Kan vi snakke om Kölsch?

Tror så mye gikk galt i går at 18,5 grader ikke bør gi de helt store usmakene. For høy mesketemp kan vel kanskje gi sirup...
 
"Bumper" denne.

Noen som har en formening om Tysk Northern Brewer kan funke godt i en Kölsch, både som bitter- og aromahumle?
 
"Bumper" denne.

Noen som har en formening om Tysk Northern Brewer kan funke godt i en Kölsch, både som bitter- og aromahumle?

Jeg har prøvd Northern brewer i Kølsch for noen år siden. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Denne robuste humlen ble rett og slett for dominerende på en såpass delikat og subtil øltype. Spar heller northern brewer til California Common :)
 
Jeg har prøvd Northern brewer i Kølsch for noen år siden. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Denne robuste humlen ble rett og slett for dominerende på en såpass delikat og subtil øltype. Spar heller northern brewer til California Common :)

Ok, takk for tipset. Da blir det nok Hallertau Mittlefruh i stede.
 
Ok, takk for tipset. Da blir det nok Hallertau Mittlefruh i stede.

Good choice :) Jeg bruker som regel Magnum som bitterhumle pga. det lave co-humulone innholdet og en liten dasj Hallertauer på 10 min.

For min del blir det veldig beskjedne humlemengder på en 25 liters batch med Kølsch; Rundt 12g Magnum (Bittering) og kanskje 15g Hallertauer. (Smak/Aroma)
Sikter da inn mot en IBU på mellom 20 og 25, litt avhengig av OG
 
Tar selvkritikk på at jeg ikke følger opp min egen tråd... Warner skriver om Kölsch i boken Kölsch. Humlemessig er oppsrkiften der preget av Hallertau, Spält, Perle (!), Tettnang, Hersbruker osv. Jeg har også brukt Saaz. Bringebærølet - det er mange som har gode oppskrifter der. Bare ikke bruk så mye som jeg gjorde i eksperimentølet mitt i "Fra hånd til munn", så går det sikkert bra.

Jeg perfeksjonerer mitt bringebærøl nå... Skal også brygge noe til damene til sommeren.

Jeg leser en annen bok om Kølsch også. Den er skrevet i forbindelse med et eller annet 1000-årsjubileum? De teller som de vil, tyskerne. Mer om denne senere.
 
En annen ting om du er interessert i lagerbase for bringebærølet. Test ut WLP Mexican Lager Yeast. En av mine absolutte favoritter.
Litt utenfor trådemne, men sist høst brygget jeg en Saisson (se profilbildet), basert på NØ oppskriften i "... fra hånd til munn", men med redusert mengde Saaz og tilsatt 1,8 kg bringebær. Den har blitt veldig god, men til høsten skal jeg nok hive oppi litt mer bær.
 
Litt utenfor trådemne, men sist høst brygget jeg en Saisson (se profilbildet), basert på NØ oppskriften i "... fra hånd til munn", men med redusert mengde Saaz og tilsatt 1,8 kg bringebær. Den har blitt veldig god, men til høsten skal jeg nok hive oppi litt mer bær.

Jeg har hørt på to forskjellige podcaster på the brewing network med Jamil de siste dagene om Kolsch. Den ene var fra 2006, tror jeg, og den andre fra februar i år. Et godt bevis på at en bryggers oppskrifter endrer seg etter hvert som man perfeksjonerer ulike øltyper. I første podcast mente han den burde brygges på 90 % pilsnermalt, 5 % hvetemalt og tilsvarende munich. Nå går han for 95 % pilsner og 5 % vienna.

Videre sa han i podcasten noe interessant om gjæringstemperatur helt på slutten. Han mente wlp029 skulle gjæres på ca 18 grader og wyeast 2565 på 16 grader. Hvorfor denne forskjellen i gjæringstemperatur ble ikke nevnt spesifikt, men det ble nevnt noe tidligere at wyeast sin gjær muligens er noe fruktigere, og kanskje det kan forklare forskjellen i anbefaling fra Jamil. Noen som har erfaring med wlp029 på 18 grader? Ser erfarne folk som Gahr har brukt den på 16 grader i sine oppskrifter. Kanskje jeg skulle testet en mellomting og gått for 17 grader..
 
Har bare brygget med wlp029 én gang, pitchet da på 14 og lot den så stige til 16 og holdt den der under storm, deretter fikk den vandre opp til 18. Hadde null erfaring med Kølsch så visste egentlig ikke helt hva det skulle smake, men batchen min smakte mye av "et eller annet", som jeg har forsøkt å finne ut av i etterkant (klarte ikke å linke det til en passende usmak heller). Dog etter å ha kjøpt To Tårn sin Kølsch i butikken fant jeg endelig "et eller annet" igjen, bare i en vesentlig mildere utgave, så har konkludert med at det er Kølsch-gjæren sitt preg jeg rett og slett har stiftet bekjentskap med, og at det muligens fordi ølet ble en del tørrere enn planlagt (fikk 87%(!) attenuasjon) ble ekstra tydelig.

Det er i det hele tatt ganske dårlig utvalg av Kölsch rundt omkring har jeg inntrykk av..
 
