ITC-308 kjøler altfor lenge

Jeg har et realtivt nytt electroluxkjøleskap satt på høyeste innstilling (manuell termostat, ikke elektronisk). Kjøleskapet er koblet til en ITC-308.

ITC'en er satt opp på:
Temp set: 17C
Cooling diff: 0,5C
Compressor delay: 1 min

Temp sensor ligger i en iseske med vann, ca 1L. Det er ingenting annet i kjøleskapet.
Problemet er at da jeg først testet dette gikk vanntemperaturen langt forbi 17C, og helt ned til 12 grader. Jeg var ikke tilstede og vet dermed ikke når kjøleskapet faktisk skrudde seg av. Når temperaturen nådde 17,5C igjen, gikk den igjen langt forbi.

Hva kommer dette seg av? Kjøler kjøleskapet i lang tid etter at kompressor er skrudd av? Er det rett og slett for lite med 1L vann i for å få dette til å fungere skikkelig? Som gjæringsskap, vil det jo være enten 25 eller 50L inni når det er i faktisk bruk.
 
Du vet jo ikke hvor lenge kompressoren var innkoblet.
Gjør et forsøk som er mer realistisk. Hva med å starte med
25l vann i bøtta, ekstern tempføler (europris inne/ute termometer?) under isolasjon mot bøtte og ITC føleren hengende i friluft ved siden av?
Du får hurtigere regulering og mindre utsving på den måten.
Les av hvor mye tempen endrer seg i vannet så ser du om tempvariasjonen inne i bøtta er akseptabel og om du kan kjøre regulering med føler mot bøtte.
Vifte for omrøring av luft i skapet gir mer jevn temperatur.
@msevland har forsøkt litt forskjellige måter å gjøre dette på. Se om du finner den tråden.
 
Kan se for med en ganske lang oppvarmingstid i et kjøleskap om du ikke har en varmekilde. Hvis kjøleskapet skrur seg av når væsken er 17grader, så er kanskje kjøleskapet rukket å bli 6grader. Det tar laaaaang tid før romtemperaturen varmer opp kjøleskapet til 17grader igjen, da det er meget godt isolert. Så da har du noen timer med alt for kaldt kjøleskap som fortsetter å kjøle ned væsken ytterligere.

Et større væskevolum vil naturlig nok redusere denne delayen, da den tar lengre tid å kjøle ned/varme opp. Men en svak varmekilde i kjøleskapet vil hjelpe betraktelig.

Med gjær er det noe enklere (spess under stormgjæringa) da den generer egen varme. Men væsken bør ha nogen lunde riktig temperatur når den settes inn, ellers får man store svingninger i starten, men disse vil stabilisere seg etterhvert som væske og lufttemp i kjøleskap utlingnes.





Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Sist redigert:
Temperaturkontrollen er OK ?
Bruker en halvlitersflaske i bunnen på skapene, gamle 1,2 m og 2 meter høye, til ølfatene men det er ingen variasjoner i temp.
 
Takk for alle svar!

1L var nok alt for lite for å gi dette en reell test. 25L fungerte mye bedre, men fortsatt gikk temperaturen langt under ønsket temperatur.

Men dum som jeg var, hadde jeg satt kjøleskapets termostat på maks, i den tanke om at det er jo ITC'en som skal styre, ikke kjøleskapet. Da jeg stilte ned termostaten fra 7 til 2, ble det helt andre boller. Nå holder temp seg dønn stabil mellom 18,0 og 18,3 grader. Det skal sies at jeg puttet proben i en termobrønn som på bildet20160616_165716.jpg

Jørgen; Jeg tror ikke det er lufttemperaturen i kjøleskapet som er problemet. Lufta har veldig lav varmekapasitet, og energien lufta holder på er minimal i forhold til 25L væske. Problemet ligger i at kjøleeffekten (utdrag av varm luft) fungerer fortsatt en stund etter at kompressor er avskrudd.
 
Tilbake
Topp