Kan vi snakke om Kölsch?

Mere off topic om hjemmebrent/fusel
Fusel alkoholer er den største aroma komponenten i edle drikker som konjakk,whisky og rom (typisk i kvanta som hhv. 1.5/1/0.6 gram pr. liter for de tre drikkene).

Selv liker jeg av og til en vellaget grappa som er full av fusel (Finn mener forøvrig grappa er djevelens verk;))

I en pils eller i den overgjærete slektningen kölsch blir det helt feil med fuselsmak (gjelder vel det meste av ølstiler) dersom den skal smake noenlunde slik den skal ifølge typebetegnelsen. Gjær kan omdanne fusel alkoholer til estere som er ønsket i mange andre ølstiler, men ikke ønsket for pils og minimalt i kölsch.

Kanskje grappa ekstrakt er veien å gå dersom du savner hjemmebrent smaken i din øl, du har jo allerede utforsket med å gjære 4-6 grader høyere enn anbefalt for stilen, uten å bli fornøyd;)
 
Alt som minner om den hjembrenten det hendte vi drakk i min ungdom, får meg til å grøsse. Men om du liker det, så ... . Du er ikke trønder, vel:rolleyes:?

Haha, jeg har ikke vært borti hjemmebrent, og er ihvertfall ikke trønder! :D En overdøvende smak av alkohol er selvsagt ikke så veldig godt i øl, men er den forsiktig tilstede, og gir god munnfylde og en varmende følelse så kan det fungere bra for meg :)
 
Jeg fant denne på nettet og har nå kjøpt ingredienser og skal brygge:
https://indd.adobe.com/view/e3e20fd7-df22-441d-9d4b-2f21111215a9
Den passer meg fordi jeg gjærer i teknisk rom som holder ca 20 grader.
Etter å ha lest denne tråden ser jeg at med den spesifiserte gjæren blir vel dette ikke Kølsch.
Kommentarer fra ekspertisen?
Ingen av oss kan skryte av at vi har brygget Kölsch
https://forum.norbrygg.no/threads/to-nye-etiketter.3468/page-48#post-323067

Men flere melder at de liker maltbasen gjæret med US-05 på lavere temperaturer, f.eks. Katla
https://forum.norbrygg.no/threads/valg-av-torrgjaer-til-kolsch.26773/page-2#post-276476

Selv fikk jeg i overkant fruktig resultat med mitt forsøk, ble med den ene gangen
https://forum.norbrygg.no/threads/kan-vi-snakke-om-koelsch.14376/page-5#post-279495

Andre er storfornøyde med "fake" lager varianter brygget med ale gjær på lave temperaturer, så det sannsynlig at det er min prosess/gane som burde justeres
Et forsøk er jo ikke noe å basere seg på, mange har fått bra resultat, og så er smak og behag forskjellig. Ølet ble bra etter to måneders lagring, altså Kölsch'en.

Oktoberfest basert på oppskrift fra Brulosopher med WLP029 viste seg å fungere dårlig hos meg.
 
Sist redigert:
Jeg kaller mitt for "kølnsk øl", hvilket er en direkte oversettelse. Men ellers gjelder vel jussen bare komersielt brygget øl, så vi kan rolig skryte av å ha brygget kølsch - i alle fall like rolig som vi kan skryte av å ha brygget pils - så lenge vi ikke selger det:).

Men det er nok lettere å kalle det kølsch enn å få det til å smake sånn. En betingelse er uansett at vi bruker kølschgjær, for køslchsmaken produseres av gjæren. Litt artig, egentlig - det dreier seg om å lage en smak som nesten ikke skal kunne kjennes:confused:. Mine tidligere forsøk har endt som for fruktige - drikkelige, men "feil". Den siste ser mer lovende ut. Ikke ferdig karbonert ennå, og så skal den lagres et par måneder, men det er mye mindre av det fruktige enn tidligere.

Ellers er "schwarzkølsch" en god ide. Jeg brukte en litt kraftig schwarzbieroppskrift, og gjæret med 029. Det ser ut til å bli særs godt. Snart helt ferdig karbonert, og kan godt drikkes nå, men har neppe vondt av litt lagring.
 
