NM 10 MA1 - American West Coast Amber Ale - Jan Halvor Fjeld (Skien)

Hei, takk for svar. Ser jeg har fått spraymalt light til denne amber alen :attevar:. Kan jeg bruke det eller blir det ikke bra da?

Mvh

Ove
 
OveAune skrev:
Hei, takk for svar. Ser jeg har fått spraymalt light til denne amber alen :attevar:. Kan jeg bruke det eller blir det ikke bra da?

Mvh

Ove

Etter det jeg har lært betyr det mindre enn om det regner ute når du brygger.
Kjør på.
 
OveAune skrev:
Hei, takk for svar. Ser jeg har fått spraymalt light til denne amber alen :attevar:. Kan jeg bruke det eller blir det ikke bra da?

Mvh

Ove

I følge oppskriften er det antakelig nettopp light spraymlalt som er brukt. Den pleier å ligge på rundt 8 EBC.
 
Takk! Lære nåkka nytt hele tia :) Bryggebryggern her i nord visste nok hva han leverte til oppskrifta  :ilike:
Drar på hytta å brygger. Fin pH på 8 der ute fra brønnboret vann. Satse på at det gjør det lille ekstra :laugh:
Et siste spørsmål. Når skal maltekstraktet i? Etter mesking?

ref. pH under, så trodde jeg jo høyere jo bedre? Må google litt...fant denne; Vann, hjemmebryggingens "last frontier ",  under det lille ekstra for medlemmer her. Grei innføring. Men nå blir det ph 8 okke som :talktohand:  ;)

Takk for all hjelp :ilike:


Mvh
 
Maltekstrakten passer det å hive i når du har skikkelig kok. Ofte greit å røre den ut i varmt vann i en mindre panne for å unngå klumper.

Er ikk 8 en vel høy pH?
Ligger på ca.6 her jeg brygger og får bedre utbytte ved å bruke stabilisator (5,2).
 
pH på vatnet betyr nødvendigvis ikkje så mykje, men bufferkapasiteten betyr derimot ein del. Og kva slags mineralar og kor mykje av dei som er i vatnet har betydning.
 
Eg fekk OG 1.070 og FG 1.020, så ikkje heilt etter oppskrifta. Men dette er heilt klart det beste brygget eg har brygga til nå. Særs god!
 
Smakte på denne idag etter ni dager med karbonering. God smak, men får en litt tørr bitter ettersmak. OG var ca. 1060 og FG 1016. Litt bom. Alt i alt godt! :)
 
Hei.
Har lyst til å brygge denne men sliter med å finne èn butikk som har alle malttyper med riktig EBC. Noen som har brygget denne som kan tipse meg riktig vei.
 
tiheia skrev:
Hei.
Har lyst til å brygge denne men sliter med å finne èn butikk som har alle malttyper med riktig EBC. Noen som har brygget denne som kan tipse meg riktig vei.

Hvilken malt er det du sliter med?
Det er helt tydelig noe feil på Crystal når Dark og "Vanlig" er oppgitt med samme EBC.
 
Nå er det noen dager siden jeg sist trålet nettet men det jeg hadde håpet på å finne var en butikk som hadde alle og som tilbyr oppdeling så jeg slipper så mye rester. Har vel kikket på bryggeland, bryggselv og nøgne ø. Men nå er ikke jeg veldig erfaren i gamet så jeg klarer ikke å finne eks erstatning for en type dersom det må til. Men om det er noe feil med tallene så forklarer jo det noe av det kanskje.

Edit:
Fant nå følgende på bryggselv, kan det fungere med samme mengder?!

Maris Otter Pale Malt 5 E
Munich Malt lys 15 EBC BM
Crystal Malt 120 EBC
Amber Malt 125 EBC
Caramalt 30 EBC
Dark Crystal 275 EBC
Pale Chocolate Malt 600 E
 
Brygga denne på speidelen min i går, klarte og få 1050 i OG :-S måtte trikset litt med malten siden de ikke hadde hele utvalget på Safiren i sandnes, men var ikke langt borte fra oppskrifta.. Kan ha skyldt med litt for mye vann kankje.. ? Følte det rannt litt dårlig igjennom køddna, så var vell oppi 5-6-7 literish.. Og tok opp Sila når det var 27 liter til koking

Droppa også spraymalten... Burde kankje ikke gjort det:p Aldri slitt med så lav OG før
 
Lagde min andre batch med denne ikveld. Jeg har samme problemet. Havna på 1051. Første gang var jeg spot on på 1060. Vært nøye med oppskrifta begge gangene. Eneste jeg kan tenke er at jeg brukte litt fra en gammel pose spraymalt som var åpnet for en stund siden.  :rasende:

Tror jeg fant feilen. Leverandøren hadde ikke maris otter så jeg fikk vanlig pale ale malt fra bestmalz istedet. 

Da får vi bare vente i spenning. Og skål til Jan Halvor Fjeld som har laget denne nydelige alen.  :biersmile:
 
Noen som har en ide om mengde spraymalt jeg må tilsette for å komme opp til 1060 fra 1051 på ovennevnte brygg som er ca 23-24 liter vørter. :help:
 
OveAune skrev:
Noen som har en idé om mengde spraymalt jeg må tilsette for å komme opp til 1060 fra 1051 på ovennevnte brygg som er ca 23-24 liter vørter. :help:

Til 23 liter treng du 600 gram spraymalt iflg beercalc.dk for å gå frå 1.051 til 1.060.
 
Takk, kan jeg ha det i imorgen? Satte den på fredag? Vil dette endre smaken betraktelig eller bare øke alkoholprosenten? :ilike:
 
Tja. Har aldri gjort dette sjølv, men... Om vi antek at du kan tilsetje spraymalt undervegs i gjæringa slik ein kan med ulike sukker, så ville eg ha kokt spraymalten i 5 minutt saman med 0,5 - 1 liter vatn (desinfisere), kjølt ned og tilsett dette rett i vørter. Du må sjølvsagt utsette tidspunkt for flasking, men det er ikkje så ille så lenge ein kan skimte godt øl i horisonten :biersmile:
 
Tilbake
Topp