Kan vi snakke om Kölsch?

Ja, kölsch er tross alt et gjærdrevet øl, om enn på en særdeles subtil måte, og da kan du ikke bruke en annen gjær.

For å dra fram den gamle sammenligningen min igjen: Det mulig å erstatte fårekjøttet i en fårikåloppskrift med oksekjøtt. Det er til og med lov å påstå at du synes det smaker bedre. Men du kan ikke selge det som fårikål!

En parallell: KInn brukte 05 i Garborg, som de solgte som altbier, og det blei feil. (Det var dessuten ikke noe godt øl - og de lager det ikke lenger, heller.)

Jeg har eksperimentert litt med wlp036, og med Imperials variant, Kaiser, i andre øltyper, og den gjæren gir også noe eget. Så det er et annet eksempel på et øl der jeg synes man bør holde seg til originalgjæren.
 
Ja, kölsch er tross alt et gjærdrevet øl, om enn på en særdeles subtil måte, og da kan du ikke bruke en annen gjær.

For å dra fram den gamle sammenligningen min igjen: Det mulig å erstatte fårekjøttet i en fårikåloppskrift med oksekjøtt. Det er til og med lov å påstå at du synes det smaker bedre. Men du kan ikke selge det som fårikål!

Jeg liker tanken din Jørgen om fårikålgryta :)

Mye av det samme skjer, og har skjedd, med stilarten Berliner Weisse. Heldigvis har det kommet mye bra informasjon om denne forsvunne stilarten fra tyske ølentusiaster de siste årene.
Vi får gå ut fra at mye av det rare ølet som har blitt kalt Berliner Weisse de siste årene skyldes manglende historiske ølkunnskaper. Noe som forøvrig ikke skyldes latskap fra hobby bryggere, men derimot ensidig bruk av engelsk språklige kilder. Noen søk i tyske kilder angående denne stilarten ville forklart det grunnleggende.

Men, og dette er viktig, rare øl kan også smake himmelsk. Akkurat som fårikål laget av oksekjøtt :)

Frode.
 
Jeg liker tanken din Jørgen om fårikålgryta :)

Mye av det samme skjer, og har skjedd, med stilarten Berliner Weisse. Heldigvis har det kommet mye bra informasjon om denne forsvunne stilarten fra tyske ølentusiaster de siste årene.
Vi får gå ut fra at mye av det rare ølet som har blitt kalt Berliner Weisse de siste årene skyldes manglende historiske ølkunnskaper. Noe som forøvrig ikke skyldes latskap fra hobby bryggere, men derimot ensidig bruk av engelsk språklige kilder. Noen søk i tyske kilder angående denne stilarten ville forklart det grunnleggende.

Men, og dette er viktig, rare øl kan også smake himmelsk. Akkurat som fårikål laget av oksekjøtt :)

Frode.

Akk ja - dette minner meg om det siste forsøket min gamle mor gjorde på å lage fårikål. Hverken synet eller de mentale evnene var på høyden lenger, så hun helte oppi allehånde i stedet for pepperkorn. Det blei et ganske spesielt måltid.

Jeg skal ikke si at det er like ille å bruke 05 i et forsøk på å brygge en kølsch - men skulle jeg komme dit at jeg gjør det, vil det ikke være noe godt tegn:(.
 
Sitter og zapper mellom fotball og valg mens jeg drikker et glass av min første kölsch. Nå, 101 dager etter brygging er esteren så svak som jeg antar at den skal være, og ikke minst, ølet er ganske godt :). Men 82 dager lagring er vel lenge for en ale? Heldigvis viser den ikke noe tegn til oksidasjon, og er like lys og fin som da den ble fatet. Problemet er vel heller at det ikke er så mye igjen … :oops:
 
Sitter og zapper mellom fotball og valg mens jeg drikker et glass av min første kölsch. Nå, 101 dager etter brygging er esteren så svak som jeg antar at den skal være, og ikke minst, ølet er ganske godt :). Men 82 dager lagring er vel lenge for en ale? Heldigvis viser den ikke noe tegn til oksidasjon, og er like lys og fin som da den ble fatet. Problemet er vel heller at det ikke er så mye igjen … :oops:
Min første Kölsch varte knapt 2 måneder etter flasking :p Jeg synes den nådde en topp med 4 uker kald lagring etter karbonering. Satser på å beholde en Leichtbier m/Kölsch-gjær som straks er ferdig gjæret litt lenger. Men for øvrig klarer vel det meste av klassiske ale-typer uten mye aroma-humle seg godt med lagring, i hvert fall mange måneder om ikke år. Vanlig holdbarhetsdato på polet er vel 1 år på en del *PA og minst 2 år på resten.
 
Sitter og zapper mellom fotball og valg mens jeg drikker et glass av min første kölsch. Nå, 101 dager etter brygging er esteren så svak som jeg antar at den skal være, og ikke minst, ølet er ganske godt :). Men 82 dager lagring er vel lenge for en ale? Heldigvis viser den ikke noe tegn til oksidasjon, og er like lys og fin som da den ble fatet. Problemet er vel heller at det ikke er så mye igjen … :oops:

Det stemmer med min erfaring at den blir reinere over så lang tid. Så det gjelder å ha tålmodighet:).
 
Det stemmer med min erfaring at den blir reinere over så lang tid. Så det gjelder å ha tålmodighet:).
Jeg leser jo typisk at det står «some lagering, eller relatively fresh», men 3 måneder lagering på et så lyst og lett øl er jo som en pils å regne … :)

Synes forøvrig at de «vinøse aromaene» i Lallemand gjæren er fasinerende. For meg gir dette helt klare assosiasjoner til hvitvin.
 
