Kvalitetskriterier for øl?

Bryggosoftestene er også interessante i denne sammenhengen. Når de som klarer å skjelne mellom de to ølene blir spurt hvilket de foretrekker, er det sjelden noen klar tendens. Og den konklusjonen jeg trekker av det, er at slike "best-vurderinger" - som antakelig er helt spontant subjektive - blir veldig tilfeldige. Men kanskje det hadde vært annerledes om de hadde blitt bedt om å begrunne valget sitt ut fra kriterier?
De aller fleste bryggosofforsøkene handler jo om varianter som ofte ligger meget tett i smak, siden man gjerne har endret kun en eneste faktor, noe som vil si at både oppskrift, prosess og utstyr er temmelig likt. Da ser jeg at preferanser kan være vanskelig, litt som når man krever målfoto på idrettsbanen.
Jeg tror slike "close race"-tilfeller er ganske sjeldne allerede nå med typeriktighet og vil være enda sjeldnere med mer åpne kategorier.
 
Jeg håper derfor at du sammen med andre klarer å lage et konsept som ivaretar øl som ligger utenfor dagens kriterier.
Det jeg ikke ønsker er å splitte Norbrygg i fraksjoner mot/for typeriktighet i konkurranser. Det er grunnen til at jeg diskuterer dette åpent. Jeg har ikke noe tro på at jeg sitter med innsikt nok til å utforme alle kriteriene for en ny "konkurransegren" og enda mindre evne til å gjennomføre dette alene, så målet mitt er jo å oppnå at mange nok har lyst til å forsøke noe nytt. Jeg tror ikke alt skal være ulikt. Fullt åpen klasse tror jeg ikke er noen god ide å starte med. Men kan kan f.eks. forsøksvis lage en ramme for hovedkategoriene av typedefinisjoner (altså tallkategoriene uten bokstaver), og så altså innføre en bedømmings"dimensjon" for preferanse, altså hvor godt man synes det er.
 
Hva med et konkurransesystem hvor man beholder hovedtypene, men lar deltakeren selv beskrive ølet, som @Sarge foreslår?

Ølet må da være typeriktig ihht. hovedklasse, og en del av poeng gis mtp. typeriktighet og feilfrihet. F. eks. en IPA skal være fri for DMS, diacetyl, ha høy bitterhet, ikke fenolsk osv. Samtidig får deltakerne mye større frihet, og får selv beskrive hva slags IPA de egentlig har brygget. Så ølet dømmes også mtp. balanse, lettdrikelighet, "det lille ekstra"...

F. eks.:
Hovedklasse: IPA
Beskrivelse: Rød IPA gjæret med kveik

eller

Hovedklasse: Lys lager
Beskrivelse: Ekstra kraftig og bitter tsjekkisk lager a la Radegast
 
Det der høres ikke ut som en dum idé



men.. jeg har en en Tripel Belgisk IPA
Hva skal jeg sende inn den som da? IPA? Belgisk?
Og kan den ikke være fenolsk?
Kommer an på om du tenker ølet er mer Belgisk, eller IPA:)

Sånne ting må selvfølgelig vurderes med skjønn. Belgisk IPA må kunne være fenolsk, tsjekkisk lager må kunne ha merkbar mengde av diacetyl osv...
 
Med andre ord, kunne et slikt skissert opplegg på en måte være litt som klasse "13E Øl med tilsetninger", men at det her ikke bare er snakk om rene tilsetninger men også andre faktorer? Denne klassen åpner nettopp for litt annerledes øl. I et utvidet scenario kunne du for eksempel skrevet "Dette er i utgangspunktet en 6A Engelsk IPA, men hvor jeg har brukt NZ-humle". Eller belgisk gjær.

Da får man åpnet opp for ikke-typeriktige øl, samtidig som dommerne får noen kriterier å ta utgangspunkt i - for det tror jeg er nødvendig.
 
Sist redigert:
Hva med et konkurransesystem hvor man beholder hovedtypene, men lar deltakeren selv beskrive ølet, som @Sarge foreslår?

