 % (886 ish EBC)
15 gr Target @ 60 min
10 gr Northdown @15 min
15 gr Challenger @ 10 min
Gjær WLP 002
20 min @ 62 C
30 min @ 68 C
10 min @ 76 C

Est OG 1048
Est EBC 28
Est IBU 27 ish

Trenger feedback på om jeg er på bærtur eller er i sonen :)
 
Har du hørt på episoden om London Pride som var i Can You Brew It 24 mai 2010 fra The Brewing Nettwork? Samtidig tror jeg det kan være lurt å høre på episoden rett før om Fullers ESB. Jeg synes jeg husker at det var 95 % Maris Otter pale malt og resten krystallmalt, men der kan jeg ta feil. De interviewet bryggmesteren til Fullers, så oppskriften kommer trolig fra en troverdig kilde.
 
BYO oppskriften dukker opp ved første runde googling :) Det jeg her har gjort/funnet ut ved å lese gammle innlegg på forum rundt om samt hva folk som har besøkt bryggeriet har fortalt på div forum. Som at sjokolademalt ble brukt til å justere fargen tidligere, og at Fullers har brukt flaket mais tidligere .... BYO oppskriften gir ei heller rett EBC som jeg tror bør ligge mellom 24-28....
 
Jeg har prøvd BYO oppskriften med noen justeringer tidligere og kan skrive under på at man oppnår langt fra riktig farge med den prosenten og EBCen som er oppgitt.

Det første forsøket som jeg tror sånn samlet sett kom nærmest var å følge oppskriften men da tilsatte jeg 40g carafa SP 3 i tillegg. I følge min kompis som elsker Fullers ga det (naturlig nok) en litt brent smak og var et lite hint for mørk.

Hadde jeg brygget den igjen ville jeg gått for litt i underkant av 30g sjokolade tror jeg. 26.5l batch i kjelen, 25 i bøtta
Resten var ca "greit"..
 
Maisflak kan jeg ikke helt skjønne, og egentlig ikke sjokolademalt eller noe lignende heller, skal jeg gjette ville jeg gå for nesten bare pale, med litt ganske lys til middels krystallmalt
 
Fra interwebben
http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-2.html
Flaked Corn (Maize) Flaked corn is a common adjunct in British bitters and milds and used to be used extensively in American light lager (although today corn grits are more common). Properly used, corn will lighten the color and body of the beer without overpowering the flavor. Use 0.5-2 lb. per 5 gal batch. Corn must be mashed with base malt.
 
Spanderer litt tyttebærsyltetøy når jeg kommer hjem igjen......;)

...men: Vil ikke behovet for maisflak avhenge av hvor mørk malten er og hvor sterk smak den avgir?
At mais gir lysere farge og lettere kropp var mitt poeng.
 
Spanderer litt tyttebærsyltetøy når jeg kommer hjem igjen......;)

...men: Vil ikke behovet for maisflak avhenge av hvor mørk malten er og hvor sterk smak den avgir?
At mais gir lysere farge og lettere kropp var mitt poeng.

Jepp :) og her brukes sjokolademalt som er ganske mørk og gir kraftig smaks bidrag?
 
Northdown fikk jeg på den lokale bryggesjappa her oppe i Ålesund :) Fullers bruker Nothern brewer , men Nothdown er samme hummle modifisert for å motstå melduggsoppen.
 
Maisflak var veldig vanlig i Engelske ales før. Fullers brukte også maisflak i mange av sine ales før men gjør vel ikke det nå lenger.

Det er bare å ta en titt i gamle engelske bryggebøker eller gamle oppskrifter så ser man at maisflak og sukker var veldig vanlig i Engelsk brygging.
 
Fra Roger Protz's "The Real Ale Drinkers Almanac" (1991) :

London Pride :
OG 1.040 ABV 4.1%
Pale malt, Crystal malt, Flaked maize, Caramel for colour.
Target, Northdown and Challenger hop pellets. 30 units of bitterness.

