Foreløpig plan: Vi gjærer i konisk. Tanken er da å lage en starter i denne, coldcrashe, tappe av vørteren og sitte igjen med kun gjæren i konen. Så brygger vi som vanlig og overfører vørteren til konisk som allerede har gjæren. Men da har vi ingen kontinuerlig røring (eller sporadisk risting) i starteren. Har sett litt på kalkulatorene og da ser det ikke ut til at vi kommer i mål med 1 purepitch og 5 liter. Dessuten er jeg (som sikkert mange andre) litt forvirret av disse kalkulatorene.
Å brygge 25 liter med humle og hele pakken tilsvarer jo et vanlig brygg når set gjelder tidsforbruk. Lite lysten på det. Å koke spraymalt i 15 min og kjøle ned høres mer forlokkende ut.
Men hvor mye vørter og hvor mye gjær i en starter med null mulighet for kontinuerlig røring/risting. Det blir jeg ikke klok på
Kan vise på
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Først en lite note om PurePitch pakkene fra White Labs. De har 6 måneders holdbarhet og kalkulatoren regner med 4 måneders holdbarhet på gjæren.
Siden du vil bruke en gjær som går ut 22/11 er den produsert ca 22/05.
Dersom du legger det inn i kalkulatoren vil den regne for lite antall celler du starter med.
Legger vi inn 22/07 som Mgf Date, blir antall celler vi starter med sånn ca rett.
Part 1:
Velg Metric og Gravity på toppen.
Legg inn rett OG og antall liter vørter.
Så velger du pitch rate, jeg valgte nå: Pro Brewer 1.0 (altså 1 "million cells / ml / degree plato")
Så antall pakker med gjær og dato som diskutert over.
Jeg endte opp med 5 pakker gjær.
Så går du til videre til
Part 2:
Her trykker du på knappen "GRAB FROM ABOVE" for å hente antallet celler du begynner med.
Dersom du endrer på noe i Part 1, må du trykke på denne knappen igjen for å "se hva som skjer".
Du må velge Growth Model and Aeratio: C. White - No Agitation.
Du er vel også begrenset til å kun kjøre starten i ett steg. Vi sier det for enkelhets skyld i alle fall.
Da legger du inn antall liter starter til du får meldingen "Starter meets desired pitching rate!".
Jo flere pakker gjær du har, jo færre liter starter trenger du. Og desto mindre spraymalt.
Så blir avveiningen hvilket antall pakker med gjær som gir best økonomisk utbytte sett i forhold til pris på spraymalt.
Jeg endte opp med 11 liter starter her, med 1129.8 g spraymalt.
Å bruke gjæringskonen slik var ganske smart
@Ørnegård