Har bare brygget med wlp029 én gang, pitchet da på 14 og lot den så stige til 16 og holdt den der under storm, deretter fikk den vandre opp til 18. Hadde null erfaring med Kølsch så visste egentlig ikke helt hva det skulle smake, men batchen min smakte mye av "et eller annet", som jeg har forsøkt å finne ut av i etterkant (klarte ikke å linke det til en passende usmak heller). Dog etter å ha kjøpt To Tårn sin Kølsch i butikken fant jeg endelig "et eller annet" igjen, bare i en vesentlig mildere utgave, så har konkludert med at det er Kølsch-gjæren sitt preg jeg rett og slett har stiftet bekjentskap med, og at det muligens fordi ølet ble en del tørrere enn planlagt (fikk 87%(!) attenuasjon) ble ekstra tydelig.

Det er i det hele tatt ganske dårlig utvalg av Kölsch rundt omkring har jeg inntrykk av..
Hva legger du I "ett eller annet"?? Gjæret også min første Kølsh med wlp029, startet på 16gr og øket til 18gr da stormgjæringen avtok. Smaker vel mye fruktig (fersken) og en aning aceton synes jeg. Håper det ikke er infeksjon, bruker oksygen og lagde en starter større enn MrMalty anbefalte. Time will show...
 
Smakte på denne igjen i går, etter 14 dagers lagring i kjelleren. Her var det skjedd mye! Et helt annet øl nå enn hva det var rett etter karbonering. "Usmakene" fra tidligere var så og si borte, og ølet var blitt veldig klart og fint :) Smakte knall!
Godt å høre. Har just ferdigkarbonert min kølsch og den har samme udefinerbare smaken som du nevnte i en post tidligere. Får altså smøre meg med litt tålmodighet.
 
Godt å høre. Har just ferdigkarbonert min kølsch og den har samme udefinerbare smaken som du nevnte i en post tidligere. Får altså smøre meg med litt tålmodighet.
Hvordan er din udefinerte smak?? Min var vel mye frukt og en aning aceton. Fryktet infeksjon, men nå to uker senere er acetonaningen borte, mer clean men fortsatt litt ferskenaktig (wlp029 og 16 gr og øket til 18 etter stormgjæring)
 
Godt å høre. Har just ferdigkarbonert min kølsch og den har samme udefinerbare smaken som du nevnte i en post tidligere. Får altså smøre meg med litt tålmodighet.

Virker som Kölsch ofte kan ha godt av litt tålmodighet.

Hvordan ser oppskriften din ut?
 
Hvordan er din udefinerte smak?? Min var vel mye frukt og en aning aceton. Fryktet infeksjon, men nå to uker senere er acetonaningen borte, mer clean men fortsatt litt ferskenaktig (wlp029 og 16 gr og øket til 18 etter stormgjæring)

Mine "ubestemmelige" smaker virker ikke å være så langt unna de du beskriver.
 
Virker som Kölsch ofte kan ha godt av litt tålmodighet.

Hvordan ser oppskriften din ut?
Har ikke oppskriften for hånd. Usmaker er vanskelig å beskrive, men noe ala 'søtlig emmen fersken'. De fleste oppskrifter sier at den bør lagres en måned, så jeg satser på at det blir gode greier. Etter en uke er den allerede blitt merkbart bedre.

Post gjerne ny info om noen uker!
 
Anågende starter på WLP029, skal den lages på andre temperaturer enn den vanlige ale-starteren jeg setter (som står i romtemp.) ?
 
Bruker vanlig romtemp på starteren. Pitchet en WLP029 fra starter i går kveld, god aktivitet idag på 15 grader i tanken, starteren laget jeg på 21 grader.
 
Jeg har hørt på to forskjellige podcaster på the brewing network med Jamil de siste dagene om Kolsch. Den ene var fra 2006, tror jeg, og den andre fra februar i år. Et godt bevis på at en bryggers oppskrifter endrer seg etter hvert som man perfeksjonerer ulike øltyper. I første podcast mente han den burde brygges på 90 % pilsnermalt, 5 % hvetemalt og tilsvarende munich. Nå går han for 95 % pilsner og 5 % vienna.

Videre sa han i podcasten noe interessant om gjæringstemperatur helt på slutten. Han mente wlp029 skulle gjæres på ca 18 grader og wyeast 2565 på 16 grader. Hvorfor denne forskjellen i gjæringstemperatur ble ikke nevnt spesifikt, men det ble nevnt noe tidligere at wyeast sin gjær muligens er noe fruktigere, og kanskje det kan forklare forskjellen i anbefaling fra Jamil. Noen som har erfaring med wlp029 på 18 grader? Ser erfarne folk som Gahr har brukt den på 16 grader i sine oppskrifter. Kanskje jeg skulle testet en mellomting og gått for 17 grader..

Har brukt begge gjærene, en gang hver. Pitchet WLP på 16 C og lot den stige til 17/18 C. Jeg synes det gav et veldig reint øl med det lille ekstra av fruktighet i bakgrunnen. Wyeast sin pitchet jeg også på 16, men den gasset avgårde i en slik fart at den raskt steg til 18 grader, og holdt seg der. Den er betydelig mer fruktig, litt for mye etter hva jeg ønsket.
 
Tilbake
Topp