Ølet må da være typeriktig ihht. hovedklasse, og en del av poeng gis mtp. typeriktighet og feilfrihet. F. eks. en IPA skal være fri for DMS, diacetyl, ha høy bitterhet, ikke fenolsk osv. Samtidig får deltakerne mye større frihet, og får selv beskrive hva slags IPA de egentlig har brygget. Så ølet dømmes også mtp. balanse, lettdrikelighet, "det lille ekstra"...

F. eks.:
Hovedklasse: IPA
Beskrivelse: Rød IPA gjæret med kveik

eller

Hovedklasse: Lys lager
Beskrivelse: Ekstra kraftig og bitter tsjekkisk lager a la Radegast
Jeg veit ikke om du har lest hele tråden, men jeg kan jo gjenta innvendinga mi mot dette. Den består i at dette innebærer å skape et uendelig antall stiler som alle skal dømmes på sine egne premisser, og dessuten at premissene kan skreddersys av deltakerne til det ølet de leverer inn. Dermed opphører forøvrig typebegrepet å ha noen mening, siden det ikke finnes faste kriterier lenger.

I et deltakerperspektiv høres det jo fint ut å kunne få ølet sitt vurdert ut fra hvordan det blei tenkt da det blei brygga. Og sjølsagt kan du få ei tilbakemelding fra en dommer ut fra en sånn beskrivelse - hvis dommeren har forutsetninger for det. I eksemplet ditt må han/hun f.eks. kjenne godt til Radegast. Men i en konkurransedømmingssituasjon trur jeg dommerne ville kvie seg for dette.
 
Jeg føler at jeg begynner å gå i ring nå. Så heller enn å til stadighet gjenta meg sjøl, hopper jeg inntil videre av diskusjonen.

For ordens skyld: Dette betyr ikke at jeg er sur, oppgitt, synes folk er dumme eller noe sånt:).
 
Sånn for moro skyld: Er det noen dommere som kunne tenke seg å teste ideen til @Sarge? Altså en konkurranse der innsendte bidrag ledsages av et følgeskriv som beskriver ølet, en slags salgspitch, og så vurderes utfra dommernes kvalifiserte synsing om kvalitet på produktet uavhengig av noen tanker om typeriktighet? Om noen dommere hadde vært interessert hadde det jo vært mulig å teste det ut, og så ville det jo vært veldig interessant etterpå å høre om de mente det var en konkurranseform som hadde noe for seg eller ren galskap.
Edit: Det er sånn jeg tolka ideen til @Sarge, ihvertfall.
 
Sånn for moro skyld: Er det noen dommere som kunne tenke seg å teste ideen til @Sarge? Altså en konkurranse der innsendte bidrag ledsages av et følgeskriv som beskriver ølet, en slags salgspitch, og så vurderes utfra dommernes kvalifiserte synsing om kvalitet på produktet uavhengig av noen tanker om typeriktighet? Om noen dommere hadde vært interessert hadde det jo vært mulig å teste det ut, og så ville det jo vært veldig interessant etterpå å høre om de mente det var en konkurranseform som hadde noe for seg eller ren galskap.
Edit: Det er sånn jeg tolka ideen til @Sarge, ihvertfall.
Jeg er åpen for flere muligheter. @Finn Berger syntes ikke det var noen god ide å detaljdefinere egne smakskriterier da jeg foreslo noe slikt, og der er jeg nok litt enig. Men en beskrivelse som sier litt om hva dommerne kan forvente er kanskje på sin plass. Det jeg etterlyser er jo en konkurranse som fokuserer på hva som er best, og da blir det ikke helt riktig at bryggeren skal bestemme hva som er godt eller riktig smak, heller. Jeg synes ikke at man skal erstatte Norbryggs typeriktighet med en bryggerbestemt typeriktighet. Det ville bare blitt forvirrende. Jeg liker ikke ideen om salgspitch, heller. Jeg trekkes egentlig i retning av blindsmaking som et ideal, men innser at uten litt hint om hva man kan forvente, så kan fort opplevelsen ligne skuffelsen når man spiser det man tror er drue og så er det oliven.

