Kjøleskap eller fryseboks – kjør debatt!

TomIF skrev:
Holder det ikke å fylle på litt CO₂ hvis trykket synker etterhvert en tapper?

Jeg gjør det sånn, fungerer finfint. Du finner fort en måte å gjøre det på som funker for deg.

Jeg setter gjerne endel overtrykk på (feks 3 bar) hvis fatet er ganske fullt og ølet er litt flatt. Kan gjentas til det er passe karbonert. Ellers passer jeg stort sett på å pumpe inn litt CO2 i ny og ne, og spesielt etter at det er tappet endel fra fatet.
 
TomIF skrev:
må man egentlig ha CO₂ flaska i skapet etter fatene er trykksatt/karbonert? Holder det ikke å fylle på litt CO₂ hvis trykket synker etterhvert en tapper?

Tilgi meg om dette er helt på viddene - men jeg har altså ikke begynt med fat ennå, så jeg er temmelig blank. Men: Må man ikke ha CO2-flaska kobla til fatet for å sørge for serveringstrykk? Bør ikke da flaska stå konstant tilkobla (og da gjerne i skapet) så man slipper å kjase med dette hver gang man skal tappe et glass?

Eller har jeg misforstått noe helt vesentlig her?
 
Trenger ikke ha CO2 tilkoblet for å ha serveringstrykk i fatet.

Du har 2 scenarier:
1) Smekkfult fat: ikke headspace eller "fri" CO2. Du trenger å koble til CO2 for å presse ølet ut av fatet.

2) ikke smekkfullt fat:
Trykket i fatet før du starter tapping holder i seg selv til en del halvlitere. (Flere og flere ettersom du drikker deg nedover.)
Når det er karbonert inneholder jo ølet ganske store mengder CO2. Siden universet ønsker likevekt vil CO2 gradvis flykte fra ølet til headspace i fatet. Ølet blir til gjengjeld flatere.
Hvis man aldri tilsatte mer CO2 ville ølet til slutt bli for flatt.
Derfor er det lurt å tilsette CO2 underveis, men du trenger altså ikke ha fatet koblet på hele tiden.
 
audun! skrev:
TomIF skrev:
må man egentlig ha CO₂ flaska i skapet etter fatene er trykksatt/karbonert? Holder det ikke å fylle på litt CO₂ hvis trykket synker etterhvert en tapper?

Tilgi meg om dette er helt på viddene - men jeg har altså ikke begynt med fat ennå, så jeg er temmelig blank. Men: Må man ikke ha CO₂-flaska kobla til fatet for å sørge for serveringstrykk? Bør ikke da flaska stå konstant tilkobla (og da gjerne i skapet) så man slipper å kjase med dette hver gang man skal tappe et glass?

Eller har jeg misforstått noe helt vesentlig her?
Trykket som avleses manometeret er overtrykk. Så har du 1 bar målt på fatet så vil det si ca 2 bar absolutt, mens det utenfor fatet er 1 bar absolutt. Så lenge du har overtrykk i fatet vil du kunne tappe ølet, selvfølgelig avhengig av motstanden i slangen (lengden på slangen, bender og overganger).
 
Skjønner.
Hva er den mest utbredte måten å gjøre det på? Sånn som du beskriver, eller et jevnt og konstant serveringstrykk fra gassflaske?

Jeg tenker: Om det først skulle være plass til flaska inne i skapet, så skader det vel ikke å la den stå tilkobla, så slipper jeg å tenke så "mye" på det?
 
Interessant!
Er dette et vanlig nymotens kjøleskap, eller en litt eldre og breiere variant?
Du skulle ikke til alt overmål ha et bilde liggende?
[/quote]

Det er er et Gram  kjøleskap dette. Kjøpte det brukt i fjor. Blitt brukt på et sykehjem til oppbevaring av mat. Har ikke målene, men kan legge ved et bilde.
 

