Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Er det noen som har oppskrift på Austmann Hopbird ?
«HopBird

OG/FG: 10,97P/2,03P

70,4% Pilsner Malt; Vikingmalt
23,5% Munich Malt; Vikingmalt
3,9% Crystal malt; Thomas Fawcett
1,6% Dark Crystal Malt; Thomas Fawcett
0,6% Roasted Barley; Thomas Fawcett

Bitteringhumlemengden er vanskelig fra system til system. Vi lander på rundt 35IBU på denne. Bruker stort sett Magnum til bittering ved 12%AA. Den er lav på cohumulone og høy på alfa. Her må du nesten smake deg fram og høste erfaringer fra tidligere brygg.

1g/L Simcoe Cryo-hops på flameout
1g/L Cascade Cryo-hops på flameout

3g/L Simcoe Cryo-hops tørrhumling på dag 4 av fermentering

2g/L Cascade Cryo-hops tørrhumling på dag 4 av fermentering

Vi bruker Wyeast 1272 evt WLP051 på alle de amerikanske ølene våre. Man kan til nøds bruke US05 tørrgjær, men de tørker ut ølet noe mer.

Pitcher gjær på 18 og gjærer på 20

I tillegg tilsetter vi ren co2-ekstrahert humleolje ved flasking. Dette er et produkt som jeg ikke vet om selges over disk, men det er bare å kompensere med litt mer tørrhumle.

Anders Cooper
Head Brewer / Employee of the month Nov. 2013»
 
Vossaøl
—-
“Vossaøl er en stil som har endret seg mye opp gjennom tiden
Største "moderne" endring er vel overgangen fra å melte selv til
kjøpemalt.
Vår oppskrift tar utgangspunkt i hvordan øl til fest og høytid ble
brygget for ca 200 år siden.
Den gang var det mye mer kornprod på Voss, og av samplanting Bygg/Havre

Einerlåg er en selvfølge i nesten alle norske tradisjonsøl, så her må du ut å plukke Einer og lage deg einerlåg til å meske inn med.
Vi klipper de ytterste 10-15 cm av kvistene og trekker dem over natten.
Starter på 70 grader og lar den bare synke gjennom natten.

I Mesken (65 grader):
86% Pale
11% Havremalt
4% Lett røykt malt.

På humlesiden er det Europeisk som gjelder.
Vi bruker som regel EKG, men enkelte tyske nobelhumler er også bra til stilen.
Mittelfruh, Celeia og mange andre humler med lav alphasyre vil funke.
Ølet skal ha humlesmak, men ikke mye bitterhet.

Vi koker i 4 timer med vedfyrt kobberkjele på deler av volumet, bruk orre-ved

Pre-boil gravity er 1,068
Post-boil gravity er 1,080

Kveikes på 39 grader med valgfri Vossakveik

Lykke til med bryggingen

Dag Jørgensen
Voss Bryggeri”
 
Yess, så litt på det der.
Mulig jeg sender en mail til dem og hører om dem har litt mer detaljer (Mengder og slikt)
Har hørt dem er hjelpsomme med slikt!

Fikk du noe svar @Skogslik ?

@Skogslik Hadde vært artig å høre:). Tror ikke det kan være så veldig komplisert, men likevel ... .

Jeg har snekra i hop et forsøk, og brygger i morra, tenker jeg. Har bytta ut 1318 med WLP013, som gir bedre utgjæring, og så legger jeg alkoholen en halv prosent ned. Da ser det sånn ut:

OG1.053, FG 1.012 (77% utgjæring), ABV 5,4%, 80 IBU. Meske på 75 + 72. Skal bruke mye gjær (har fin gjær fra en nylig tappa Dry Stout), og pitche på 17 grader. Bruker nok Carafa til å nå 11 EBC, altså på grensa til "deep gold", som er sånn jeg husker fargen på ølet.

2:1 klorid/sulfat, som gir meg et vann med noe over 100 ppm kalsium, og det samme med sulfat, og omtrent akkurat 50 ppm klorid. Ca 300 TDS, og altså en viss "fasthet". Det er nok et stykke igjen til hva du ville finne i en klassisk engelsk IPA, men jeg tenker egentlig mer på dette som en litt ekstra bitter pils med ale-gjær.

Malt til 32 liter i kjelen etter nedkjøling
6,3 kg pilsnermalt (Simpsons)
0,05 kg Carafa Special II
0,2 kg syremalt
Humle
40 gr Northern Brewer @ 60
30 gr Tettnanger @ 60
40 gr Northern Brewer @ 30
30 gr Tettnanger @ 30
40 gr Tettnanger @ WP 10 min/92 grader
Gjær
WLP 013
 
Sist redigert:
@Skogslik Hadde vært artig å høre:). Tror ikke det kan være så veldig komplisert, men likevel ... .

Jeg har snekra i hop et forsøk, og brygger i morra, tenker jeg. Har bytta ut 1318 med WLP013, som gir bedre utgjæring, og så legger jeg alkoholen en halv prosent ned. Da ser det sånn ut:

OG1.053, FG 1.012 (77% utgjæring), ABV 5,4%, 80 IBU. Meske på 75 + 72. Skal bruke mye gjær (har fin gjær fra en nylig tappa Dry Stout), og pitche på 17 grader.

Malt til 32 liter i kjelen etter nedkjøling
6,3 kg pilsnermalt (Simpsons)
0,05 kg Carafa Special II
0,2 kg syremalt
Humle
40 gr Northern Brewer @ 60
30 gr Tettnanger @ 60
40 gr Northern Brewer @ 30
30 gr Tettnanger @ 30
40 gr Tettnanger @ WP 10 min/92 grader
Gjær
WLP 013
Det kan ikkje være så veldig feil. Når den kom, og var fersk, så hadde den endel furusmak, eg mistenker at de bruker NB i senere tilsettinger også. Eg har fått noenlunde samme smak med mine dampøl der eg kun bruker NB. Da på 10 og 2 min.
 
Tilbake
Topp