Hjelp! BB60'n vil ikke.

Finn Berger

Moderator
Er det noe jeg kan gjøre med saken?

Symptomer: Jeg skrur på, og ikkeno' skjer. I kjelen er det 11,5 liter kaldt vann, og jeg har ikke foretatt meg noe som helst merkelig med kjelen. Den fungerte helt greit i går.

:(
 
Kan være smeltesikringa som har røket. Du finner den under kjelen inne i ei "strømpe". Vi har skiftet på vår, tror vi betalte 30 kroner for 2 stk. Det finnes tilsvarende i de fleste elektriske apparater. Som du forstår har vi en i reserve, men tror du kan få tak i dem hos olbrygging.no.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Hos meg var det defekt "potmeter" som forårsaket et lignende problem. Strømmen er på, men elementet fyrer ikke opp.
Ta kontakt med Olbrygging, de var meget behjelpelige og fikset alt uten kostnader for meg.
 
Jeg tok den med til Bryggeland, der jeg kjøpte den - og de ga meg ganske enkelt penga tilbake. De fortalte at de hadde 60% retur på BB60 gen3.

Underlig praksis; jeg regnet med at det var et eller annet - som dere skriver - som var kurant å fikse. Men greit for meg; jeg kjørte litt lenger ned på Grünerløkka, til Ølakademiet, og fikk tak i en ny en. Ser ikke noen gode alternativer til denne kjelen,og så satser jeg på at det som ryker, kan fikses. Kvaliteten er jo åpenbart ikke den beste, men jeg er blitt glad i denne blikkboksen, og synes jeg har kommet fram til en grei måte å brygge på med den. Og jeg har absolutt ikke noe ønske om en bryggemaskin.

Bonus: Jeg fikk en bedre kjøler. Og forhåpentligvis et bedre termometer. (Men så var den blitt litt dyrere, da - så noen god forretning var det vel egentlig ikke.)
 
Er det noe jeg kan gjøre med saken?

Symptomer: Jeg skrur på, og ikkeno' skjer. I kjelen er det 11,5 liter kaldt vann, og jeg har ikke foretatt meg noe som helst merkelig med kjelen. Den fungerte helt greit i går.

:(
Jeg har hatt lignende problemer med min bb60 to ganger. Første gang ble den reparert, men symptomene fortsatte og olbrygging.no byttet da enheten i en ny.
 
Jaja - de tok tilbake den som ikke ville mer. Den hadde jeg kjøpt på tilbud på Bryggeland, som har sluttet å føre den - da returprosenten var på 60. Så jeg dro ned på Ølakademiet på Grünerløkka og kjøpte en ny.

Nå vil ikke den mer, heller. Dessuten lekker den litt. Jeg får den sikkeet reparert - de er viist greie sånn - men egentlig er jeg nå grundig lei. Kjelen hadde vært kjempefin hvis den hadde fungert, men kvaliteten er jo helt hinsides, og om det finnes noe annet - og bedre - er jeg lite i tvil om hva jeg vil.

Men det finnes vel ikke noe annet tilsvarende?
Hvilke andre løsninger ville være nærliggende å prøve seg på?
 
Selv sikler jeg litt på en Grainfather. Men den blir kanskje for liten for deg?

Sånt pusleri vil jeg da ikke ha:cool:.

Neida, jeg vil ikke ha maskin. Jeg vil ha en stor krabbekoker - hvilket BB60'n i prinsippet er. Jeg har funnet en måte å brygge på som jeg er helt lykkelig med, og vil helst fortsette med den. Og GF'en er uansett for liten, også. Dessuten innbiller jeg meg at folk sliter litt med effektiviteten på den?
 
Jeg synser og tipper du ville blitt lykkeligere med en bra induksjonsplate og en ordentlig kjele. F.eks. en kjele med falskbunn - eller med å meske i en bra kjøleboks (old-school, men slik jeg liker det). Jeg liker stål som faktisk føles som stål du kan bore i og håndtere noenlunde røft mht kjeler...Kjører og kjøper basemalt i Grimstad omtrent en gang i året (for det er de bra på), men det som står av utstyr i den butikken ser rett og slett ikke tillitvekkende ut. Hvis du trenger muligheter til stegmesking får du heller vurdere å lage deg en enkel herms. Spør du meg ;)
 
Sist redigert:
Skjønner ikke at BB60 har så dårlig omdømme. Vi har brygget 100 + ganger med denne. Ja, vi har skiftet sikring og den har noen bulker, vi har skiftet tappekran og sveiset løfteøre, men den er still going strong. Vi er 4 stk som er godt fornøyd. Den fylte 4 år like før jul og gir oss like godt øl som når den var ny!