Vedlegg

  • Kegerator.jpg
    Kegerator.jpg
    1,5 MB · Sett: 644
Odland skrev:
Joa, trene rygg bør man, men å bøye seg ned i en fryseboks for å plukke opp et fat på 25kg med krummet rygg er neppe oppskriften på suksess :p

Men man dævver nok ikke :)

Du trenger ikke å gå så dypt i fryseboksen for å hente ut fatet..  så sabla høye er ikke fryseboksene.
 
[/quote]

Det er er et Gram  kjøleskap dette. Kjøpte det brukt i fjor. Blitt brukt på et sykehjem til oppbevaring av mat. Har ikke målene, men kan legge ved et bilde.

[/quote]

Ah, rålekkert!

Behandla du døra med noe før du la på tavlemaling, eller var det bare å kjøre på uten grunning?
 
Mener å ha sett bilder av kjøleskap opplegg med CO2 flaska på utsiden?
Er det mye greier i siden på et kjøleskap?
 
Trond.A skrev:
Er det mye greier i siden på et kjøleskap?

Såvidt jeg har skjønt varierer det litt fra modell til modell. Noen typer har kjølerør i veggene, andre i bakveggen, andre igjen begge deler, noen ganger også i taket. En metode for å finne ut av det er visstnok å sette kjøleskapet på full guffe og legge merke til hvor det samler seg kondens og rim. Da får man en idé om hvor det er trygt å borre.
 
audun! skrev:
Trond.A skrev:
Er det mye greier i siden på et kjøleskap?

Såvidt jeg har skjønt varierer det litt fra modell til modell. Noen typer har kjølerør i veggene, andre i bakveggen, andre igjen begge deler, noen ganger også i taket. En metode for å finne ut av det er visstnok å sette kjøleskapet på full guffe og legge merke til hvor det samler seg kondens og rim. Da får man en idé om hvor det er trygt å borre.

Hvis du samtidig blander sammen litt potetmel og teknisk sprit/ rødsprit og smører dette utover toppen av kjøleskapet vil du se kjølerørene tydeligere.
 
Trond.A skrev:
Mener å ha sett bilder av kjøleskap opplegg med CO₂ flaska på utsiden?
Er det mye greier i siden på et kjøleskap?

Jeg har CO2 på utsida. Det er vanligvis ikke mye greier i sidene på kjøleskap, men et hull et kjølerør et et for mye.
 
audun! skrev:
Behandla du døra med noe før du la på tavlemaling, eller var det bare å kjøre på uten grunning?

Jeg vaska det bare godt først og kjørte rett på med Biltemas tavlemaling. Har holdt seg helt fint det! En annen fordel med kjøleskap vs fryser, kan være at den som bestemmer hjemme ( >:D) kanskje lettere aksepterer et kjøleskap strategisk plassert ved flatskjermen, enn en fryser ;)

Konklusjon: Du treffer planken rent med kjøleskap :skitbra:
 
Jeg vil sette litt mot her. Et fat er ca 23 Kg, og det er ikke noe stort problem å løfte for en mann. Jeg har hatt to ryggoperasjoner men har likevel ingen problemer med å løfte ut et slikt fat fra en fryser. Og det er ikke fatene som er årsaken til ryggoperasjonene. Hvis det derimot er snakk om bryggerifat på 50 liter blir det verre. Tross alt må du jo løfte fatene fra lagringsplass til kjøleskapet uansett. Skal du lagre 2 fat i høyden i et kjøleskap må du jo løfte opp fatet likevel. Med en fryser kan du lett få plass til 6-8-10 fat pluss eventuelt en Co2 flaske. I et kjøleskap må du jo også tømme hele kjøleskapet for å bytte det fatet som står nederst og innerst for så å stable dem inn igjen. Med en fryser kan du enkelt bytte det fatet som er tomt. Fordelen med et kjøleskap er at du antakelighvis kan benytte den termostaten som er i skapet, med en fryseboks er du nødt til å kjøre med egen termostat, og da en termostat som har hviletid for kompressoren.
 
audun! skrev:
Har du noen gang opplevd at termostaten har ryki og ølet fryst?
Jeg har et par ganger glemt å legge sensoren til min stc1000 tilbake i fryseren. Har observert at kun ved å åpne lokket, og ta ut kontakta, tar det ca 5 dager å tine ølet. Da er fryseren full av 8 relativt fulle fat.:)
 