Ellers er jeg jo enig. Det hadde vært moro å pilotteste dette dersom noen dommere er villige til å delta.
 
Jeg er åpen for flere muligheter. @Finn Berger syntes ikke det var noen god ide å detaljdefinere egne smakskriterier da jeg foreslo noe slikt, og der er jeg nok litt enig. Men en beskrivelse som sier litt om hva dommerne kan forvente er kanskje på sin plass. Det jeg etterlyser er jo en konkurranse som fokuserer på hva som er best, og da blir det ikke helt riktig at bryggeren skal bestemme hva som er godt eller riktig smak, heller. Jeg synes ikke at man skal erstatte Norbryggs typeriktighet med en bryggerbestemt typeriktighet. Det ville bare blitt forvirrende. Jeg liker ikke ideen om salgspitch, heller. Jeg trekkes egentlig i retning av blindsmaking som et ideal, men innser at uten litt hint om hva man kan forvente, så kan fort opplevelsen ligne skuffelsen når man spiser det man tror er drue og så er det oliven.

Ellers er jeg jo enig. Det hadde vært moro å pilotteste dette dersom noen dommere er villige til å delta.
Jeg tror du har rett i at en dommere bør ha noe å forholde seg til. Hvorfor har du satt sammen ølet slik. Hva ønsket du å oppnå? Det gir dommeren i det minste en forestillingen om hva han skal bedømme utfra. Så får det være opp til dommeren om han synes dette fungerer og gir er godt øl.
 
...Det er likevel noe med bruken av definisjonene i dømminga som skurrer litt for meg. Jeg skjønner ikke helt at øl, dersom de tilfredsstiller kravene til en øltype, kan være mer eller mindre typeriktige - og at de skal vurderes høyere eller lavere på grunn av det.

Jeg ser at Finn sitter på gjerdet, men jeg hang meg opp i noe han skrev i den opprinnelige tråden og som jeg har sitert ovenfor. Jeg har aldri levert øl til konkurranser, men hvis hva Finn skriver er tilfellet, er jo alle variasjoner av parameterne innenfor en typedefinisjon ...svada? Resultatet er at et "typeriktig øl" skal treffe midtpunkt inn i alle oppgitte parametere og at flere, om ikke alle, de kommersielle eksemplene som listes opp er mindre typeriktige?
 
Med andre ord, kunne et slikt skissert opplegg på en måte være litt som klasse "13E Øl med tilsetninger", men at det her ikke bare er snakk om rene tilsetninger men også andre faktorer? Denne klassen åpner nettopp for litt annerledes øl. I et utvidet scenario kunne du for eksempel skrevet "Dette er i utgangspunktet en 6A Engelsk IPA, men hvor jeg har brukt NZ-humle". Eller belgisk gjær.

Da får man åpnet opp for ikke-typeriktige øl, samtidig som dommerne får noen kriterier å ta utgangspunkt i - for det tror jeg er nødvendig.
Jeg tror ikke vi er uenige, men 13E passer ikke til det meste av mine øl, siden jeg i 95% av tilfellene brygger med kun vann, malt, humle og gjær. Altså ingen tilsetninger ut over basis. (Ja, og likevel er det mye jeg brygger som ikke følger typedefinisjoner).
 
Jeg tror ikke vi er uenige, men 13E passer ikke til det meste av mine øl, siden jeg i 95% av tilfellene brygger med kun vann, malt, humle og gjær. Altså ingen tilsetninger ut over basis. (Ja, og likevel er det mye jeg brygger som ikke følger typedefinisjoner).
Det var derfor jeg omtalte alternativet som - i denne sammenhengen - en "utvidet" versjon av 13E som ikke bare tok for seg rene tilsetninger.
 