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Skjønner ikke at BB60 har så dårlig omdømme. Vi har brygget 100 + ganger med denne. Ja, vi har skiftet sikring og den har noen bulker, vi har skiftet tappekran og sveiset løfteøre, men den er still going strong. Vi er 4 stk som er godt fornøyd. Den fylte 4 år like før jul og gir oss like godt øl som når den var ny!

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Selvfølgelig er det noen som funker. Dårlig omdømme er et resultat av at veldig mange ikke gjør det, og det er et temmelig udiskutabelt faktum at veldig mange ikke funker. Bryggeland sluttet å føre dem fordi de fikk så mange i retur.

Det er 1.generasjon, det der, kanskje? Den var visst noe bedre.
 
Finn Berger: Hvor mange brygg har du hatt på disse før dem har tatt kvelden? Jeg har gen 2, som nå er 2 år gammel (15 brygg), fikk en gang lekkasje, men det var bare å stramme mutteren til tappekranen. Ellers har den funket helt perfekt, bank i bordet :) Er veldig fornøyd med min kjele, men skulle gjerne hatt en større kjøler.
 
Noen og seksti på den første, den andre rakk bare noen få før den sluttet å funke. Det er ikke fra tappekrana det lekker, det må være skjøten mellom bunn og sider som ikke er helt i orden. Antakelig i forbindelse med sammenskjøtingen av den indre sylinderen.

Det er ikke det at jeg er misfornøyd med kjelen når den funker. Tvert i mot; den er akkurat det jeg trenger. Men jeg trenger å kunne stole på den, også. Kjøleren er forbedret, forresten, og termometeret:).
 
14-15 måneder.

Jeg drikker det ikke aleine. Men jeg drikker min del av det - og så drikker samboern min sin del, og så har vi til sammen en del unger som gjerne tar med seg litt. Og noe er helt ut. Det er et travelt liv:). (Har akkurat mesket en bitter som skal kokes i morgen.)
 
Slutt å syt,få penga tilbake og kjøp deg ei gryte.

Tenker avgjort ikke å slutte å syte, nei! Tenker at det kanskje har en misjon. Folka på Ølbrygg har et produkt som kunne vært veldig bra, om de hadde tatt kvalitetssikringsjobben mer på alvor. Jeg håper de til slutt blir i stand til å selge noe som holder, med den samme funksjonaliteten. Det hadde vært veldig bra.!

Problemet er at det ikke er noen konkurranse, men i det øyeblikket et tilsvarende produkt, men med bedre kvalitet, kommer på markedet, skal de slite med å få solgt flere BB'er.

Jeg ser ikke en større kjele som noe alternativ. Da hadde jeg trengt en bedre varmekilde enn Caso'en, tror jeg, og da er vel alternativet gass. Det er ikke aktuelt. Og det blir mer styr. Men prøv gjerne å overbevise meg - det var jo egentlig det jeg var ute etter:). Jeg er - som sagt ovenfor - kjempefornøyd med BB60'n, så det blir vel til at jeg holder på å få den reparert til den - forhåpentligvis - er blitt stabil. Veit at noen har et fått lite lager av de utsatte delene; det er vel ikke så vanskelig å fikse sjøl, om man har litt snøring. (Men det har ikke jeg:(. Skjønt jeg kan jo få:)!)

Men altså: Syte vil jeg, det har jeg grunn til. Flere burde syte!
 
Sist redigert:
Det er bare å kikk under lokket. Man trenger ikke være fagmann for å bedømme dette skjærereiret. Har en BB30 som ssr gikk i stykker på. Fikk nytt i posten umiddelbart uten diskusjon. Mao, ikke første gang dette skjer. Temp måler sluttet å virke. Termostat ned hysterese på 4 grader.
Utrolig hvs hjemmebryggere aksepterer og fremdeles skryter av og kaller det gode produkter. Pumpehevert i samme gata. Bytter men slange og aksepterer at alt av ventiler og pakninger lekker. Så er jo dette også et kjempeprodukt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er bare å kikk under lokket. Man trenger ikke være fagmann for å bedømme dette skjærereiret. Har en BB30 som ssr gikk i stykker på. Fikk nytt i posten umiddelbart uten diskusjon. Mao, ikke første gang dette skjer. Temp måler sluttet å virke. Termostat ned hysterese på 4 grader.
Utrolig hvs hjemmebryggere aksepterer og fremdeles skryter av og kaller det gode produkter. Pumpehevert i samme gata. Bytter men slange og aksepterer at alt av ventiler og pakninger lekker. Så er jo dette også et kjempeprodukt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
.
Det er akkurat hva jeg har tenkt, også. Utrolig mye søppel ute og går. Et annet eksempel jeg kommer på i farten: det flow-meteret Bryggeland selger. Ett til: 10- og 15litersspannene til Bryggselv. Og konklusjonen må jo være at vi må bli flinkere til å syte:)!
 
Tilbake
Topp