Hva gjør jeg feil? Det smaker godt før karbonering, må helles ut etter flasking.

thomaslm

Norbrygg-medlem
Jeg har nå 3 forskjellige brygg som er til lagring.. Brygger BIAB.
Jeg har de 2 uker i gjæringskaret og har fått fine tall og de smaker godt.

Ved tapping tilsetter jeg sukkerlake som er kokt opp i gryte, ca 15 min kok, jeg stikker da om til et omstikkingskar.

Flaskene skyller jeg med en flaskeskyller samt vasker de med starsan, jeg korker de med en tohåndskorker og føler jeg er nøye med rensligheten.

Ved tapping bruker jeg flaskefyller direkte fra kranen på gjæringskaret.

Etter 2 uker er det greit med kullsyre, smaken er helt ok. Nå har det gått 1mnd og ølet er tilnærmet udrikkelig. Smaken blir værre med tiden.
Den ene smaker riktig surt.
De to andre smaker direkte ekkelt..

Hva har skjedd?
Har jeg fått noen uønskede bakterier i ølet?
Kan det ha noe med tappingen til flasker å gjøre?
Kan gryte ha noen skitne bakterier i seg?
Finnes det håp? :skitbra:



Vil si det er utrolig kjedelig å måtte helle ut 60 liter homebrew...  :rasende:
 
Jeg er ingen ekspert, men er du nøye med å desinfisere med starsan (med riktig blandingsforhold) alt som vørteren kommer borti etter at kokingen er ferdig? Husk du vasker ikke med Starsan, vaskingen skal være ferdig før du desinfiserer med Starsan.
 
Nei, er nok ikke riper i omstikkingskaret, er helt nytt og ser fint ut.
Vasker ikke med starsan, men desinfiserer.
 
Det virker som du har har fått en infeksjon i ølet. Dette kan man få hele veien fra ølet kjøles ned til det havner på flasker. vask alt skinnende rent før du desinfiserer med starsan. Husk å desinfisere korkene også. Unngå også å utsette ølet for oksygen fra etter at det har startet å gjære.
 
Hei!!!

Hadde lignende problem før selv. Jeg stikker ikke om ølet lenger,men bruker sprøyte og doserer sukkerlake med i hver flaske.litt mere jobb,men minsker faren for infeksjon mener jeg.  Kastet også de gamle gjæringsfatene fra europris,og kjøpte nye fra bryggselv. Jeg er ikke 100 prosent sikker på hvor usmakene kom fra,men det er borte nå iallefall.

Jeg koker kjølespiralen siste 15 minutter, da har jeg på aluminiumsfolie som lokk,slik at når jeg starter kjøling ikke har vørteren eksponert mot fallende støv/bakterier fra luften.

Flasker direkte fra kran i gjæringsdubk med flaskefyller for å minske faren for oksidering,alt som vørteren kommer i kontakt med er selvsagt desinfisert med star san.

Nok gjær er selvfølgelig også viktig.

Kenneth
 
Det hjelper ikke om karene så er laget av smaragd, om de ikke er rene. De karene som selges hos Europris, har mer enn god nok kvalitet.
 
Høres ut som det kan være snakk om infeksjon av noe slag. Ikke så unaturlig at usmaker kommer etterhvert, selv om det smaker bra på et tidlig stadium. Selv om du sikkert har funnet noen gode rutiner når det gjelder rengjøring, kan det hende at det må gjøres forbedringer her. Se kanskje spesielt på rutinene rundt behandlingen av gjær, hva du gjør fra nedkjøling av vørter frem til lokket settes på gjæringskaret, og rutinene rundt omstikking/tilsetting av sukkerlake på flasker. Håper dette går seg til snart :)
 
Hvilket vaskemiddel bruker dere?

Jeg må nok endre på vaskerutinene mine.

Mulig heverten er den store synderen, vanskelig å vaske..
 
PBW til vasking/bløtlegging
Star san til desinfisering.
Heverten bør du skylle så fort du er ferdig, skyll varmt vann og så pumpe litt star san blanding igjennom.
 
Henger meg på denne tråden!

Jeg har en slange til heverten av pvc plast som jeg sliter med lukt av øl etter førstegangsbruk. Den har nå ligget i varmt vann et døgn. Jeg varmet opp vannet til 77 grader, og jeg ser nå at det står maks 65 grader på slangen. Kan det at den har ligget i så varmt vann ha gjort noe for å ødelegge slangen slik at jeg bør bytte den til neste gang jeg skal bruke den?
 
Marius K. skrev:
Henger meg på denne tråden!

Jeg har en slange til heverten av pvc plast som jeg sliter med lukt av øl etter førstegangsbruk. Den har nå ligget i varmt vann et døgn. Jeg varmet opp vannet til 77 grader, og jeg ser nå at det står maks 65 grader på slangen. Kan det at den har ligget i så varmt vann ha gjort noe for å ødelegge slangen slik at jeg bør bytte den til neste gang jeg skal bruke den?

Tror du kan fint bruke denne igjen, varme kan bidra at PVC blir litt sprøere og at det ved høye tempraturer kan begynne å skille ut uønskede stoffer.
Flere vasker med litt eddik og vann til å fjerne lukt fra gjæringspann ect.. etterfulgt med desinfeksjonsmiddel når du har vasket ferdig.
 
Laget meg hevert av kobberrør og silikonslange. Kappet røret i to og laget en muffe av silikonslange så jeg kan justere lengden på heverten. Alt kan kokes i evigheter uten å endre egenskaper.
 
Tror kanskje jeg bare skal bytte slangen og sette på en i silikon i stede om den kan kokes.

Slangen lå forøvrig i varmt vann blandet med youngs cleaner i et gjæringskar. Jeg har skylt karet godt med kaldt vann, slik det står på anvisningen, men jeg synes fortsatt det lukter litt vaskemiddel  :jaha: Må lukten helt bort? Hvordan får jeg den helt bort i så fall?
 
Tilbake
Topp