Jeg leser jo typisk at det står «some lagering, eller relatively fresh», men 3 måneder lagering på et så lyst og lett øl er jo som en pils å regne … :)

Synes forøvrig at de «vinøse aromaene» i Lallemand gjæren er fasinerende. For meg gir dette helt klare assosiasjoner til hvitvin.

Det er sikkert ikke ideelt at det tar så lang tid; man "bør" nok få et rimelig reint øl på kort tid. Men tid hjelper, det er jeg sikker på.
 
Det er sikkert ikke ideelt at det tar så lang tid; man "bør" nok få et rimelig reint øl på kort tid. Men tid hjelper, det er jeg sikker på.
Det står «over alt», at Kölsch er et øl som filtreres hardt. Det er vel også en del av den lokale konvensjonen i Köln-området. Vil jo tro at det hjelper …

Jeg har et filtreringskit liggende som jeg aldri har brukt. Kanskje det kan komme til nytte her ;)?
 
Det står «over alt», at Kölsch er et øl som filtreres hardt. Det er vel også en del av den lokale konvensjonen i Köln-området. Vil jo tro at det hjelper …

Jeg har et filtreringskit liggende som jeg aldri har brukt. Kanskje det kan komme til nytte her ;)?

Uten at jeg har noe direkte kunnskap om det, så synes jeg det høres rart ut at det skal gjøre noe med ester-nivået. Derimot gjør det vel noe med gjær-nivået, og jeg er ikke så sikker på at det er så bra. Jeg regner med at gjæren har en finger med i spillet i den modningsprosessen som skjer over tid.
 
Uten at jeg har noe direkte kunnskap om det, så synes jeg det høres rart ut at det skal gjøre noe med ester-nivået. Derimot gjør det vel noe med gjær-nivået, og jeg er ikke så sikker på at det er så bra. Jeg regner med at gjæren har en finger med i spillet i den modningsprosessen som skjer over tid.
Tja, ikke vet jeg …Men sammenligner vi med f.eks weiss, så synes jeg denne smaker mere banan om gjæren er med. Tror i hvert jeg skal prøve. Nå er jo Kölschen min helt klar etter 3 mnd på fat, så om det er noen sammenheng så gir jo dette mening.
 
Helt enig - den perfekte kølschen er nærmere den perfekte pilsen enn noen pils noen gang kommer til å komme. Og vinøse aromaer har ikke noe i en perfekt pils å gjøre.
Jeg er absolutt ikke uenig i dette! Det var derfor jeg tenkte at filtrering kanskje kunne hjelpe …

Men uavhengig av idealet synes jeg at det er fasinerende at gjæren alene gir så tydelige assosiasjoner til hvitvin.
 
Alltid:)! Men som @Steinar Huneide sier, så er kølschoppskrifter nokså standard. Her brukte jeg litt ekstra wienermalt, uten at det betyr så mye. Det er helst humla du kan leke deg med. Jeg bruker litt mye; vitsen er å komme nærmere pils:). Ellers skal du holde deg innafor de OG-grensene Steinar oppgir. Dette ølet skal ikke mye over 5% før det blir feil.

Dette var en liten batch - normalt lager jeg den dobbelt så stor - og jeg brukte bare 1 pose, som jeg strødde i vørteren. (Tapp litt i bunnen av karet, strø gjæren jevnt utover og la det stå i ro et kvarter. Rør forsiktig. Så kan du tappe i resten.) Oppskrifta er for no sparge, og jeg fikk en overraskende høy effektivitet på 75%. Jeg fikk utgjæring på 79%.

OG 1.048. FG 1.010. 5% ABV. 30 IBU. Meske på 65 + 72. 1 ts kalsiumklorid og 0,5 ts kalsiumsulfat. Gjæres på 14 grader.

Malt til 16 liter vørter etter nedkjøling
2,7 kg pilsnermalt
0,5 kg wienermalt
0,1 kg syremalt
Humle
14 gr Premiant @ 60
20 gr Hal. Mittelfrüh @ 20
Gjær
Lallemand Køln

Om du ikke har Premiant, er ikke det så farlig. Perle ville være mitt alternativ nr.1, deretter Northern Brewer. En ide er å flytte Mittelfrüh til 40 min, og kutte litt ned på Premiant. (Justere så summen blir 30 IBU.) Det skal prøves neste gang. Vitsen er å få ut kryddertonene i edelhumla; det krever koking.

Av de humlene Steinar nevner, ville jeg vært forsiktig med Spalt (dvs, Spalter Select, Spalt er vel ikke å få tak i lenger?), som gir en litt spesiell kryddersmak (pepper/nellik?). Jeg bruker den i Düsseldorfer Altbier, der maltet balanserer den fint, men da jeg prøvde den i pils, likte jeg det ikke noe videre.

Jeg brygga jo denne i sommer, tappa 26/6, og den ble veldig god men har etterhvert utviklet en nokså tydelig lukt og smak av honning, er det normalt for en Kølsch? Har aldri sett det tidligere...

Rett og slett en bismak der altså :p
 
Jeg brygga jo denne i sommer, tappa 26/6, og den ble veldig god men har etterhvert utviklet en nokså tydelig lukt og smak av honning, er det normalt for en Kølsch? Har aldri sett det tidligere...

Rett og slett en bismak der altså :p

Har hørt det skal være et "biprodukt" av HSA, men tviler litt selv
 
Jeg brygga jo denne i sommer, tappa 26/6, og den ble veldig god men har etterhvert utviklet en nokså tydelig lukt og smak av honning, er det normalt for en Kølsch? Har aldri sett det tidligere...

Rett og slett en bismak der altså :p
Honningpreg på en lys, humlesvak øl vil jeg si er et tegn på oksidasjon
 
Tilbake
Topp