Med andre ord, kunne et slikt skissert opplegg på en måte være litt som klasse "13E Øl med tilsetninger", men at det her ikke bare er snakk om rene tilsetninger men også andre faktorer? Denne klassen åpner nettopp for litt annerledes øl. I et utvidet scenario kunne du for eksempel skrevet "Dette er i utgangspunktet en 6A Engelsk IPA, men hvor jeg har brukt NZ-humle". Eller belgisk gjær.

Da får man åpnet opp for ikke-typeriktige øl, samtidig som dommerne får noen kriterier å ta utgangspunkt i - for det tror jeg er nødvendig.
Nøyaktig det jeg mente:) Dommerne må jo ha et utgangspunkt - altså å vite om de smaker på en lys lager, weiss, IPA...

Samtidig kan ølet bedømmes for det ølet egentlig er, og man kan sende inn øl som ikke er helt typeriktig. Beskrivelsen kan også gjøre det enklere for dommerne å forstå hva slags øl de smaker på - f. eks. "sydtysk lager a la Ayinger", eller "ren tsjekkisk lager a la Bernard" sier mer enn bare "Tysk lager", eller "Tsjekkisk lager."

Poenget er at man ikke kan skreddersy egne kriterier - ølet må være typeriktig ihht hovedklasse - lys lager må fortsatt være lys lager, og ikke "kveika lager med DMS", men man åpner for flere muligheter.
 
Bjorleik har hatt som ide å være en konkurranse litt eksperimentell/kreativ.
Her har til og med vært noen år hvor man har kunnet definere ølstilen selv....

Jeg har lagt inn link til aktuell informasjon i årstallene.

I 2010 var konkurransens formål dette:
Konkurransens formål er å fremme kreativitet og bryggelyst, samt å gi øl som i Norbryggs øvrige konkurranser havner utenfor klassiske typebeskrivelser en sjanse til å konkurrere og bli bedømt på likefot med andre øl.
Og instruksjonene var som følger:
En fullstendig oppskrift skal følge ølet ved innsending. Oppskriften skal også inneholde en beskrivelse av ølet. Beskrivelsen av brygget skal fortelle om bryggerens hensikt med ølet, altså hvilke ingredienser/kvaliteter bryggeren har ønsket å få fram i ølet. Beskrivelsen må av tidsmessige hensyn til bedømmingen ikke være på mer enn 200 ord. Denne beskrivelsen skal fylles inn i et dertil avsatt felt i påmeldingsskjemaet.

For 2011 ble det konkurrert i ENGELSK ORDINARY BITTER, ENGELSK DARK MILD og DRY STOUT, men med et viktig tilleggskrav; OG max 1040.

2012 ble det brygget "Belgisk stil" og max OG 1.050. Brygget man utenfor en definert stil måtte man selv beskrive ølet sitt med inntil 50 ord.
Merk at det skal spesifiseres en klasse, lys eller mørk, og i tilfeller der man leverer inn en klart definert øltype skal dette speifiseres. Se link under for typebeskrivelser av aktuelle øl. Der det ikke er relevant med en bestemt typebeskrivelse skal bryggeren gi beskrive ølet sitt med inntil 50 ord for å vise dommerne tankene bak ølet.

Høyeste tillatte OG er 1.050, men legges ingen øvrige begrensninger på deltakende øl utover at de skal være brygget i belgisk stil. Med «belgisk stil» menes her øl produsert i tråd med en av de definerte øltypene under, udefinerte øl gjæret med belgisk gjær og såkalte surøl. Konkurransens dommere står forøvrig fritt til å vurdere hvorvidt et innsendt øl kan vurderes som å være «belgisk» eller ikke.

"Single hop Cascade" var tema i 2013. Ingen andre begrensninger.
Resultatlisten viser at et utvalg definerte og ikke definert ølstiler ble levert inn: https://forum.norbrygg.no/threads/bjorleik-2013-flaskekonkurransen.14632/post-164812

I 2014 var det fokus på håndverk og man hadde derfor valgt to ølstiler som gir lite rom for kreativitet og som krever godt håndverk:
I årets flaskekonkurranse under Bjorleik vil vi ha det beste ølet fra hver av dere. Vi har derfor valgt ut to klasser med relativt lite rom for kreativitet og desto mer rom for godt håndtverk. Som tittelen sier, så kan hver brygger kun levere inn ét bidrag. Dersom du har flere gode kandidater blir det en del av utfordringen å velge ut den beste!