Nytter ikke å kun bruke flasker nå som sommeren er like om hjørnet. I den anledning har jeg bestemt meg for et system med 2 cornelius-fat i et kjøleskap av denne typen:
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjol-frys-og-kombiskap/kjoleskap/ERT16002W8/electrolux-kjoleskap

Har målt opp skapet innvendig og det har litt plass å gå på i høyden (mer enn 10 cm) på et 19L fat (63cm?).
Diameteren på 19L fat er oppgitt til ca. 22cm, så det er plass i bredden også (ca. 48cm innvendig bredde).
Dybden er også grei, med ca. 25cm fra døra og til oppbygningen bak i skapet, bak der som grønnsaksboksen ligger.
Men jeg finner ingen mål på CO2-flaske, 2Liter, og jeg er usikker på om denne får plass bak i skapet, oppå oppbygningen som ligger bak grønnsaksboksen.
Noen som har mål på 2L CO2-flaske? Noen som har erfaring med dette? Noen som har bygd om lignende skap selv?
Ser at flere har valgt å legge CO2-beholderen utenfor skapet, så jeg holder den muligheten åpen.

Poenget med et lite skap er at jeg ønsker å ha tappetårn oppå skapet, og planen er å bruke dette:
http://www.ebay.com/itm/Double-faucet-stainless-steel-beer-tower-3-inch-diameter-/290665945570?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43ad0a59e2

Ønsker å ha mulighet for å bruke ett fat av gangen, så en CO2-fordeler med bryter er kanskje kjekt? Ellers noen som har gode forslag til utstyr jeg behøver for å få dette her igang? Evt. alternativ til tappetårnet?

Skal til å bestille delene, så tips og triks mottas med takk! Gjerne lenker.
 
Hei, jeg er kommet litt lengre i tilsvarende prosjekt.

Jeg bruker et benkkjøpeskap av tilsvarende type. Et Grepa skap med ukjent alder. Der er det akkurat plass til to fat med noe finjustering.
Jeg valgte å sette CO2 flaska på yttersiden, da jeg har grei plass til det utenfor, uten at det skjemmes.
Jeg trakk slangen ut i bakkant hvor dreneringshullet er inne i skapet.

Det er plass til flasta (2KG grå CO2 flaske) på skrå bak i skapet.
Men det ble litt for mye mikk. Alternativt går det også med sodastream flaske. Målene på 2KG grå CO2 flaske er ca 50 cm i høyden og 10 cm i diameter.
Men du skal ha på et maonmeter og da bygger dette ca 25 cm i bredden.

CO2 fordeler kjøpte jeg på Vin og Bar, slik at jeg kan velge hvilke fat som står åpent.

Jeg kjøpte for øvrig tappetårn fra samme selger som du linker til. Levert hjem på posten etter 7 dager.  :)
Kikket på samme tappetårn som deg, men endte med å bytte ut kranene med to stk Perlic 525SS.
Du finner ikke den combo'en på sidene hans, men send en mail, så får du et tilbud på det.
Da får du levert tårn, med shanks, slanger, og skruer. Men det er ikke kopling til Cornelius fat på slangene. Det må du ha i tillegg.

Jeg betalte vel ca $165 for tårnet, + frakt, toll og MVA

Kjøp gjerne med en kran nøkkel: http://www.ebay.com/itm/Heavy-duty-...18?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a64fd78de Kranene kommer menlig ikke montert. Det er rimelig enkelt å stramme kranene med denne.

Han selger også fordelere: http://www.ebay.com/itm/2-way-Co2-g...44?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6f85d48c Men disse koster nesten det samme i Norge. 

Jeg har lagt ut noen skrytebilder her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2515.msg79473.html#msg79473
Jeg mangler Drip Tray. Har ikke funnet noen god løsning på den enda. Synes de er i overkant dyre fra USA. Men det er ikke livet om å gjøre enda...

Lykke til.
 
Tilbake
Topp