Ellers er "schwarzkølsch" en god ide. Jeg brukte en litt kraftig schwarzbieroppskrift , og gjæret med 029. Det ser ut til å bli særs godt. Snart helt ferdig karbonert, og kan godt drikkes nå, men har neppe vondt av litt lagring.
En litt kraftig schwarzbier høres fint ut med WLP029
En justering av gjæringstemperatur som diskutert i nabotråden tror jeg også på dersom en ønsker å sikte seg inn på noe som heller mot en litt fruktig "pils" smak med WLP029. Det er vel i prinsippet fravær av frukt estere som er hovedforskjellen på en pils og Kölsch
https://forum.norbrygg.no/threads/valg-av-torrgjaer-til-kolsch.26773/page-4#post-361703
 
Sist redigert:
Opererer mest med tørrgjær. Og orker ikke styret med starter. Hvor mange purepitchpakker med wlp029 (utløpsdato 21/11) må jeg da beregne på ca 80 kölsch med OG 1.048 ...?
 
Opererer mest med tørrgjær. Og orker ikke styret med starter. Hvor mange purepitchpakker med wlp029 (utløpsdato 21/11) må jeg da beregne på ca 80 kölsch med OG 1.048 ...?
Du trenger vel en 8 eller 9 stykker til 80 liter vil jeg tro...sikker på du ikke vil styre med en starter? ;-)
 
Du kan låne en 5 liter av meg.
Opererer mest med tørrgjær. Og orker ikke styret med starter. Hvor mange purepitchpakker med wlp029 (utløpsdato 21/11) må jeg da beregne på ca 80 kölsch med OG 1.048 ...?
Holder med 1 pakke og 5 liters starter. Eller som LarsUlv skriver – 8-10 pakker uten starter. Eller 4 pakker rehydrert tørrgjær, men det blir jo ikke helt det samme. Saflager s23 eller k97 (begge på 16 C) er vel de nærmeste.
 
Holder med 1 pakke og 5 liters starter. Eller som LarsUlv skriver – 8-10 pakker uten starter. Eller 4 pakker rehydrert tørrgjær, men det blir jo ikke helt det samme. Saflager s23 eller k97 (begge på 16 C) er vel de nærmeste.
Kan jo like gjerne brygge 25L øl først, og sette de 80 literne på gjærkaken når de 25 første er drukket opp.

Skyter fra hofta her, men snakker vi en stk. purepitch dersom litt fruktig variant er ønsket?
Gunstig med oksygentilsetning isåfall

Her må det et exBeeriment til

Eller bare dra til med 10 pakker, og bruke tiden på noe annet
 
Sist redigert:
Kan jo like gjerne brygge 25L øl først, og sette de 80 literne på gjærkaken når de 25 første er drukket opp.

Skyter fra hofta her, men snakker vi en stk. purepitch dersom litt fruktig variant er ønsket?

Her må det et exBeeriment til
Absolutt en god idé. Og da holder det med en toliters starter også.

En 5 liters starter har et potensiale på 800 mrd celler. Og så kommer det (lille) som pakken inneholder i tillegg. Det holder til en 80 liters batch på 1048. Blir vel ikke spesielt mer fruktig enn å tilsette vestkant style. Faktisk vil jeg tro at 10 pakker à 100 mrd celler er litt i underkant for en 3 måneders gammel gjær. Så det burde i teorien gi den fruktigste Kølschen.
 
La to pakker dra 30 liter opp til begynnende stormgjæring, og tilsett resten av vørteren, godt beluftet. Burde vel funke?
 
Holder med 1 pakke og 5 liters starter. Eller som LarsUlv skriver – 8-10 pakker uten starter. Eller 4 pakker rehydrert tørrgjær, men det blir jo ikke helt det samme. Saflager s23 eller k97 (begge på 16 C) er vel de nærmeste.
La to pakker dra 30 liter opp til begynnende stormgjæring, og tilsett resten av vørteren, godt beluftet. Burde vel funke?
Ja, vi er jo alltid enige om at det burde funke Finn. Det er vel på tide at noen(tm) prøver det ut, og ja, jeg ser i en bestemt retning.:)

Kan sikkert la en pakke dra opp 25L også.
 
Har brukt det knepet noen ganger når det har knepet (!) med gjæren, og alltid med godt resultat. Ikke aktuelt i første omgang; har dyrket opp ei pakke wlp300 til 2X19 liter weissbier, og så skal det lages MYE kølsch på masse slurry som jeg har stående:).
 
samt pølser, syrnet kål og ymse måter å tilberede gris på.
Når man kan venne seg til å like flamsk rød er det sikkert mulig å venne seg til å like kål tyskerne har glemt noen uker i en trebutt, men foreløpig foretrekker jeg hjemmelaget norsk surkål. Så da har vi minst to områder de taper på...
 
Tilbake
Topp