Hvordan fange opp damp?

Du bør ha en avtrekksvifte/annen type ventilasjon om du ikke har et vindu. Det genereres MYE damp, og det er nok ikke særlig heldig for rommet du brygger i.
 
Holder på med det samme problem
Men søk ventilasjon her på forumet, mye smarte ideer og finne da.
Lykke til
 
Bør jo være mulig å konstruere en hette med avsug inn i et kondenseringskammer som dreneres ut i ei bøtte eller vasken?
 
Jeg gjør det sånn.. funker bra. Har ei rørvifte i enden..IMG_20170104_193137.jpg
(Edit.. ser du skriver du ikke har vindu i nærheten..da funker jo ikke dette..)
 
Bør jo være mulig å konstruere en hette med avsug inn i et kondenseringskammer som dreneres ut i ei bøtte eller vasken?
Som prinsippet i en tørketrommel med varmeveksler? Eller gjenom ett kjøleskap med nedkjøling til damp går tilbake til flytende tilstand? Tja burde jo være mulig
 
Som prinsippet i en tørketrommel med varmeveksler? Eller gjenom ett kjøleskap med nedkjøling til damp går tilbake til flytende tilstand? Tja burde jo være mulig

Det enkleste og mest velprøvde er vel å lage noe som ligner på kjøleren/kondensatoren i ett hjemmebrentapparat med kaldt vann som kjølemedium?
Har man ett tett lokk med rørstuss rett opp i kondensatoren så slipper man avtrekksvifte også, men da bør man tenke litt på at man ikke må blokkere og skape ei bombe.
Man kan også ha avtrekk fra over en hatt over kokekaret og sette en kondensator mellom hatten og avtrekksvifta.

Hovedutfordringen er vel å lage noe som er praktisk i bruk og lett å stue bort.
 
Det enkleste og mest velprøvde er vel å lage noe som ligner på kjøleren/kondensatoren i ett hjemmebrentapparat med kaldt vann som kjølemedium?
Har man ett tett lokk med rørstuss rett opp i kondensatoren så slipper man avtrekksvifte også, men da bør man tenke litt på at man ikke må blokkere og skape ei bombe.
Man kan også ha avtrekk fra over en hatt over kokekaret og sette en kondensator mellom hatten og avtrekksvifta.

Hovedutfordringen er vel å lage noe som er praktisk i bruk og lett å stue bort.
Hydrogenbombe da? det er kondensert vann så blir ikke så mye trykk vil jeg tro
 
Hydrogenbombe da? det er kondensert vann så blir ikke så mye trykk vil jeg tro
Tja...om en slik kjøler blokkeres, så kan det bygges opp ett heftig trykk i kokekaret. Jeg er enig i at det skal mye til å få en smell, men kan man få en dusj med damp/kokende vann på seg om f eks en slange hopper av eller pakning mellom lokk og kokekar popper ut.

Se på 'Ikke gjør dette hjemme' på NRK. I en episode blokkerer utløpene på en varmtvannsbereder og skrur på varmen på full guffe. Tror den smeller på ca 35 bar og det er en heftig smell.
 
c741ec179c6c543500f2b6c31243f663.jpg

Kjent teknologi.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Utløpet for kjølevannet er ei runde med hull inn i damprøret. Så det dusjes vann på dampen i tillegg til at man har kjølingen av røret.
Så vanlig rullende kok er ikke noe problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er bare en tynn stråle med kjølevann. Hvor mange liter vet jeg ikke.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp