Kan vi snakke om Kölsch?

Jeg brygga jo denne i sommer, tappa 26/6, og den ble veldig god men har etterhvert utviklet en nokså tydelig lukt og smak av honning, er det normalt for en Kølsch? Har aldri sett det tidligere...

Rett og slett en bismak der altså :p
Kjøpte for kanskje en måneds tid siden en Früh Kölsch på polet for å smake på et referanseøl. Både Norbrygg og BJCP har denne listet tror jeg. På denne noterte jeg bl.a. ; (aroma) "Kjenner også noe edelhumlepreg, malt og honning" […] (smak) "Søtlig med preg av honning og loff" . Om denne flasken var representativ kan jeg ikke uttale meg om … Mitt første forsøk på Kölsch, brygget i sommer, hadde ikke dette honningpreget.
 
Jeg brygga jo denne i sommer, tappa 26/6, og den ble veldig god men har etterhvert utviklet en nokså tydelig lukt og smak av honning, er det normalt for en Kølsch? Har aldri sett det tidligere...

Rett og slett en bismak der altså :p
Er enig med de to foregående; dette er nok et symptom på oksidering - og mest sansynlig er det tapperutinene dine du skal se på. Flaske eller fat? Hvordan går du fram?
 
Er enig med de to foregående; dette er nok et symptom på oksidering - og mest sansynlig er det tapperutinene dine du skal se på. Flaske eller fat? Hvordan går du fram?
Lukket overføring fra Fermzilla (gjæret under trykk) til fat som var fylt til randen med Starsan og tømt med co2...

Har ikke merket fargeforskjell og ølet er krystallklart.
 
Lukket overføring fra Fermzilla (gjæret under trykk) til fat som var fylt til randen med Starsan og tømt med co2...

Har ikke merket fargeforskjell og ølet er krystallklart.
hmm - da er det sikkert ikke fra tappinga, i alle fall. HSA er selvfølgelig en mulig teori, men jeg tviler. Så da er jeg nokså blank.
 
HSA=HonningSatanAss?
Hot Side Aeration, altså tilførsel av oksygen, og derav følgende danning av oksidasjonsprodukter, først og fremst under mesking, men også under koking, kjøling og tapping. Fenomenet er reelt, det er det ingen tvil om, men spørsmålet er hvor viktig effekten er. I følge lodo-teorien (low dissolved oxygen) er det rota til alt som er vondt og vanskelig her i verden, mens de fleste mener det har relativt liten betydning. Charlie Bamforth mener gjæren tar seg av det meste av de oksidasjonsproduktene som dannes, men at det kan være meningsfylt å bry seg om det dersom man har klart å helt eliminere oksygenpåvirkning på den kalde sida, dvs. under gjæring og tapping. Bryggeriene, som er svært opptatt av holdbarhet, og som har muligheten til å ha total kontroll, tar det stort sett i høyeste grad på alvor.

Jeg leker meg med å prøve å brygge etter lodo-boka for tida, og skal ikke si at det ikke har noe for seg, men jeg opplever ikke at det har den nærmest magiske effekten som lodo-entusiastene påstår. Men jeg veit jo på den annen side ikke om jeg faktisk klarer å stenge ute oksygen så effektivt som det kreves. Jeg skal nok uansett holde på et års tid for å kunne mene noe mer kvalifisert om virkningen på ølet mitt.
 
Slik jeg ser det er det ikke no problem den "korte" tiden vi bruker fra mesk til pitch
Hvis du derimot lar vørter stå åpen flere dager vil det på lik linje med eplebåter fort brune
 
Slik jeg ser det er det ikke no problem den "korte" tiden vi bruker fra mesk til pitch
Hvis du derimot lar vørter stå åpen flere dager vil det på lik linje med eplebåter fort brune
Jeg tror ikke det er riktig så enkelt. Når både George Fix og Charlie Bamforth (og en haug andre, selvfølgelig) sier HSA er et reelt fenomen, så regner jeg rolig med at det er det. Men vi snakker ikke om én enkelt effekt. Dette er komplisert, og litt for komplisert til at jeg skal late som om jeg skjønner det så godt :). Men her er i alle fall en relativt forståelig artikkel: https://www.brewersjournal.info/oxygen-control-in-brewing/

Vi skal ikke fortsette denne diskusjonen her. Om noen ønsker å ta opp diskusjonen, så lag en ny tråd. (Jeg fant ingen god tråd om temaet i farten. Men det er sjølsagt en god del om det i lodo-tråden.)
 
Mulig det blir Kölschbrygging i helga. For første gang.

Hvilket humleskjema er folk fornøyd og ikke fornøyd med?
60/30/15 ? For mye? Mittelfruh forresten :)
 
Mulig det blir Kölschbrygging i helga. For første gang.

Hvilket humleskjema er folk fornøyd og ikke fornøyd med?
60/30/15 ? For mye? Mittelfruh forresten :)
Jeg trur det holder lenge med den på 60. Den gir deg krydertonene fra humla, og det er alt som trengs her. Men det kommer jo an på hva du sjøl liker. Vil du ha et merkbart floralt preg fra humla, kan du jo prøve med ei tilsetning i WP. Det er ikke typeriktig, men om det er hva du liker - og jeg synes det er nydelig om man får det til i en pils:) - så kjør på.

Til ditt forslag: Jeg synes den tilsetninga på 15 blir hengende litt midt i mellom. Kryddertonene fra edelhumla krever lenger koketid (minimum 20 min i følge Scott Janish), men du rekker å fordampe det meste av de mer volatile oljene på et kvarter. Så jeg ville flytta den siste tilsetninga til 5 min - eller eventuelt tilsatt den i en nedkjølingspause. 80 grader i et kvarter, f.eks..
 
Jeg trur det holder lenge med den på 60. Den gir deg krydertonene fra humla, og det er alt som trengs her. Men det kommer jo an på hva du sjøl liker. Vil du ha et merkbart floralt preg fra humla, kan du jo prøve med ei tilsetning i WP. Det er ikke typeriktig, men om det er hva du liker - og jeg synes det er nydelig om man får det til i en pils:) - så kjør på.

Til ditt forslag: Jeg synes den tilsetninga på 15 blir hengende litt midt i mellom. Kryddertonene fra edelhumla krever lenger koketid (minimum 20 min i følge Scott Janish), men du rekker å fordampe det meste av de mer volatile oljene på et kvarter. Så jeg ville flytta den siste tilsetninga til 5 min - eller eventuelt tilsatt den i en nedkjølingspause. 80 grader i et kvarter, f.eks..
Eg har to pakker Lallemand Köln og tenker å kjøre to små batcher på de. To ulike malt og humlinger.
Første ut blir i dag med 100% pilsmalt og Mittelfruh. Tror eg justerer meg til å bare kjøre 60/30min da. Tenkte første ut skulle få være gjærdrevet, slik at eg får se hva den gjør. Så justerer eg på neste runde. Derfor så enkelt malt.
Gjæres i kjelleren som holde 14-16 grader nå.

Har prøvd 30 min i noen batcher. Funker det. Har en Irsh Dry Stout til gjæring, der eg gjorde det samme.
 
Eg har to pakker Lallemand Köln og tenker å kjøre to små batcher på de. To ulike malt og humlinger.
Første ut blir i dag med 100% pilsmalt og Mittelfruh. Tror eg justerer meg til å bare kjøre 60/30min da. Tenkte første ut skulle få være gjærdrevet, slik at eg får se hva den gjør. Så justerer eg på neste runde. Derfor så enkelt malt.
Gjæres i kjelleren som holde 14-16 grader nå.

Har prøvd 30 min i noen batcher. Funker det. Har en Irsh Dry Stout til gjæring, der eg gjorde det samme.
Anbefaler litt syremalt om du ikke justerer PH på andre måter..
 
Var innom Ølbrygging.no i dag og der brygget de slik de pleier om lørdagene. Dagens brygg var en IPA, men det spesielle var at de skulle kjøre en dual-gjær; 1 pk Lallemand Køln og 1pk Lallemand Voss kveik...i samme karet... Jeg klarer ikke se for meg hva som kommer ut av det...
 
Har 3%. Pleier å være perfekt til 5.2% hos meg.
Ellers, justere man som pils? Mer mot malt?
Jeg må innrømme at jeg ikke kan nok om vannjustering, utover at syremalt har en fast plass i mine pilsmalt baserte brygg, til å gi råd om andre tilsettinger.. Men brygger stort sett lyse øl, og 5-7% syremalt har såpass effekt hos meg til at jeg lar være å brygge om jeg mangler dette..
 
Jeg gjærer også på 14. Romtemperatur høres høyt ut, men om temperaturen bare er jevn, skal jeg ikke si at det må gå galt. Problemet med dette ølet er at du skal unngå helt de fruktesterne som gjæren mer enn gjerne produserer så fort den får sjansen - og generelt får du mer esterproduskjon ved høyere temperaturer.

Jeg blir jo nysgjerrig på hvordan det går, så det er kjekt om du poster en liten rapport når ølet er ferdig:).
Det er hvertfall liv i leiren videoen er ikke fra i dag da.

 
Tilbake
Topp