Kan vi snakke om Kölsch?

Tenkte å brygge Kölsch til et bryllup 26. juli, tenkte da det var på tide å starte brygging ganske snart.
Men hvor viktig er det å bruke pilsmalt og ikke fx, 70% pilsmalt og 30 % palemalt pga. mangel av nok pilsmalt, i tillegg da til Hvete.
Og hvor viktig er det med hvetemalt, ser oppskrifter som ikke har med hvete, bare pilsmalt.
Skal og brygge IPA siden folket vil ha det, men de vil ikke ha den så sterk så da blir det APA også :)

Hvilen mat passer til Kölsch ?
 
Jeg bruker pils 80%, vienna 15% og hvete 5% malt og det gir meg en sikker vinner som blir brygget fast.
Northern brewer til bitterhet og tettnanger til smak og aroma. IBU 25 - 30.
Øllet etter min smak, passer godt til lettere mat slik som pizza, kylling, pasta eller til peanøtter foran tven.
 
Går fint å brygge Kolsch på pils- og palemalt som du beskriver. Om man velger å ta med hvete er det litt delte meninger om, men det ene er mindre riktig eller galt enn det andre. Jeg har selv laget Kolsch på kun palemalt, og det ble veldig godt :) Palemalt var det eneste jeg hadde for hånden. Man kan muligens ikke kalle det en typeriktig Kolsch, men god og frisk var den  ;D

Kjør på, en sikker vinner til sommerbryllup.
 
Du kan nok fint brygge Kølsch uten hveten, men selv liker jeg hvetemalt i Kølsch. Bruker gjerne opp mot 20%.
 
62 grader vil gi en litt tørr med lite rest sødme. Jeg mesker denne type øl på ca 67 grader, det blir helt perfelt.
Personlig ville jeg ikke brukt bisquit, men hvem vet, kan jo bli helt konge.
 
Hvordan er det egentlig med lagring av dette ølet ? tåler det lang lagring, dette ligger ann til å få 4 mnd. lagring, eller trenger det såpass lagringstid.
Jeg har brygget det bare en gang og da gikk det fort så jeg vet ikke så mye om dette.  :)
 
Hei,
Er det lov å rote seg inn her og spørre hvilken temperatur du har tenkt til å lagre kölsch´en på?
Har selv en 8[sup]o[/sup]C kjeller, og lurer fælt på om det er for varmt.
Gjæring ved 16-17[sup]o[/sup]C er ordnet.
Ønsker ellers trådstarter lykke til med brygget!

A
 
Synes det er helt OK å rote i andres ting, det blir en rikere tråd av det :)

Bra du spør men har ikke kommet til lagring ennå, har samme mulighet som du så vet noen bedre hadde det vert fint, men hvorfor skulle det ikke gå bra i 7-8 graders området ?
 
Jeg lagre 7 til 14 dager på ca 20 grader. Ca 30 dager på ca 10 grader.  30+ dager i kjøleskapet på 2-4 grader.
Funker som bare det.
 
Endret oppskriften til dette:
Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
2,70 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain         1        51,9 %        
0,70 kg               Vienna Malt (6,9 EBC)                    Grain         2        13,5 %        
1,80 kg               Pilsner Liquid Extract (6,9 EBC)         Extract       3        34,6 %        
80,00 g               Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil  Hop           4        19,7 IBUs    
1,00 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        5        -            
20,00 g               Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil  Hop           6        1,8 IBUs      
1,0 pkg               Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [124,21 Yeast         7        -            


Og kjørte på. Humle på 60 og 10 minutter.
Sitter og smaker litt på den, selv om den burde nok lagres i en eller to uker til, så tror jeg jaggu jeg har fått til å lage Kölsch.
Lett hint av humle i bakgrunnen - Lys og lett smak med en lett syrlig avslutning.
Blir nok enda klarere smaksbilde når karboneringen og lagringen får gått sin gang.

Sier meg fornøyd jeg.
 
Heisan!

Tenkte å sette en Kölsch til helgen og trenger tips til en gjærtype (tørrgjær) som jeg kan bruke. Vet at gjæringen burde ligge rundt 15-16 grader -  i alle fall det jeg har lest meg til - men dette får jeg ikke til. Trenger tips til en gjær som lager god Kölsch-aktig-øl ved 18-20 grader.

Er dette mulig?
 
glennrlie skrev:
Du bør vel uansett bruke en Kölsch-gjær om du skal brygge en Kölsch..

Det har du selvsagt helt rett i, men den jeg har vurdert; Saflager S-23, krever lavere temperaturer enn det jeg har mulighet å regulere. Kan jeg allikevel bruke denne ved 18-20 grader? Finnes det andre alternativer/kölschgjær?
 
Det er vel som med Kölsch som ved pils, har du ikke rett temperatur og gjær blir det ikke det ønskede ølet.

Kanskje denne er passe
http://shop.petit-agentur.no/products/wyeast-2112-california-lager-activator-xl-125-ml
 
Tilbake
Topp