Klassene det vil konkurreres i er Engelsk strong bitter (ESB) og American amber ale.

2015 måtte alle brygge den samme oppskriften for å vise "hvor godt de mestrer eget utstyr og teknikk."

2016 var det mer likt NM, tysk- og belgisk- hveteøl (7A og 7C, pluss 13E)

2017 var meget eksperimentelt! Da ble det brygget den nye hype-stilen NEIPA.
NEIPA var på det tidspunktet ikke en definert stil i Norbrygg eller BJCP.
Flaskekonkurransen i år har New England-inspirert IPA, også kjent som NEIPA som tema. Dette er ikke en sjanger som er definert av Norbrygg, og ei heller BJCP. Bruk 6B - Amerikansk IPA som utgangspunkt, men fargen skal være hakket lysere, og ølet skal være lett til ganske tåkete. Ølet skal typisk være litt mindre bittert enn 6B, gjerne ha en humleprofil i retning tropisk / steinfrukt fremfor typisk vestkyst-furu. Det er vanlig å få bortimot all bitterhet fra humletilsetninger på 10-0 minutter, og kraftig tørrhumling er lurt. Karbonering kan med fordel være litt lavere enn 6B, og det kan være lurt å lese seg opp på vannjustering for å få en deilig, fin munnfølelse.

Eksempler du kan finne på polet er Lervig - Tasty Juice, Lervig - Perler for Svin, og Cervisiam - Bad Mango. Sistnevnte har mango tilsatt. For enkelthets skyld ønsker vi ikke at det skal være tilsatt frukt, men smaksmessig gir det en indikasjon på hva du kan prøve å sikte mot.

Mørk lager var tema for 2018. Her var det brygging etter Norbryggs typedefinisjoner, klasse 2A til 2G samt 9D.

I 2019 var det klasse 3A som var tema. Det som er litt spennende her, sett i lys av trådens tema, var hvordan 2,3 og 4 plassen ble avgjort.
Disse 3 bidragene fikk samme poengsum, og var dermed "like typeriktige". Rangeringen ble avgjort ved at noen av dommerene (de som ikke hadde begynt å spise pizza enda) smakte seg gjennom en gang til og rangerte etter hva som smakte best!

2020 var APA (4E)

I år, 2021, har vi Berliner Weisse klasse 12E + 13E.

Kanskje det er på tide at Bjorleik blir litt mer alternativ enn det har vært de siste årene?
Samtidig har vi mange nyutdannede dommere i Hordaland som ønsker å bli dyktig på å dømme øl etter formatet i NM.

Vi har også hatt en ide at foredraget et år skal danne grunnlag for konkurransen året etter. Men covid gjorde at fjorårets arrangment måtte avlyses. Dermed kommer foredraget om Berliner Weisse samtidig med at det er det vi konkurrerer i.

Foredraget i år blir med Ulrike Genz fra Schneeeule Brauerei som tar turen fra Berlin.
Etter mange års studier ved Technische Universität Berlin, hovedsakelig med fokus på Berliner Weisse og villgjær, grunnla hun det eneste bryggeriet i Berlin (og verden) som kun er fullt fokusert på tradisjonell Berliner Weisse.
 
Sist redigert:
Bjorleik har hatt som ide å være en konkurranse litt eksperimentell/kreativ.
Her har til og med vært noen år hvor man har kunnet definere ølstilen selv....

Jeg har lagt inn link til aktuell informasjon i årstallene.

I 2010 var konkurransens formål dette:

Og instruksjonene var som følger:


For 2011 ble det konkurrert i ENGELSK ORDINARY BITTER, ENGELSK DARK MILD og DRY STOUT, men med et viktig tilleggskrav; OG max 1040.

