Kjøpe kjølebag vinterstid?

Takker for mange bra innspill her!

Legger ved bilde av hva jeg tror vi ender opp med:
 

Vedlegg

  • gjennomføring.jpg
    101,5 KB · Sett: 777
RuneGE skrev:
tommartb skrev:
Men denne har allerede en skrog-gjennomføring, noen som vet hvordan man kan koble en kran til denne?

Jeg anbefaler å erstatte orginal gjennomføringen med en i metall, f.eks en 1/2" skroggjennomføring. Sett på en kuleventil på utsiden
og bank inn en stuss 15 mm kobberrør på innsiden. Til denne stussen kan du koble en kobbermanifoil eller silplate (for kontinuerlig skylling) eller et filter (for partiskylling).

Jeg brukte samme løsning fra Biltema, bare tre en O-ring ned på gjennomføringen, den har spor for dette. Tett som bare det.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2618.msg18987.html#msg18987
 
Var en tur på Biltema i helgen, men de hadde selvsagt ikke den gjennomføringen på lager, så da ble det en enkel løsning med stigrør istedet. Fungerte forsåvidt helt greit det også...

Greide ikke å se noe temperaturtap etter 60 min, så boksen fungerer veldig fint. Kalibrerte heldigvis termometeret (billig Europris sak) og det viste bare 93 grader ved kok, og 1 grad i isvann. Så nytt termometer stør helt øverst på handlelista nå!

Ellers så gikk første all-grain ganske etter planen, traff OG etter oppskriften og 20l står nå og gjærer fint....
 

Vedlegg

  • IMAG0099.jpg
    354,7 KB · Sett: 759
  • IMAG0096.jpg
    422 KB · Sett: 760
  • IMAG0100.jpg
    430,9 KB · Sett: 710
  • IMAG0101.jpg
    533,6 KB · Sett: 712
Du maler kornet etter mesking, ja. Blir det ikke mye gris da?  ;D

Så ut som et fint oppsett  :yes: . Fikk du greit utbytte?
 
Det ble ganske bløtt og grisete i kverna ja :) (endret rekkefølgen på bildene nå)

Pga manglende kran fikk vi ikke justert avrenningen, gikk vel på under 2 min, men tror vi fikk utbytte på 67%....
 
...(er det 15mm utvendig eller innvendig?)...
...1/2" er jo bare ca 12,7 mm...
...Det skulle fantes en skroggjennomføring med gjenger på begge sider!...

Rør er målsatt utvendig diameter (og ev. godstjukkelse), slangar alltid innvendig.
1/2" er 12,7mm ja, men 1/2" røyrgjenger er ikkje 12,7mm. Dette er gjenger på nipplane til 1/2" røyr. Utvendig og innvendig diameter for røyrgjenger (NPTF og BSP) finn du her:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1261.30.html
Gjennomføring med gjenger i begge endar finns, og det i rustfritt! Feks. her: http://shop.humle.se/se/art/kewler-kitz-rostfri-genomforing-m-12-ganga-for-kylvaska.php

-protto.
 
Da var krana endelig på plass...

Nytt brygg på søndag! :)
 

Vedlegg

  • IMAG0113.jpg
    366,2 KB · Sett: 661
  • IMAG0114.jpg
    382,6 KB · Sett: 633
Hvor stort borr brukte dere for å få plass den dusjgjennomføringen? 20mm eller 22mm? Eller har dere funnet et 1/2" borr?
 
Plukket opp mange gode tips her! Tenker selv å kjøpe dusjgjennomføring, men lurer bare på én ting: Blir gjennomføringa tett slik den kommer, eller må jeg sette på en pakning eller lignende på innsida?
 
Sist redigert:
Med en rengjøringsett, vannlås ifra bil tema (86-0389) kan du vaske kobberrørene, der har en diameter på 2,5 mm. med jet stråle
 
Dette forumet har vært til enorm hjelp, og jeg satser på å få gitt noe tilbake før eller siden. Tenkte å begynne i det små, og kommer derfor med en oppdatering på hvordan jeg har tenkt å lage gjennomføring og bazooka-screen på min Igloo 36L kjøleboks.

Biltema lade var utsolgt for dusjgjennomføringer, og det viste seg også vanskelig å oppdrive andre steder i Trondheim sentrum. Hørte også med en håndfull rørleggere. På Baderingen skulle ha 280 kroner, så det var lite fristende.

Båtgjennomføring var heller ikke så lett å finne, og uten gjenging på innsiden av kjøleboksen var det heller ikke en optimal løsning.

Jeg kom til slutt over denne tønnenippelen og O-ringer på bryggselv.no. Tønnenippelen skal visstnok passe bra til en Igloo 36QT. Muttere og skiver kjøper jeg på biltema. Innvendig setter jeg på 1/2" T-kobling med to nippler. På denne tenker jeg å koble på en bazooka-screen med slangeklemmer som jeg lager av en PEX-slange fra Jula.

Utvendig blir det 1/2" kuleventil og slangenippel.

Har ikke fått alle delene, men satser på at det blir et bra opplegg. Si i fra om dere har noen innvendinger! Satser på å få lagt ut noen bilder underveis og etter endt monteringsprosess.
 
Henter opp igjen denne tråden. Jeg planlegger å kjøpe en Igloo for å rigge som meskeboks. Jeg kommer i all hovedsak til å lage 25 litersbatcher.

Det står mellom en 51 liters Igloo og en 34 liters. Såvidt jeg har forstått har 51 literen den fordelen at den har allerede et hull, noe som gjør det enklere å få gjennomføring på plass. Mitt spørsmål er om det er dumt å kjøpe en 51 liter til 25 liters batcher (blir kanskje 30 liter inkl malt)? Blir den "dyp" nok til at maltet dekkes godt med vann? Vil størrelse ifht mengde vann/malt gjøre at den holder dårligere på mesketemperatur?
 
Kjøp den største du har råd til. Skal du lage sterkt øl treng du all plass du kan få. uploadfromtaptalk1426072401399.jpg

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Hvis du partiskyller har det ingenting å si, men med kontinuerlig skylling så er det et godt spørsmål.

Jeg laget 25 Litere i en 34, og det var akkurat passe, med OG opptil 65. Grei tykkelse på maltsengen. Men, hvis jeg skulle pumpet opp til 1.100 tror jeg det ville blitt litt knapt, uten at jeg prøvde, så det er bare synsing.
 
Noen som bruker 51 liters Iglooen til 25 liters batcher? Den blir ikke for stor for skylling?
Interessant problemstilling. Har aldri tenkt den veien. Har derimot vært plaget med for lite kokevolum...

51Q Colemann tar 18kg malt rett over smertegrensen. 15kg går fint. Til 25l tror jeg en mindre bag vil være bedre tilpasset.
 
Noen som bruker 51 liters Iglooen til 25 liters batcher? Den blir ikke for stor for skylling?
Jeg bruker en 46 ltr. Den blir ganske full ved sterke øl. Men det er for god plass på normalstyrke.

Når du en gang skal lage noe sterkt kan du jo meske både BIAB og i kjøleboks. Jeg vil si det er bedre å ha utstyr tilpasset det man brygger mest av; så får man heller være lit reodor når det er unntakene som skal brygges.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Det som er greit med kjølebager er at de er relativt billige. Incentivet til (å gå seg bort i) futureproofing er mindre. Om du ser at du trenger noe større kan du jo bare kjøpe noe større. tenker du for mye "enn hvis", kan det hende at du mesker i en unødvendig stor bag, helt til du oppgraderer til rustfritt.
 
Tilbake
Topp