Fra Graham Wheeler og Roger Protz's "Brew Your Own British Real Ale" (1993) :

London Pride (23 Liters) :
OG 1.040 - 10.0 Plato

Pale Malt - 3,650 g
Crystal Malt - 125 g
Flaked Maize - 285 g
Black Malt - 25 g

Start of boil :
Target hops 16 g
Challenger hops 23 g

Last fifteen minutes of boil :
Golding hops 20 g
Irish moss 10 g

Mashing schedule : 66 C, 90 minutes
Boil time : 90 minutes
Racking gravity : 1.009, 2.3 Plato
Alcohol content : 4.1%
Bitterness units : 30
Color : 24 EBC, 13 SRM
 
Litt overrasket over utgjæringen på 77% (1.040-1009). Whitelabs har 63-70% og Wyeast har 67-71% som utgjæringsprosent på WLP002 og Wyeast 1968. Lurer på om Fullers "rouser" gjæret jevnlig mot slutten av gjæringsforløpet for å få så bra utgjæring med denne gjærstammen...
 
Prosenten som oppgis av White Labs og Wyeast er et tall basert på tester gjort i en standardvørter de bruker selv. Det gir kun mening når du sammenlikner med andre gjærtyper, og er ikke ment å gi direkte svar på hvilken utgjæring du får i eget brygg. Men tallene vi fortelle deg at du kan rekne med høyere utgjæring i f.eks. WLP001 enn i WLP002.
 
Ja, sant nok. Jeg bare sammenlignet med de Engelske gjærtypene jeg har brukt og jeg synes det er vanskelig å få de til å prestere over den utgjæringsprosenten produsenten viser til. Spesielt i 3, 4 generasjon og utover. Ved første innfall virker det logisk å pitche mer gjær, men min erfaring har vist at det bare gjør senere generasjoner late og gir dårligere utgjæring.

Har sett at en del Engelske bryggerier fremdeles "pumper/resirkulerer" gjæret for å unngå at den flokkulerer ut tidlig (Yorkshire square). Har også lest om noen Amerikanske bryggerier som i noen tilfeller bruker co2 til å "rouse" gjær for å få bedre utgjæring... Tenkte å prøve denne løsningen neste gang jeg får litt lav utgjæring.

Jeg har ikke brygget så mye med WLP002/Wyeast1968 så jeg har ikke så mye erfaring med denne gjærstammen men med WLP005 og WLP022 har jeg sett meg nødt å prøve å rouse gjæret etter en 4-5 dager, da de er begge veldig glad i å flokkulere ut rundt 60% utgjæring (selv ved bruk av generøs starter, gjærnæring og oksygenering med ren oksygen med 0.5 micron sten og gjæringsrom med temperaturkontroll)... noe som er litt i underkant av ønsket utgjæring.

Har du noen forslag som kan hjelpe i hjemmebryggingssammenheng for å få god utgjæring ved bruk av Engelske gjærstammer?
 
Ved hvilken temperatur gjærer du? Såvidt jeg husker er det noen som begynner flokke ut ved ca 17c. Lurer på om ikke 005 er en slik en.

Ellers kan det jo hjelpe å meske lavere, eller lengre, eller begge deler.
 
Å skru opp gjæringstemperaturen etter et par tre dager for å hjelpe gjæren å holde oppe aktiviteten, er også et mye brukt triks. I gjæringskaret er den som regel noen grader høyere under stormgjæringen og noen gjærstammer flokkulerer fort når temperaturen begynner å falle.
 
Ved hvilken temperatur gjærer du? Såvidt jeg husker er det noen som begynner flokke ut ved ca 17c. Lurer på om ikke 005 er en slik en.

Ellers kan det jo hjelpe å meske lavere, eller lengre, eller begge deler.

Jeg pitcher vanligvis på en grad under lavest anbefalt gjæringstemperatur og lar den stige til lavest anbefalte gjæringstemperatur. En 18-24 timer etter kräusen øker jeg gradvis med en grad, og 2-3 dager etter kräusen øker jeg gradvis til øverste anbefalte gjæringstemperatur og holder den der. Om gjæringsforløpet virker usedvanlig slapt bruker jeg å fremskynde denne prosessen for å "pushe" gjæret litt og for å prøve å unngå tidlig flokkulering.

Synes spesielt WLP005 er vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder forventet utgjæring i senere generasjoner. Men har også hatt problemer med Safale S-04 helt fra første generasjon.

Synes vel egentlig generelt at Engelsk gjær er litt vanskelig å ha med å gjøre... Nå har jeg faktisk en WLP002 til gjæring (en Bitter med OG på 1.046). Blir spennende å se hvordan den ender opp. Det var en av de nye purepitch posene.
 
Tilbake
Topp