arefsahl
Norbrygg-medlem
Linker du første posten til 7 Fjell Bøll Coffee Stout? http://forum.norbrygg.no/index.php?posts/245086
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
16 kg skal meskes, hvor mange liter bach er tenkt da ?Oppskrift på Natt Imperial Porter:
Takk for mailen! Natt er ein nokså utfordrande øl å brygge, men eg kan prøver å hjelpe deg å få det til.
Vi bruke Sinamar (frå Weyermann) å nåe den svarte fargen. Denne er ein ekstrakt laga av 100% svart malt, og gir farge utan rista toner eller bitterheit. I oppskriften her har eg erstatte med Black malt… du får bestemme sjølv om du meiner balansen mellom svart/sjokomalt bør vere annleis. Som utgangspunkt her er eit forslag:
66% Pale Ale malt
14% Munich type 1
7% Munich type 2
7% Wheat Malt
4% Pale Chocolate malt
2% Black malt
Mesketemp 62-63C
Meske heile 8kg og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Meske på nytt - heile 8kg IGJEN og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Då har du samla nok vørter på full styrke (20-23 Plato)
Gjæring med White Labs WLP001 (Chico/California.) Kan og bruke 1056 eller US-05.
Gæringstemp 22C.
EKG humle ca. 36 IBU.
Tørrhumling med Amarillo, hugs ikkje mengden, prøv 2g/liter. (Denne er ikkje den viktigaste delen av ølet.)
Lykke til!
Venleg helsing/Best Regards
Evan W. Lewis"
Walkendorff skal nå være oppdatert. Her er også årets versjon av Vinter:
7 Fjell Vinter American Strong Ale
Hatten av til dere i 7 Fjell Mr.Gahr .
Jeg smakte denne først på UNA og syntes det var den beste jeg har smakt noensinne. Men da var jeg allerede et par vinglass inn i kvelden. Ble veldig glad da jeg fant den på polet. Fy flate så god øl. Håper denne kommer igjen år etter år. Jeg vet ihvertfall hva jeg skal brygge next
Takk til dere i 7 Fjell!
Så då må nokre vaksne sjå på dette.Kan ikke gjøre dette lenger siden den ble flytta til "Oppskrifter Generelt".
Noen mulighet for å få fisket ut av deg oppskriften til Gamlehaugen Old Ale, Gahr?
Jeg har ikke sett noen fødselsdato på ølene fra 7Fjell. Er det noen grunn til at dere ikke trykker det?