2012 ble det brygget "Belgisk stil" og max OG 1.050. Brygget man utenfor en definert stil måtte man selv beskrive ølet sitt med inntil 50 ord.


"Single hop Cascade" var tema i 2013. Ingen andre begrensninger.
Resultatlisten viser at et utvalg definerte og ikke definert ølstiler ble levert inn: https://forum.norbrygg.no/threads/bjorleik-2013-flaskekonkurransen.14632/post-164812

I 2014 var det fokus på håndverk og man hadde derfor valgt to ølstiler som gir lite rom for kreativitet og som krever godt håndverk:


2015 måtte alle brygge den samme oppskriften for å vise "hvor godt de mestrer eget utstyr og teknikk."

2016 var det mer likt NM, tysk- og belgisk- hveteøl (7A og 7C, pluss 13E)

2017 var meget eksperimentelt! Da ble det brygget den nye hype-stilen NEIPA.
NEIPA var på det tidspunktet ikke en definert stil i Norbrygg eller BJCP.


Mørk lager var tema for 2018. Her var det brygging etter Norbryggs typedefinisjoner, klasse 2A til 2G samt 9D.

I 2019 var det klasse 3A som var tema. Det som er litt spennende her, sett i lys av trådens tema, var hvordan 2,3 og 4 plassen ble avgjort.
Disse 3 bidragene fikk samme poengsum, og var dermed "like typeriktige". Rangeringen ble avgjort ved at noen av dommerene (de som ikke hadde begynt å spise pizza enda) smakte seg gjennom en gang til og rangerte etter hva som smakte best!

2020 var APA (4E)

I år, 2021, har vi Berliner Weisse klasse 12E + 13E.

Kanskje det er på tide at Bjorleik blir litt mer alternativ enn det har vært de siste årene?
Samtidig har vi mange nyutdannede dommere i Hordaland som ønsker å bli dyktig på å dømme øl etter formatet i NM.

Vi har også hatt en ide at foredraget et år skal danne grunnlag for konkurransen året etter. Men covid gjorde at fjorårets arrangment måtte avlyses. Dermed kommer foredraget om Berliner Weisse samtidig med at det er det vi konkurrerer i.

Foredraget i år blir med Ulrike Genz fra Schneeeule Brauerei som tar turen fra Berlin.
Etter mange års studier ved Technische Universität Berlin, hovedsakelig med fokus på Berliner Weisse og villgjær, grunnla hun det eneste bryggeriet i Berlin (og verden) som kun er fullt fokusert på tradisjonell Berliner Weisse.
Det hørtes jo ut som veldig mange morsomme varianter. Åssen har det funka?
 
Det hørtes jo ut som veldig mange morsomme varianter. Åssen har det funka?
Jeg har bare vært med de siste årene hvor det har vært mer likt NM, med konkurrering i definerte typer.
Og de som var med i starten er ikke aktive på forumet i stor grad, så det er kanskje ikke lett å få svar på det.

Jo friere konkurransen er jo mer arbeidskrevende vil det være å dømme.

De første årene var det jo ikke så veldig mange bidrag så det var nok overkommelig.
Det er jo ikke altfor mange bidrag til Bjorleik de siste årene heller, så det er bare å brygge ;-)
 
Jeg har bare vært med de siste årene hvor det har vært mer likt NM, med konkurrering i definerte typer.
Og de som var med i starten er ikke aktive på forumet i stor grad, så det er kanskje ikke lett å få svar på det.

Jo friere konkurransen er jo mer arbeidskrevende vil det være å dømme.

De første årene var det jo ikke så veldig mange bidrag så det var nok overkommelig.
Det er jo ikke altfor mange bidrag til Bjorleik de siste årene heller, så det er bare å brygge ;-)
I den forbindelse, åssen er det, jeg har inntrykk av at det er for mye press på NM så det er litt uoverkommelig å håndtere, er det generelt (for) høyt press på konkurransene i norbrygg?
 
Tilbake
Topp